Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " tradisional" (Show all posts)

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Bom

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 24, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya ceritakan mengenai kuih tradisional, biasanya tiada resepi khusus untuknya. Orang Melayu dulu, rasa kuih di majlis kenduri, balik rumah terus cuba buat sendiri. Sebab itulah kuih tradisional ini ada banyak versi. Seperti kuih bom ini, ada berbagai cara yang pernah dicuba. Bahan-bahan juga sedikit berbeza namun ciri-cirinya tetap sama iaitu pulut yang disalut bijan berintikan sesuatu yang manis kemudian digoreng.



Continue reading ...
 

Resepi Ubi Getuk Mesra Sejuk Beku

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 28, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ada pak cik, mak cik, atuk dan nenek yang pernah hidup dizaman penjajahan Jepun yang langsung tak sudi lagi menyentuh ubi kayu sekarang ni. Bagi mereka, ubi kayu adalah makanan sewaktu susah,, sewaktu tiada makanan untuk dimakan dan untuk orang yang tak berkemampuan. Bagi Atok Aji pula, ubi kayu sesuatu yang membangkitkan nostalgia. Ubi kayu sejenis makanan yang sangat istimewa dan boleh mendatangkan kerinduan. Direbus begitu sahaja pun dah sedap. Apa lagi kalau dijadikan Ubi Getuk atau talam...

Continue reading ...
 

Resepi Kwey Teow Goreng Mak Ngah Dulu Kini Dan Selamanya

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 31, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya respect kat surirumah yang hidup di kampung-kampung jauh di pedalaman kerana mereka berupaya memasak hanya dengan menggunakan bahan-bahan yang terhad. Ini menyebabkan saya terkenang kepada zaman kanak-kanak saya dahulu. Zaman dimana produk-produk makanan segera masih kurang dan kecil pasarannya. Tiada sos ikan, tiada sos tiram, tiada kuib ayam. Hanya ada ikan bilis atau belacan.


Tak perlu saya ceritakan siapa Mak...

Continue reading ...
 

Resepi Chakodi atau Chegodillu

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 16, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mungkin tak ramai yang mengenali Chakodi atau Chegodillu tetapi saya rasa ramai yang pernah merasainya cuma tak perasan akan namanya. Daripada namanya, kompom kuih masyarakat India. Dari ejaan, nama kuih ini adalah Chakodi tetapi dari sebutannya ditambah dengan loghat India yang pekat, bunyinya menjadi Chegodillu. (Pastikan bunyi lu dihujung tu diwakafkan) Heheheh!


Continue reading ...
 

Resepi Cendawan Tekukur Goreng Tumis

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 19, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Jarang sekali cendawan tekukur dijual di pasar ditempat saya. Selama saya bermastautin disini, ini adalah kali kedua saya berpeluang membelinya. Cendawan tekukur membuatkan saya terkenang kembali zaman kanak-kanak dikampung. Setelah pokok getah disodok, batang getah akan disusun memanjang menjadi beberapa barisan dan dibiarkan mereput. Jadi bila tiba masa Felda menanam semula getah, seluruh ladang akan dipenuhi batang-batang getah yang mereput dan menjadi tempat kami memetik cendawan. Biasany...

Continue reading ...
 

Resepi Kuih Pintal

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, August 16, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih pintal ni sebenarnya adalah kuih zaman saya kanak-kanak dahulu. Tiba-tiba pulak terkenangkan zaman kanak-kanak yang riang dan ceria. Pada waktu itu, kuih pintal dijual dalam balang kaca seperti jeruk. Tidak dipek satu persatu. Beberapa tahun kemudian barulah ia di bungkus secara individu untuk menjaga kesegaran dan kebersihan. Sekarang ni banyak kuih tidak dibungkus satu persatu semula, mungkin kerana ingin menjimatkan kos dan pembeli pula membeli terus satu balang.

Continue reading ...
 

Resepi Pajeri Terung

Posted by Norasikin Basri on Sunday, April 19, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Masakan melayu memang banyak menggunakan santan. Kalau difikir-fikirkan, memang menakutkan juga. Tapi inilah yang menjadikan masakan melayu unik berbanding masakan lain. Tak cukup dengan santan, kita banyak menumis menggunakan minyak. Kemudian ada juga yang menggunakan kerisik untuk mnjadikan rasanya lebih lemak.  Resepi Pajeri Terung dibawah ini adalah resepi asas yang perlu anda ketahui mengenai pajeri. Jika anda mencubanya, harap kurangkanlah lemak yang digunakan. Kadang-kadang kalau saya ...

Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Vanilla Halus Berkrim

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 3, 2015, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Dalam cuaca panas begini, mulalah kepala otak asyik teringatkan aiskrim. Dari dulu hingga sekarang, resepi aiskrim selalu menjadi isu yang selalu ditanya kepada saya. Mereka inginkan resepi aiskrim yang halus, dan gebu macam yang dijual di restoran makanan segera. Buat aiskrim sendiri banyak kelebihannya. Bukan sahaja boleh berjimat. Kita boleh menentukan aiskrim seperti mana yang kita inginkan. Inginkan aiskrim yang kurang lemak, kurang manis atau dengan perisa yang tak dapat saya jangkakan....

Continue reading ...
 

Resepi Sambal Kacang Asas

Posted by Norasikin Basri on Monday, December 8, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Jarang saya jumpa orang yang rajin membuat sambal kacang kecuali untuk perayaan. Tak tahu la apa masalahnya. Bila wujud orang begini, sudah tentu ada orang yang bijak pandai akan menjadikannya suatu sumber pendapatan. Lihatlah sekarang, berbagai jenis sambal kacang segera yang ada di pasaran dan salah satunya Sambal Kacang keluaran ADABI yang di gandingkan dengan ayam untuk menjadikan ia lebih unik. 

Kalau saya pulak, bila buat sam...

Continue reading ...
 

Resepi Lemang Tradisi

Posted by Norasikin Basri on Sunday, March 16, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya pun tak percaya, akhirnya berjaya jugak membakar lemang dalam bengkel. Mengajar menu perayaan memang sangat mencabar keupayaan saya. Masakan lain seperti ketupat nasi, lepat pulut, telur pindang dan lauk-pauk yang lain tak de la seteruk ini. Cabaran pertama adalah untuk mendapatkan buluh yang sesuai untuk lemang. Kalau 1000 atau 2000 batang, memang ramai yang sanggup nak masuk hutan. Bila jumlahnya hanya beberapa puluh sahaja, tu yang menjadi masalahnya. Cabaran kedua pula kaedah membaka...

Continue reading ...
 

Resepi Nasi Dagang Kari Ikan Melayu

Posted by Norasikin Basri on Saturday, January 4, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Kenapa saya tulis Resepi Nasi Dagang Kari Ikan Melayu hari ni? Begini ceritanya. Banyak surirumah yang berhajat sangat nak mencuba berbagai-bagai resepi hebat dan percuma di internet. Tengok gambar, memang menyelerakan. Bila tengok bahan-bahannya, terus patah semangat. Itu tak de. Ini tak de. Bahan tak dikenali, susah nak dapat dan macam-macam lagi. Akhirnya, masak yang sama je setiap hari.


Continue reading ...
 

Resepi Kek Mentega Lemon

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 6, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Saya mengaku, kek tradisional seperti kek mentega ini memang terasa sukar bagi saya. Sewaktu zaman kanak-kanak dahulu, kek inilah yang selalu saya jumpa. Masa itu, tiada lagi bahan-bahan kek yang membantu menjadikan kek gebu dan lembut. Kek segera pun tiada. Yang ada hanya bahan-bahan asas yang biasa. Faktor utama yang menyebabkan kek mentega saya rasa sukar adalah fungsi oven zaman sekarang yang semakin canggih. Saya berpendapat, resepi kek zaman dahulu amat sesuai dengan oven zaman dahulu j...

Continue reading ...
 

Resepi Solok Lada

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 23, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau saya makan nasi kerabu, rasa tak lengkap kalau tak ada solok lada. Walaupun solok lada tak semestinya dimakan bersama nasi kerabu, saya dapati rasanya sangat sesuai bersama nasi kerabu. 3 perkara yang mesti ada bila saya makan nasi kerabu. Pertama tentulah solok lada. Kedua daging salai dan ketiga ulam-ulaman mestilah banyak. Kalau teringin nak makan nasi kerabu sepuas hati, boleh rujuk resepi nasi kerabu dalam artikel saya sebelumnya.

Continue reading ...
 

Resepi Nasi Kerabu

Posted by Norasikin Basri on Sunday, September 22, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Sekali pandang, terasa macam leceh sangat membuat nasi kerabu ni. Kalau setakat untuk makan tiga atau empat orang, terasa tak berbaloi nak membuatnya. Tapi sebenarnya nasi kerabu tak seleceh mana. Nasi kerabu asalnya terdiri dari nasi, sambal budu, sambal kelapa, dan ulam-ulaman sahaja. Kemudian barulah ditambah lauk-pauk yang disukai seperti daging salai, solok lada, ayam percik, ikan goreng tepung dan macam-macam lagi. Lain kali je la kita cerita pasal lauk-pauk ni. Kali ni utamakan yang pe...

Continue reading ...
 

Resepi Periuk Kera - Hidangan Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, August 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Selepas berkahwin baru saya mengenali periuk kera ini. Itupun kerana hidangan ini memang popular dikalangan keluarga suami. Merata-rata Malaysia saya dah pergi tapi belum menjumpai periuk kera di tempat lain. Bagi yang biasa dengan periuk kera seperti ini, sila hantarkan komen dibawah dengan menyatakan lokasi hidangan ini ditemui. Lebih terperinci lebih baik.
Periuk kera adalah pulut y...

Continue reading ...
 

Resepi Masak Lemak Jantung Pisang

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hidup dibandar ni segala-galanya kena beli. Bahan-bahan yang suatu ketika dahulu kita tak pandang, sekarang dah tinggi harganya. Dulu kita boleh nampak jantung pisang tergolek je kat pangkal pokok pisang, sekarang cuma nampak di pasar dengan tanda harga. Setiap hari saya nampak lori pisang di jalan raya tapi jantung pisang di pasar tak de pulak sebanyak tu. Waktu teringin memang susah sangat saya nak dapat apa yang saya nak. Jantung pisang untuk Masak Lemak Jantung Pisang ni pun kebas kat sua...

Continue reading ...
 

Persoalan Donut Gebu Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 27, 2013,


Kali ini saya menerima soalan berkenaan Donut Gebu Tradisional yang sangat panjang. Kalau soalan pun dah panjang, jawapannya pun tentu panjang. Jadi saya rasa, kalau dah penat menaip panjang-panjang, lebih baik saya kongsikan dengan pembaca yang lain supaya semua dapat manfaatnya. Apa guna taip panjang-panjang kalau cuma seorang sahaja yang membacanya. Saya terima soalan dari sahabat melalui Laman Facebook Resepi Masakan Komersial. Saya mohon untuk kongsikan disini bersama-sama gambar yang ...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Ketayap / Dadar Manis | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih tradisional Melayu ini bukan sahaja menjadi kegemaran warga emas malah warga muda juga sangat menggemarinya. Sebab itulah kuih ketayap atau dadar manis ni tetap bertahan sehingga ke hari ini. Kuih ini juga banyak dijual di gerai-gerai kerana cara kaedah penyediaannya yang mudah, kos yang kecil dan menguntungkan. Bahannya pula tidak banyak dan mudah didapati. Yang penting, kuih ketayap boleh menambahkan varasi produk jualan terutama apabila seseorang usahawan itu juga membuat kuih pau, ko...


Continue reading ...
 

Inti Kelapa Manis

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 19, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ringkas sahaja hari ini. Resepi jiga sangat mudah iaitu inti kelapa manis yang sangat popular untuk kuih-muih Malaysia. Sesuai untuk pau, kuih koci, pulut inti, pau hakka dan sebagainya. Usahawan kuih-muih akan membuat inti ini dalam kuantiti banyak untuk digunakan dalam berbagai kuih. Dengan cara ini, mereka boleh menjual berbagai kuih tetapi dapat menjimatkan masa dalam menyediakannya.


Bahan-bahan untuk Int...


Continue reading ...
 

Resepi Peria Goreng Telur Hancur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau tak pahit, bukan peria namanya. Kalau tak suka pahit, masaklah petola, labu air atau labu siam. Sekarang ni pun, peria dah tak sepahit dulu. Suatu ketika dulu, jika terlalu pahit, selalunya saya rendamkan dalam air kapur atau air garam. Selalunya saya terus masak je kerana pahit adalah ciri-ciri unik peria. Anak saya pun tak ada masalah nak makan peria. Untuk mendapatkan seluruh khasiat peria, lebih baik kekalkan peria dalam keadaan asalnya.

Bahan-bahan untuk Peria Goreng Telur Hancur
300...


Continue reading ...
 

Pucuk Ubi Masak Lemak Putih bersama Keledek

Posted by Norasikin Basri on Friday, December 7, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau boleh memang nak makan sayur kampung selalu tapi bila berada dibandar ni, sayur kampung sedikit sukar dicari. Hargapun lebih tinggi dari sayur biasa seperti sawi, kangkung dan bayam.
Jika di kampung, saya cuma ambil pucuk ubi bahagian hujungnya yang kuncup sahaja. Barulah lembut dan sedap. Dibandar, daun yang keras dan kasar ni pun dijual juga. Jadi cara memasaknya juga perlu diubah. Kalau untuk dimakan bersam...


Continue reading ...
 

Resepi Cakar Ayam Ubi Keledek

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, December 5, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya kenangkan teknik membuat cakar ayam ni, saya hanya terfikir, betapa kreatifnya orang dulu-dulu menghasilkan makanan. Sekarang ni, saya belum terfikir lagi makanan lain yang menggunakan teknik seperti cakar ayam ni. Memang unik. Jika anda ada terfikir hidangan lain menggunakan teknik yang sama seperti ini, sila beritahu saya dengan menggunakan kotak komen dibawah. Sesiapa yang menerima melalui email, klik tajuk resepi ini dah...


Continue reading ...
 

Resepi Sup Kambing Berempah Malaysiana

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 11, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sup orang Malaysia memang istimewa. Kalau dibandingkan antara sup ayam, sup lembu dan sup kambing, saya rasa, sup kambing lebih berperisa. Mungkin kerana daging kambing lebih halus dan berlemak. Tapi memang tak boleh lawan dengan sup tulang atau sup ekor lembu. Bahagian lembu ini memang paling baik untuk dibuat sup. Bahagian-bahagian ini menjadikan sup lebih pekat dan berperisa. Bagaimanapun, demi kesihatan, kurangkanlah memakan lemak. Memang sedap tapi seksa dalam jangka masa panjang. Dalam ...


Continue reading ...
 

Resepi Bebotok Ikan Tenggiri

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 4, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bagi penggemar ulam-ulaman dan sayur-sayuran macam saya, bebotok atau botok-botok sering menjadi pilihan dalam jamuan bersama keluarga. Hidangan ini termasuk dalam kategori pembuka selera dimana penggunaan ikan dalam bebotok berfungsi sebagai perencah atau pemberi rasa untuk ulam-ulaman. Oleh itu, kalau makan bebotok, jangan hanya makan ikannya sahaja atau jangan merungut jika ikannya terlalu sedikit sedangkan ulam-ulaman pula banyak. Ulam-ulaman itulah yang seharusnya dimakan. Kini terdapat ...


Continue reading ...
 

Resepi Roti Jala

Posted by Norasikin Basri on Thursday, August 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebelum kita membelek Resepi Roti Jala, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin sempena Hari Raya Aidil Fitri yang akan menjelang tiba tak lama lagi. Sebagai makluman, saya akan pulang kekampung selama seminggu mulai hari ini. Kepada pembeli ebook-ebook saya yang masih belum selesai download, anda masih boleh teruskan download. Sekiranya terdapat masalah, belum dapat password, anda masih boleh berinteraksi dengan saya melalui email tetapi...


Continue reading ...
 

Resepi Sup Ayam Tradisi

Posted by Norasikin Basri on Monday, June 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Suatu ketika dahulu, tiada rempah sup dijual dikedai. Kalau ibu saya tak rajin, masak sup hanya menggunakan rempah penumis je. Seperti sup yang saya gunakan untuk entri mi telur sup. Kalau rajin, ibu akan membuat rempah sup bunjut sendiri. Dulu, rempah-rempah ni murah je jadi kadang-kadang rempah sup bunjut ibu sampai sebesar penumbuk. Untuk berniaga, lebih baik kisar sahaja semua rempah supaya rasanya lebih kuat tanpa menggunakan rempah yang banyak. Lebih kurang anda bergantung kepada rempah...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Kuzi

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Masak kuzi satu lagi hidangan berempah yang kurang popular berbanding kari, kurma, beriani dan sebagainya. Sama seperti resepi opor, kuzi kurang dikenali bahkan ramai yang tak dapat membezakan rasa hidangan-hidangan ini kerana bahannya lebih kurang sama. Saya harap anda dapat membandingkan resepi ayam masak kuzi ini dengan resepi opor ayam yang pernah saya paparkan ini. Dari sezi rasa, sebenarnya banyak bezanya cuma ia kurang dikenali menyebabkan ramai yang tak mempedulikan rasanya.

Bahan-b...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Getas

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 8, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sibuk dengan EURO ke sekarang ni? Saya pun sibuk jugak tapi sibuk dengan kerja-kerja saya la. Nak masak pun kadang-kadang miss. Tapi makan tetap makan. Bila melihat tilawah al-quran tv, barulah terfikir bulan Ramadhan dah semakin dekat. Tambahan pula, tilawah peringkat kebangsaan dibuat di Johor Bahru. Mula la terkenangkan kuih-kuih yang popular di bulan puasa. Tentunya kuih tradisional yang menjadi pilihan memandangkan kuih modern, sepanjang tahun pun boleh dapat. Teringin betul nak makan ...


Continue reading ...
 

Resepi Opor Ayam

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 1, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hari ini baru terasa tenang sikit. Tapi saya belum bersedia lagi untuk bercerita apa yang disibukkan sangat. Tengah trauma lagi ni. Baik kita cerita pasal opor ayam je. Saya tak dapat nak terangkan apa ciri-ciri opor ayam. Apa yang saya tahu rasanya memang sedap, manis dan pedas. Kalau ada sesiapa yang mahir dengan masakan berempah begini, tolonglah ceritakan apa bezanya opor, kuzi, kerutup dan lain-lain. Kalau kari atau beriani mungkin kita dah biasa sebab hidangan ini memang dah popular di ...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Belacan Kampung

Posted by Norasikin Basri on Monday, March 5, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sambal belacan, budu , cencalok, papadom, kicap, sos atau ais kosong antara hidangan kecil atau penambah selera yang berkos kecil. Usahawan makanan tak perlu berkira sangat dengan hidangan seperti ini. Memang, walaupun kecil, ia masih lagi mempunyai kos tetapi kalau setakat secubit sambal belacan takkan nak ambil kira juga. Anggap sahaja ia sebagai hadiah kepada pelanggan. Banyak lagi hidangan lain yang memberikan anda keuntungan. Secubit sambal belacan mungkin mempunyai kos sebanyak 3 sen. A...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Ketuk Manja-manja

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Harga cili segar yang semakin meningkat menyebabkan saya jarang sangat membuat hidangan ini. Ia bukan hidangan utama tetapi dengan adanya hidangan seperti ini membuatkan saya lebih berselera. Ini peluang untuk saya membuat sambal ketuk kerana baru-baru ini saya memperolehi cili segar yang sangat banyak. Tapi kali ini saya hanya menggunakan cili hijau sahaja untuk membolehkan anak saya mencubanya. Ternyata dia menyukainya. Tak pelik la. Apa yang ibu masak semua dia suka


Bahan-bahan untuk Rese...


Continue reading ...
 

Resepi Pisang Muda Masak Lemak Dengan Ikan Masin

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebagai orang kampung, saya selalu didedahkan dengan masakan kampung seperti pisang masak lemak ni. Bagi sesetengah orang, pisang masak lemak ni biasa je. Kat mana-mana restoran pun boleh jumpa. Bezanya, pisang masak lemak ini dimasak dengan kulit-kulitnya sekali. Ramai orang yang tak sanggup makan makanan pelik begini. Macam dah tak ada makanan lain. Kulit pisangpun nak bedal jugak. Bagi saya, selagi sesuatu makanan itu halal dan tidak memudaratkan kita, saya akan rasa. Kalau sedap makan ban...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tumis Petai Klasik

Posted by Norasikin Basri on Monday, August 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Boleh ke kalau kita katakan petai ni makanan untuk orang kampung? Setahu saya, harga petai sekarang ni bukan murah sangat. Tiga atau empat papan mencecah RM5 di tempat saya bergantung kepada saiz mata petai. Kalau besar-besar, segar dan rapat-rapat, lagi mahal la harganya. Dua pupuh tahun dulu mungkin la harganya hanya RM2 untuk 10 papan. Sekarang ni mana nak dapat lagi. Orang asli yang mencari petai dihutan pun dah pandai mengira. Kalau boleh nak jual mengikut bilangan mata petainya. Jadi se...


Continue reading ...
 

Resepi Dodol Mahkota Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 10, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila hari raya je mesti ada dodol. Bila dodol je mesti hari raya. Sama seperti ketupat dan lemang, hidangan ini memang tradisi setiap kali hari raya. Kerana kepopularannya, tak hairanlah jika ramai usahwan dodol muncul setiap kali menjelang raya. Harga terkini di bandaraya saya mencecah RM23 sekilogram. Dodol ni berat dan padat. Sekilogram tu cuma sebesar botol setengah liter je. Ada juga dodol komersial yang dijual dalam tiub plastik. Sebesar cerut je dah RM7.50. Fuhh! lagi mahal. Kalau difi...


Continue reading ...
 

Teknik dan Resepi Opak-opak Ubi Kayu Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Monday, August 1, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Opak-opak ubi kayu adalah sejenis kerepek yang tentunya dibuat dari ubi kayu. Saya tak pasti ada nama lain untuk kudapan ini. Kerepek ubi kayu lebih ringkas cara pembuatannya sedangkan opak-opak lebih leceh. Bagaimanapun kaedah pembuatannya yang rumit mempunyai beberapa kelebihan dan berpotensi besar untuk dimajukan seterusnya dieksport keluar negara.

Untuk resepi kali ini, saya akan menerangkan teknik dan kaedah pembuatannya secara tradisional. Cara inilah yang digunakan oleh nenek moyang k...


Continue reading ...
 

Resepi Lempuk Durian

Posted by Norasikin Basri on Thursday, July 21, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Seperti yang saya katakan dalam entri yang lepas, saya membeli 6 bakul durian. Separuh dah dibuat tempoyak untuk kegunaan dalam pengajaran selepas hari raya nanti. Separuh lagi saya jadikan lempuk kerana nak makan semua memang tak larat. Kebetulan ada durian yang diimport dari kampung juga baru tiba. Cara yang terbaik untuk simpan durian adalah dengan manjadikannya lempuk. Teknik ini dah lama digunakan oleh nenek moyang kita sebagai cara tradisional untuk mengawet durian.

Bahan-bahan untuk L...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tako Komersial

Posted by Norasikin Basri on Monday, July 11, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Bulan Ramadhan dah terlalu dekat sangat rasanya. Bila berpuasa mula la tekak ni teragak nak makan kuih-muih yang manis sebagai pembuka selera. Kiranya sebagai intro menstabilkan tekak yang biasanya pahit sewaktu berpuasa. Salah satu yang saya gemari adalah kuih tako. Segarnya menikmati kuih ni yang sangat lembut, harum, lemak dan manis. Aroma pandan akan memenuhi mulut. Barulah berselera menikmati makanan utama yang lain.

Setiap kali bulan puasa, saya suka memerhatikan seorang peniaga bazaar...


Continue reading ...
 

Sosej Roll dan Pau Sambal Goreng

Posted by Norasikin Basri on Thursday, May 5, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ada pulak yang bertanya "gambar apabende yang kuning-kuning dalam polisterin kat entri Aktiviti Bulan April Yang Menyesakkan?" Maaflah kalau gambar dalam blog ni semuanya kecik-kecik. Kabur pulak tu. Kuih dalam polisterin tu adalah sosej roll iaitu sejenis roti yang dimasak dengan kaedah menggoreng. Sebelum digoreng, roti itu dililit pada sosej. Yang menyebabkan warna kuning tu sebenarnya hanya serbuk roti (breadcrumb). Saja je pilih yang berwarna kuning terang macam tu. Baru menarik dan lebi...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Pari Asam Pedas

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, May 4, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ikan pari ni saya beli isinya je. Nak beli seekor banyak sangat. Nak beli yang kecik tak kenan sangat sbb tak banyak isi. Lagipun isi pari kecil ni lembut sangat. Kalau yang besar lebih kenyal. Anak saya pun kata saya masak ayam sebab isinya macam ayam. Dibandar, harga isi pari lebih kurang RM15. Memang saya tak akan beli. Sewaktu dikampung bulan lepas, terjumpa pula isi pari RM10 je. Segar lak tu. Memang kalau saya nak makan ikan yang sedap-sedap, saya akan beli di kampung. Seawal selepas su...


Continue reading ...
 

Kuih Deram | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Orang melayu memang suka makanan yang manis-manis. Kuih muih mereka juga kebanyakkannya manis. Kuih seperti kasturi,kuih lapis adalah contoh kuih-muih tradisional melayu yang manis. Tapi kuih deram yang nak saya ceritakan pada kali ini adalah kuih yang manis tahap melampau. Nama-nama lain yang saya pernah dengar adalah kuih penderam dan telinga keling. Nama-nama lain saya tak pasti. Kalau anda pernah dengar nama lain untuk kuih ini, boleh la dikongsikan dalam kotak komen. Kuih deram banyak di...


Continue reading ...
 

Resepi Donut Gebu Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Friday, January 28, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Kalau kita perhatikan di negara kita, dah banyak sangat syarikat yang menjual donut sebagai tema restoran mereka. Ada juga yang membuka gerai dan kiost yang semata-mata menjual donut. Mereka bersaing secara sihat untuk menarik hati pelanggan dengan menghidangkan donut yang cantik dengan warna-warna yang menarik. Tidak kurang juga yang memberikan kelainan dengan memberikan pelbagai perisa istimewa dalam hiasan donut mereka.


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Kasturi

Posted by Norasikin Basri on Friday, October 22, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ada yang memanggil kuih ini dengan nama rendang kasturi. Saya tak tahu sejarah kuih ini tapi saya tahu sifat-sifat kuih ini yang menjadikannya kegemaran ramai rakyat Malaysia. Pertama, rasa lemak kacang hijau mestilah asli. Kedua, kulit sadurannya mesti garing dan rangup walaupun setelah sejuk. Ketiga, rasa manis dan masin perlu seimbang dan keempat, tekstur bahagian dalam kuih kasturi hendaklah lembut dan tidak terlalu bersedai.

Bagi pengusaha kuih tempatan, sudah pasti mereka menggemari kui...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Lapis Komersial

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 20, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih lapis adalah sejenis kuih tradisional yang dimasak menggunakan kaedah mengukus iaitu menggunakan haba wap daripada air mendidih. Kebaikan memasak menggunakan teknik ini antaranya makanan tidak berubah bentuk, saiz dan warnanya dan tidak banyak nutrien yang hilang. Dari segi komersial pula, kaedah ini sangat baik kerana lebih menjimatkan dimana beberapa masakan dapat disediakan dalam satu masa dan yang paling penting ia tidak memerlukan perhatian yang lebih. Letak makanan dalam pengukus d...


Continue reading ...
 

Video cara anyaman ketupat bawang

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 23, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Gema hari raya masih terasa lagi. Sewaktu tekun membuat ketupat menjelang hari raya yang lalu saya terfikir apa akan jadi jika semakin sedikit masyarakat di Malaysia yang mahir menganyam ketupat. Adakah industri ketupat segera akan semakin berkembang maju atau jualan kelongsong ketupat siap dianyam akan bertambah? Mungkin ramai yang berminat untuk belajar menganyam ketupat tetapi tiada guru yang sudi mengajar. Mungkin juga malu nak belajar. Kepada sesiapa yang tinggal di Utara dan Pantai Timu...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

CIRI PEMANDU MALAYSIA

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola