Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " unik" (Show all posts)

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Resepi Kari Kepala Ikan Nasi Kandar

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 25, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Banyak restoran nasi kandar di Malaysia yang popular kerana Kari Kepala Ikannya. Ada juga yang popular kerana rojak mamaknya atau ayam gorengnya namun tak begitu meletup seperti nama kari kepala ikan. Penduduk Malaysia memang sudah biasa sangat dengan kari. Ramai sangat yang tahu masak kari namun, kari kepala ikan nasi kandar terlalu banyak keistimewaannya bagi penggemar tegar nasi kandar.  Mudah sahaja mereka mengenali masakan dari restoran kegemarannya.


Continue reading ...
 

Resepi Bebola Keladi

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 9, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya biasanya membeli keperluan makanan hanya cukup-cukup sahaja untuk sesuatu tempoh tertentu. Banyak kelebihan dan kekurangannya. Diantara kelebihannya adalah, saya dapat makanan yang segar terutama sayur-sayuran. Ayam dan ikan pula, saya beli seminggu sekali. Makanan yang perlu disejukbekukan, saya akan masuk dalam beberapa plastik dimana setiap plastik cukup untuk 1 kali masak sahaja. Saya hanya akan nyahbekukan 1 plastik sahaja setiap kali sebelum memasak. Jadi tiada makanan yang dibekuk...

Continue reading ...
 

Bereksperimen Dengan Makanan

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, May 28, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Salah satu hobi saya apabila berjalan-jalan tanpa tujuan, adalah memerhati makanan yang dijual oleh usahawan-usahawan kecil. Ingin juga melihat produk makanan yang dijual di restoran besar tetapi cuma nampak dari jauh je la. Kalau gerai, kita boleh belek dari dekat. Siap boleh interview tukang masaknya sekali. Apa yang saya cari adalah produk makanan yang kreatif, unik dan lain dari yang lain. Dah jemu tengok produk makanan yang sama je dijual merata tempat. Jalan sampai beratus-ratus kilomet...

Continue reading ...
 

Jemput-jemput Udang dan Daun Cekur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 22, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Saya membesar dengan jemput-jemput. Seringkali bila tiada makanan, jemput-jemputlah yang akan menjadi juadah kami. Pada masa tu, tepung gandum baru berharga 60 sen sekilogram. Bermacam jenis jemput-jemput yang kami buat tapi yang paling istimewa buat saya adalah jemput-jemput udang dan dan daun cekur. Istimewa kerana jarang-jarang sekali kami dapat makan udang. Kalau dapat membeli udang, sayang sekali kalau hanya dijadikan jemput-jemput. Jadi jemput-jemput udang dan daun cekur lebih jarang la...

Continue reading ...
 

Nasi Ayam Claypot

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 8, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Cuma satu je yang saya tak gemar dengan Nasi Ayam Claypot yang dijual di gerai-gerai atau restoran iaitu mereka menggunakan nasi yang dah siap ditanak dan dimasukkan dalam periuk tanah liat. Di restoran cina, mereka masih mengekalkan keasliannya. Setiap Nasi Ayam Claypot dimasak secara berasingan setiap seorang daripada awal. Bersusun dapur arang sampai 20 biji. Kalau mereka boleh, kenapa kita tak boleh pulak?

Contest Confidence 

Untuk pelajar-pelajar saya yang cemerlang dalam SPM 2013, saya terlupa pulak nak t...

Continue reading ...
 

Resepi Kari Kambing

Posted by Norasikin Basri on Sunday, February 9, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Bila menu kambing je, ramai yang mengelak. Tak berani nak makan takut penyakit tekanan darah menyerang. Memang tak boleh nak elak lah. Kesihatan mesti diutamakan. Bagi penggemar daging kambing pula, masakan berasaskan kambing sangat istimewa. Malah ada yang tak menghiraukan penyakit yang dideritai. Memang kambing berbau kuat. Tapi inilah ciri-ciri yang terdapat pada masakan kambing dan tak ada pada masakan lain. Ramai yang berusaha menghilangkan bau kambing. Kalau nak kurangkan baunya, saya s...

Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Goreng

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 6, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Bila tengok iklan aiskrim goreng nestle di televisyen setiap hari, air liur meleleh laju. Sebelum tu saya merasa aiskrim nestle di pasaraya berdekatan. Syok jugak makan aiskrim yang sejuk berkrim dan rangup kulitnya. Macam biasa, saya akan buat sendiri apa yang saya suka makan. Kebetulan, aiskrim dalam peti ais saya dah berbulan tak berusik. Nak makan pun terpaksa sembunyi-sembunyi, takut anak nampak. Kali ni merasa la dia makan kerana dia model blog Resepi Masakan Barat Komersial. Kesian pul...

Continue reading ...
 

Resepi Laksa Ayam Pedas

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 6, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Memang ada keseronokannya bila memasak tidak tertakluk kepada kelaziman. Pertama, kita tak rasa terkongkong bila dapati banyak bahan yang diperlukan tak ada dalam dapur. Jadi gunakan sahaja apa yang ada. Kedua, kita dapat menghabiskan stok bahan yang ada sebelum ia rosak. Kalau nak tunggu semua bahan ada untuk membuat sesuatu masakan, mungkin lama lagi. Kalau nak beli pun tak berbaloi sebab tujuan asal adalah untuk mengosongkan dapur dan bukan menambahkan lagi barang-barang. Ketiga, mungkin t...

Continue reading ...
 

Kari Hijau Thai | Thai Green Curry

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 30, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Kari Hijau Thai sebenarnya sangat popular di negara barat. Dalam bahasa thai, ia dipanggil Gang Kiew Waan yang bermaksud Sweet Green Curry walaupun sebenarnya ia tak de la manis mana pun. Kalau Kari Hijau Thai saya pula tentulah pedas menyengat. Namun manisnya perlu ada. Di Malaysia, Kari Hijau Thai juga popular tetapi terhad di restoran-restoran besar dan hotel-hotel sahaja. Kalau gerai masakan thai yang banyak nasi goreng thai dan tomyam Chiangmai tu mungkin tak de kerana membuat Kari Hijau...

Continue reading ...
 

Resepi Paper Wrapped Chicken

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 11, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam masakan cina, mereka memang suka jenis yang bungkus-bungkus ni. Selalunya kita lihat hidangan yang dibungkus dengan kulit wantan, kulit popia, atau berbagai-bagai lagi bahan yang boleh dimakan. Mungkin anda pernah merasai makanan yang dibungkus dari kertas beras. Kertas beras juga boleh dimakan. Bagaimanapun, untuk resepi ini, ia menggunakan kertas yang tak boleh dimakan seperti parchment paper atau wax paper. Tak banyak kelebihan membungkus makanan menggunakan kertas seperti ini. Nanti...

Continue reading ...
 

Memilih Kuih Raya untuk Berniaga

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, July 31, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Pertama sekali, saya ingin mengucapkan tahniah kepada ramai pembaca Blog Resepi Masakan Barat Komersial yang berjaya menjadi usahawan pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Walaupun mungkin hanya berniaga pada bulan puasa sahaja, ia akan memberikan banyak pengalaman berguna dan tak mustahil suatu hari nanti anda akan menjadi usahawan sepenuh masa. Kebanyakkan maklumbalas yang saya terima, usahawan-usahawan baru ini memilih untuk berniaga kek, biskut dan kuih-muih dan mereka sangat berpuashati de...

Continue reading ...
 

Tips dan Panduan Membeli Kuih Raya

Posted by Norasikin Basri on Saturday, July 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam kesibukan kerja-kerja seharian, ramai yang tak sedar, Hari Raya Aidil Fitri hampir tiba. Mulalah gelabah bila masih banyak persiapan hari raya yang belum dilaksanakan. Paling diutamakan adalah kuih raya dan pakaian raya. Pada masa ini, tak banyak perkara yang dapat difikirkan. Capai sahaja apa yang rasa berkenan dihati, dan bayar sahaja harga yang dinyatakan. Tapi untuk bahan berbentuk makanan, saya memang cukup cerewet. Saya mesti mahukan yang terbaik untuk keluarga dan tetamu saya. Ol...

Continue reading ...
 

Resepi Cakar Ayam Ubi Keledek

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, December 5, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya kenangkan teknik membuat cakar ayam ni, saya hanya terfikir, betapa kreatifnya orang dulu-dulu menghasilkan makanan. Sekarang ni, saya belum terfikir lagi makanan lain yang menggunakan teknik seperti cakar ayam ni. Memang unik. Jika anda ada terfikir hidangan lain menggunakan teknik yang sama seperti ini, sila beritahu saya dengan menggunakan kotak komen dibawah. Sesiapa yang menerima melalui email, klik tajuk resepi ini dah...


Continue reading ...
 

Resepi Roti Jala

Posted by Norasikin Basri on Thursday, August 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebelum kita membelek Resepi Roti Jala, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin sempena Hari Raya Aidil Fitri yang akan menjelang tiba tak lama lagi. Sebagai makluman, saya akan pulang kekampung selama seminggu mulai hari ini. Kepada pembeli ebook-ebook saya yang masih belum selesai download, anda masih boleh teruskan download. Sekiranya terdapat masalah, belum dapat password, anda masih boleh berinteraksi dengan saya melalui email tetapi...


Continue reading ...
 

The Real Mi Bandung Muar

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, August 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Dalam bulan puasa, sekurang-kurangnya mesti sekali makan mi bandung Muar. Tapi bila bulan puasa, seleranya memang lain macam sikit. Masak apapun, mesti nak yang betul-betul memuaskan tekak. Kalau dulu mi bandung yang saya buat terpaksa dikurangkan tahap ekstremnya tapi bulan puasa, mesti nak yang betul-betul ekstrem. Memang tak peduli dengan penyakit yang saya deritai. Seharian berlapar, mesti nak makan makanan yang betul-betul sedap. Mi bandung mesti cukup pedas, pekat dan tepat seperti rese...


Continue reading ...
 

Kenapa Resepi Di Sini Berbeza Dari Resepi yang Lain

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Tahun ni Nuffnang cuma bagi runcit-runcit je. Kalau nasi lemak, sekadar nasi lemak kosong je tanpa lauk. Kalau donut pulak, cuma dapat donut gula tanpa coklat atau icing kaler-kaler dengan kacang. Ntah apa la sebabnya. Selalunya ada la jugak makan kat fast food dua bulan sekali. Jadi inilah ilmu yang saya dapat untuk dikongsi dengan anda semua. Langit tak selalu cerah. Tapi tak bermakna tak akan cerah semula. Hidup ibarat eye on Malaysia. Kadang-kadang diatas. Banyaknya dibawah cuma tengok or...


Continue reading ...
 

Menarik Pelanggan Melalui Teh Tarik

Posted by Norasikin Basri on Saturday, January 28, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Jika anda ingin membuka gerai atau restoran, anda perlu ada produk yang unik yang mampu membuat pelanggan datang dan datang lagi. Seperti yang pernah saya ceritakan dulu, pelanggan amat mementingkan produk yang sedap, murah dan selamat. Semua gerai dan restoran pasti seboleh-bolehnya menyediakan hidangan yang sebegitu. Oleh itu, untuk membezakan produk anda dengan produk usahawan lain, anda perlu menghidangkan sesuatu yang lain dari yang lain. Seterusnya anda perlu menghidangkan makanan yang ...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tumis Petai Klasik

Posted by Norasikin Basri on Monday, August 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Boleh ke kalau kita katakan petai ni makanan untuk orang kampung? Setahu saya, harga petai sekarang ni bukan murah sangat. Tiga atau empat papan mencecah RM5 di tempat saya bergantung kepada saiz mata petai. Kalau besar-besar, segar dan rapat-rapat, lagi mahal la harganya. Dua pupuh tahun dulu mungkin la harganya hanya RM2 untuk 10 papan. Sekarang ni mana nak dapat lagi. Orang asli yang mencari petai dihutan pun dah pandai mengira. Kalau boleh nak jual mengikut bilangan mata petainya. Jadi se...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Gunting Bersira Pedas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, August 18, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih gunting adalah kudap-kudapan saya sewaktu kecil. Kadang-kadang bawa ke sekolah untuk dijual kepada kawan-kawan dalam bungkusan kecil. Dapat la duit belanja sikit. Kuih gunting pada asalnya adalah kulit karipap yang kemudiannya di perasakan dengan pelbagai cara. Sekarang ni wujud berbagai jenis kuih gunting sama-ada manis, pedas, berempah atau berperisa seafood. Namanya juga turut berubah tapi saya tetap memanggilnya dengan nama kuih gunting kerana saya nampak mak menggunakan gunting untu...


Continue reading ...
 

Resepi Cekodok Pisang Autoreverse™. Ada apa dengan Autoreverse™?

Posted by Norasikin Basri on Thursday, May 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Apa la resepi cekodok pisang pun nak selit kat blog resepi ni.  Banyak sebab yang menyebabkan saya ingin memaparkan resepi cekodok pisang ni. Saya tahu tak de orang pun yang nak cari resepi cekodok pisang kat internet. Saya tak kisah. Tak tergurispun hati saya ni. Dalam blog saya ni bukan sekadar resepi. Sesiapa yang hanya mengambil resepi sahaja, tanpa membaca tip-tip masakan, tip tip berniaga dan berbagai ilmu yang lain memang menyedihkan. Sedih kerana belum tentu resepi itu akan menjadi ke...


Continue reading ...
 

Permohonan Kemasukkan ke IPTA Untuk Lepasan STPM / STAM / Diploma / Matrikulasi / Asasi untuk sesi 2011 / 2012 | Panduan Permohonan UPU Online

Posted by Norasikin Basri on Sunday, January 16, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Tahniah saya ucapkan kerana anda khususnya bekas-bekas pelajar saya yang masih berminat untuk melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi. Selagi anda mampu untuk meneruskan pembelajaran, belajarlah walau bagaimana cara sekalipun. Peluang bukan datang selalu. Dibawah ini saya sediakan panduan ringkas cara-cara memohon ke IPTA untuk lepasan STPM/STAM, lepasan Matrikulasi/Asasi, dan lepasan Diploma dan setaraf untuk sesi kemasukkan 2011/2012. Semoga panduan ini berguna untuk anda dan sesia...


Continue reading ...
 

Tallest Christmas Tree Made of Recycable Bottles | The Malaysia Book of Records

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 21, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam keadaan sibuk dan kucar kacir dalam kepala sekarang ni, kena la saya merayap-rayap mencari ketenangan. Saya memang gemar ke tempat yang happening sikit. Tapi tak de la tempat yang terlalu ramai orang sampai nak parking kereta pun kena pusing-pusing dua tiga kali. Berkunjung ke shopping complex menjelang perayaan Merry Christmas kira ok la. Asalkan tak terpengaruh dengan promosi-promosi yang di pamerkan kira ok la jugak. Selain itu harap dapat la kiranya mencari sebab mengapa nuffnang sa...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

MENANGI HADIAH LUMAYAN

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola