Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " tempah" (Show all posts)

Tudung Batik Canting Sutera - Eksklusif Mariposa

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 26, 2017, In : Tudung Batik Canting 


UPDATE : WhatsApp sekarang untuk dapatkan diskaun 28%

Suatu ketika dahulu ramai yang menganggap tudung batik canting adalah barangan mewah. Mungkin kerana pada waktu itu tudung batik canting tidak dikeluarkan secara besar-besaran. Bagi yang mampu pula, perlu menempah dikilang batik canting yang mungkin terletak jauh dan hanya ada beberapa buah sahaja. Bagaimanapun, sekarang tudung batik canting mudah dibeli secara online malah boleh ditempah mengikut citarasa kita.



Walaupun tudung batik telah d...

Continue reading ...
 

Kek Coklat Moist Ladybird Pink

Posted by Norasikin Basri on Monday, March 3, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Dah beberapa kali artikel Blog Resepi Masakan Barat Komersial tak mengandungi resepi. Harap anda tak tak kisah. Ada kesempatan, pasti saya akan penuhkan blog ni dengan resepi. Sementara itu, cubalah resepi-resepi saya yang saya paparkan sebelum ini. Mesti banyak lagi resepi-resepi saya yang belum anda cuba kan?. Sekarang ni saya berasa di Port Dickson atas urusan kerja selama seminggu. Penjualan ebook Resepi Masakan Barat Komersial masih diteruskan seperti biasa. Jangan risau, ada Admin yang ...

Continue reading ...
 

Resepi Kek Marble

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 25, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Saya ingat lagi sewaktu kecil, ibu sering membuat kek marble untuk acara-acara tertentu seperti kenduri, hari raya dan sebagainya. Namun waktu itu kek marble yang saya tahu hanyalah kek butter biasa dengan bahan utama iaitu tepung, majerin dan gula yang lebih kurang sama banyak. Persamaannya pula adalah warnanya yang dicampur menyerupai batu marmar. Resepi kek marble dalam artikel ini mengandungi cecair dan mempunyai beberapa kelebihan. Mungkin ada yang kurang menggemari kek marble seperti in...

Continue reading ...
 

Daging Korban Untuk Fakir Miskin?

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 19, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Syawal baru sahaja meninggalkan kita. Sana-sini terdengar bebudak kata “alaa.. raya dah abis. Tak de lagi makan free..” Cukup-cukup la tu makan di rumah terbuka. Saya pun dah tak larat lagi melayan perut yang bermacam ragam bila diisi dengan berbagai benda. Dah lama saya menjaga perut ni dengan memakan benda-benda yang saya tahu asal-usulnya. Tapi bila raya, semuanya tak terkawal. Tali perut pun macam kena kejutan budaya. Dah puas makan bulan Syawal, sekarang masanya kita memikirkan tenta...
Continue reading ...
 

Kek Coklat Moist dengan Hiasan Model Smurf

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 2, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ini adalah percubaan saya untuk membuat model hiasan kek yang lebih sukar sedikit dari apa yang biasa saya buat. Apabila saya menerima tempahan kek online untuk tema Smurf, saya terus menganggap ia sebagai satu cabaran baru bagi saya. Saya hanya menggunakan jari-jemari saya yang besar ni sahaja untuk menggentel model ini. Mujur ada sedikit rupa memandangkan peralatan fondant saya tak dijumpai. Jadi saya buat juga berdasarkan gambar Smurf dari internet.


Sekarang baru saya jumpa peralatan fond...


Continue reading ...
 

Tempahan Kek Coklat Moist Angrybird Online

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 2, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Memang betul, sebelum ini saya tak pernah buka tempahan kek secara online. Tapi ini tak bermakna saya tak mengambil tempahan kek. Kalau tidak, dari mana datangnya gambar-gambar kek yang ada dalam blog ini. Takkan saya nak makan semua kek yang saya buat. Mana larat. Kalau saya tak terus membuat kek, ilmu saya tak akan bertambah.


Gambar-gambar kek dalam entri kali ini ditempah oleh Pn Mastura untuk anak-anaknya. Ada 2 biji kek sebenarnya tapi biarlah saya tunjukkan kek coklat angrybird ni dulu...


Continue reading ...
 

Majlis Perkahwinan Adik

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 29, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Semenjak hari raya aidilfitri yang lalu, saya sebenarnya masih belum mendapat rehat yangc cukup. Lepas satu, satu lagi aktiviti yang perlu saya lakukan. Anakpun dah naik bosan duduk dirumah. Setiap hari tanya bila nak bawa ke taman, bila nak bawa berenang. Saya pulak teringin sangat nak mandi laut. Mulai hujung Ramadhan, dah sibuk dengan raya, lepas raya sibuk dengan majlis perkahwinan adik, selepas majlis kini sibuk dengan tempahan kek dan makanan. Selagi ada syawal, selagi itulah tempahan u...


Continue reading ...
 

Perlaksanaan Ibadah Korban Secara Online

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Apakah alasan-alasan yang sering kita dengar apabila ditanya mengapa tidak menjalankan ibadah korban? Ada yang kata, tak tahu mana nak beli lembu atau kambing. Ada yang kata, tak tahu macam mana nak uruskan haiwan yang akan dikorbankan. Ada juga yang kata, tak tahu dan tak ada siapa yang boleh membantu menguruskan penyembelihan. Dan paling ramai yang berkata, tak cukup modal atau belum berkemampuan lagi. Apa pula alasan anda? Mari kita bincangkan bersama-sama.

Walaupun ibadah korban ini bukanl...


Continue reading ...
 

Keistimewaan Pisau Seramik Dari Pengalaman Saya

Posted by Norasikin Basri on Sunday, July 31, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

“Betul ke pisau ni? Macam alat mainan je.. Ringan pulak tu.” Itulah perkara pertama yang terdetik dihati saya sewaktu pertama kali memegang pisau seramik ini. Tapi itulah keajaibannya. Belum cuba belum tahu. Mungkin kerana warna mata pisaunya, menyebabkan saya seolah-olah tak percaya alat ini adalah teknologi kulinari yang masih baru lagi dinegara kita. Tak berlengah lagi, saya memotong segala benda yang ada didapur asalkan makanan.

Memang luarbiasa ketajaman pisau ni. Saya sukakan hasil...


Continue reading ...
 

Keseronokan memasak sebenar

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 3, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Akhirnya siap juga tempahan kek yang saya terima. Cuma tinggal topping sahaja untuk kek coklat moist. Sebelum hantar barulah letak topping. Bukan susah sangat buat topping. Campurkan bahan, masak sekejap dan tuang. Syukurlah ada tempahan. Dapat juga belanja petrol untuk balik kampung. Bukan banyak sangat tempahan yang diterima hari ini. Hanya 3 kek coklat moist dan 2 blueberry cheese cake. Tapi saya tetap rasa seronok memasak dan membuat kek. Saya gembira membuat apa yang saya suka. Walaupu...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

MENANGI HADIAH LUMAYAN

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola