Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " sedap" (Show all posts)

Resepi Sandwich Tuna Mayonis Sedap dan Senang

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 1, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Orang Malaysia, pagi-pagi dah makan nasi. Extreme betul sarapan kita. Nasi lemak, mi goreng, roti canai. Bukan setakat tu je. Mesti ada telur pulak tu. Semua peniaga yang jual sarapan berhampiran tempat saya, setiap kali pelanggan order nasi lemak, mi goreng, secara automatik dia akan letak telur. Bila tiba giliran saya, saya katakan tak nak telur. Dah cakap macam tu pun dia tetap letak telur. Bila saya suruh keluarkan telur, dia buat muka pelik mata terkebil-kebil. Bila difikir-fikir kan sem...

Continue reading ...
 

Resepi Mi Bandung Muar feat. Gearbox

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 29, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mi Bandung Muar Feat. Gearbox seperti ini memberikan kenangan paling menyedihkan dalam hidup saya. Ini adalah hidangan terakhir yang dapat saya nikmati bersama ayah diluar, saya sebelum dia meninggalkan saya buat selama-lamanya pada minggu lepas. Mi Bandung Muar Feat. Gearbox ini akan terus membeikan nostalgia kepada saya setiap kali saya terkenangkan beliau.


Sebelum ini saya ada ko...

Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Ayam Kangkang Mudah dan Cepat

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, October 17, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sekarang ni saya dapati nasi ayam yang dijual dimana-mana tempat yang saya pernah pergi, semuanya terlalu simple. Kebanyakkannya hanya menggunakan tepung ayam goreng segera yang dibancuh cair dan diperap pada ayam sebelum digoreng secara apollo iaitu ayam seekor-seekor dicangkuk pada besi dan digantung dalam periuk yang mengandungi minyak panas yang banyak. Lepas masak barulah ayam dipotong dan dicurahkan dengan sos cili dan sos kicap untuk memberikan rasa pada ayam.


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Telur Sahur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, May 23, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Menjelang bulan Ramadhan yang akan menjelma beberapa hari lagi ini, saya masih tak pasti berapa banyak masa yang saya ada untuk blogging. Banyak benda yang perlu saya utamakan terutama yang melibatkan bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan bukan lama. Kalau terlepas, belum tentu bertemu bulan Ramadhan tahun hadapan. Jadi kali ini saya kongsikan resepi sahur yang paling popular dikalangan penduduk Malaysia iaitu Sambal Telur Sahur cara pantas.


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Ambeng Warisan Negara

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 17, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Nasi Ambeng sering dihidangkan ketika majlis kecil-kecilan seperti tahlil dan doa selamat. Oleh kerana aksesorinya yang ada beberapa jenis menyebabkan ramai surirumah memilih untuk memasak lauk-pauk yang lebih cepat dan mudah. Padahal, sama je. Bukan banyak pun pelengkap nasi ambeng ni. Selalunya ada lauk ayam, sambal jawa, serunding, mi goreng dan ikan masin. Nak lebih pun boleh tapi kena la kerja lebih sikit.


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Bom

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 24, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya ceritakan mengenai kuih tradisional, biasanya tiada resepi khusus untuknya. Orang Melayu dulu, rasa kuih di majlis kenduri, balik rumah terus cuba buat sendiri. Sebab itulah kuih tradisional ini ada banyak versi. Seperti kuih bom ini, ada berbagai cara yang pernah dicuba. Bahan-bahan juga sedikit berbeza namun ciri-cirinya tetap sama iaitu pulut yang disalut bijan berintikan sesuatu yang manis kemudian digoreng.



Continue reading ...
 

Resepi Ubi Getuk Mesra Sejuk Beku

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 28, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ada pak cik, mak cik, atuk dan nenek yang pernah hidup dizaman penjajahan Jepun yang langsung tak sudi lagi menyentuh ubi kayu sekarang ni. Bagi mereka, ubi kayu adalah makanan sewaktu susah,, sewaktu tiada makanan untuk dimakan dan untuk orang yang tak berkemampuan. Bagi Atok Aji pula, ubi kayu sesuatu yang membangkitkan nostalgia. Ubi kayu sejenis makanan yang sangat istimewa dan boleh mendatangkan kerinduan. Direbus begitu sahaja pun dah sedap. Apa lagi kalau dijadikan Ubi Getuk atau talam...

Continue reading ...
 

Resepi Kwey Teow Goreng Mak Ngah Dulu Kini Dan Selamanya

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 31, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya respect kat surirumah yang hidup di kampung-kampung jauh di pedalaman kerana mereka berupaya memasak hanya dengan menggunakan bahan-bahan yang terhad. Ini menyebabkan saya terkenang kepada zaman kanak-kanak saya dahulu. Zaman dimana produk-produk makanan segera masih kurang dan kecil pasarannya. Tiada sos ikan, tiada sos tiram, tiada kuib ayam. Hanya ada ikan bilis atau belacan.


Tak perlu saya ceritakan siapa Mak...

Continue reading ...
 

Resepi Chakodi atau Chegodillu

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 16, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mungkin tak ramai yang mengenali Chakodi atau Chegodillu tetapi saya rasa ramai yang pernah merasainya cuma tak perasan akan namanya. Daripada namanya, kompom kuih masyarakat India. Dari ejaan, nama kuih ini adalah Chakodi tetapi dari sebutannya ditambah dengan loghat India yang pekat, bunyinya menjadi Chegodillu. (Pastikan bunyi lu dihujung tu diwakafkan) Heheheh!


Continue reading ...
 

Resepi Mi Segera Sup Kari Ayam

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, November 29, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Orang kata, kalau hujung bulan je makan mi segera. Maksudnya gaji belum keluar, duit tak de jadi cuma mampu makan mi segera. Namun kini mi segera bukanlah semurah yang disangka. Ada mi segera yang melebihi RM4 sebungkus. Makan sebungkus belum tentu cukup. Bagi saya, kalau harga mi macam tu, lebih baik makan nasi kat mamak. Ada juga mi segera yang murah yang tak sampai RM1. Bagaimanapun, saya lebih selesa memasak sendiri mi untuk keluarga saya supaya saya tahu setiap benda yang masuk dalam per...

Continue reading ...
 

Resepi Cendawan Tekukur Goreng Tumis

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 19, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Jarang sekali cendawan tekukur dijual di pasar ditempat saya. Selama saya bermastautin disini, ini adalah kali kedua saya berpeluang membelinya. Cendawan tekukur membuatkan saya terkenang kembali zaman kanak-kanak dikampung. Setelah pokok getah disodok, batang getah akan disusun memanjang menjadi beberapa barisan dan dibiarkan mereput. Jadi bila tiba masa Felda menanam semula getah, seluruh ladang akan dipenuhi batang-batang getah yang mereput dan menjadi tempat kami memetik cendawan. Biasany...

Continue reading ...
 

Resepi Mi Oat | Oat Noodle

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 2, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Entah macam mana, tiba-tiba boleh popular pulak mi oat padahal sejak dulu lagi saya dah mencuba berbagai-bagai bahan yang sesuai termasuklah oat. Kelebihan oat yang paling saya suka ialah kandungan seratnya yang tinggi. Memang sesuai sangat dengan saya yang sedang menjalani Program Nak Kurus Terpimpin ciptaan saya sendiri. Kandungan serat yang tinggi membolehkan saya merasa kenyang lebih lama.


Kebanyakkan pro...

Continue reading ...
 

Resepi Sup Labu – Resepi Nak Kurus Terpimpin

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 26, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Seperti yang pernah saya ceritakan sebelum ini, masyarakat barat gemar masakan yang mempunyai rasa yang asli bersesuaian dengan penggunaan rempah dan herba masakan barat yang mempunyai rasa dan bau yang lembut. Begitu juga dengan sup labu, tentu mereka inginkan sup mereka betul-betul rasa labu. Jadi, biasanya mereka tak menggunakan bahan yang banyak kerana ia akan mengurangkan rasa labu itu sendiri.



Labu termasuk ...

Continue reading ...
 

Resepi Risotto Ayam

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, October 18, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Apa yang saya faham, risotto bolehlah disamakan dengan nasi berperisa terlebih air. Pendek kata, nasi lembik yang mempunyai rasa masakan barat yang tertentu. Sama seperti nasi berperisa kita yang berbagai jenis, risotto juga boleh dipelbagaikan dengan menambah berbagai bahan berasaskan karbohidrat seperti kentang, labu dan sebagainya. Ada juga yang menambahkan berbagai bijirin dan kekacang.


Senang cerita, risotto sesuai untu...

Continue reading ...
 

Minuman Coklat Berkrim Hotel

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, May 18, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 



Seringkali kita tertanya-tanya kenapa air coklat yang kita buat sendiri di rumah tak sama dengan yang dijual. Takkan nak masukkan milo sampai satu tin baru nak dapat air coklat yang pekat dan kaya. Guna serbuk koko juga tak dapat rasa yang sama macam tu. Kalau kat hotel pulak rasanya lebih sedap dari yang dijual dikedai atau dalam kotak. Ada sikit rasa yang lain dari yang lain. Sebelum tu, jom kita senyum-senyum dulu..


Bayangkan Jika 5 Karakter X-Men Ini Adalah Dari Malaysia…. 


Dalam m...

Continue reading ...
 

Resepi Donut Gebu Lobak Merah

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 5, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Kalau tak cuba, macam mana nak tau. Ye tak? Ternyata Donut Gebu Lobak Merah ini tak sesukar mana. Saya dah biasa membuat donut terutama dengan resepi terbaik saya, Donut Gebu Tradisional yang sangat mudah menjadi dan tak banyak ragam. Kadang-kadang saya menambahkan bahan lain seperti kentang, labu atau keledek dan yang sekarbohidrat dengannya. Namun belum pernah lagi menggunakan sayur-sayuran seperti lobak merah.

Memasak adalah aktiviti indoor tanpa modal besar, yang NO 1.
Klik untuk tahu akti...

Continue reading ...
 

Resepi High-Fiber Cheesecake

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 22, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Semuanya bermula beberapa tahun yang lalu dimana saya singgah ke sebuah kedai kek yang popular dengan kek keju di Malaysia. Hati saya tertambat dengan High Fiber Cheesecake yang kelihatannya kosong sahaja tanpa hiasan. Seperti biasa apabila nampak sesuatu yang menarik minat, saya pun pesanlah sepotong. Dari luar nampak seperti berat dan padat tapi mempunyai rasa yang sangat menepati selera saya. Tidak terlalu manis dengan rasa keju yang ketara. Sedikit masam yang menyeimbangkan rasa lemak dan...

Continue reading ...
 

Resepi Nasi Ayam Panggang Cara Pantas

Posted by Norasikin Basri on Sunday, February 28, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Semua orang mahukan cara pantas untuk mendapatkan apa yang dikehendakinya. Kalau boleh, sebut je terus dapat. Sebut je pasal bayaran, semua nak cara yang paling lambat. Kadang-kadang, saya pun tak paham. Barang mau baik, bayar mau murah. Banyak kali saya terkena. Sewaktu nak, macam-macam cekadak. Bila bayar asyik nak mengelak je. Dah puas beri muka, sampai satu tahap, tak nak bayar langsung. Mintak free tanpa syarat. Kalau saya ada ladang gandum untuk menjual kuih, saya tetap perlu keluarkan ...

Continue reading ...
 

Resepi Rendang Ayam Kerisik

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 2, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebelum ini saya pernah memaparkan Resepi Rendang Ayam Kampung Ringkas yang menggunakan serai sebagai perencah utama yang memberikan rasa rendang dalam masakan. Kerisik juga mempunyai fungsi yang sama namun dengan rasa rendang yang berbeza. Inilah diantara rasa rendang yang saya suka. Jika sebelum ini, anda menggunakan bahan yang berbagai jenis untuk rendang. Jika tak ada satu bahan, berat hati rasanya nak masak. Sekarang ni, saya harap anda boleh memasak berbagai jenis rendang bergantung kep...

Continue reading ...
 

Resepi Keria Labu

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, May 19, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih Keria banyak dijual dinegara kita dan biasanya dibuat menggunakan ubi keledek. Kuih tradisional ini memang popular kerana rasanya yang lemak manis. Untuk penggemar kuih keria, jika anda membuat sendiri kuih keria, sila kurangkan penggunaan gula kerana gula berlebihan tidak baik untuk kesihatan. Rasa keria labu memang jauh berbeza dengan keria keledek kerana bahan utamanya memang berbeza.


Dalam pembuatan ker...

Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Vanilla Halus Berkrim

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 3, 2015, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Dalam cuaca panas begini, mulalah kepala otak asyik teringatkan aiskrim. Dari dulu hingga sekarang, resepi aiskrim selalu menjadi isu yang selalu ditanya kepada saya. Mereka inginkan resepi aiskrim yang halus, dan gebu macam yang dijual di restoran makanan segera. Buat aiskrim sendiri banyak kelebihannya. Bukan sahaja boleh berjimat. Kita boleh menentukan aiskrim seperti mana yang kita inginkan. Inginkan aiskrim yang kurang lemak, kurang manis atau dengan perisa yang tak dapat saya jangkakan....

Continue reading ...
 

Resepi Kari Kepala Ikan Nasi Kandar

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 25, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Banyak restoran nasi kandar di Malaysia yang popular kerana Kari Kepala Ikannya. Ada juga yang popular kerana rojak mamaknya atau ayam gorengnya namun tak begitu meletup seperti nama kari kepala ikan. Penduduk Malaysia memang sudah biasa sangat dengan kari. Ramai sangat yang tahu masak kari namun, kari kepala ikan nasi kandar terlalu banyak keistimewaannya bagi penggemar tegar nasi kandar.  Mudah sahaja mereka mengenali masakan dari restoran kegemarannya.


Continue reading ...
 

Resepi Kek Epal Rangup

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 27, 2015, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Jarang jumpa kek yang rangup. Biasanya semua orang suka kek yang gebu. Sebenarnya, kek epal rangup ni cuma rangup pada permukaan keknya sahaja. Kemudian potongan epal juga menjadikan kek ini terasa rangup. Kek epal rangup ni mengingatkan saya kepada pai epal McDonalds. Bila makan kek ni, terubat jugak la kerinduan pada pai epal.

Kek epal rangup memang sangat sedap tapi rupanya tak cantik. Permukaan atasnya y...

Continue reading ...
 

Resepi Mi Racun Versi Saya

Posted by Norasikin Basri on Thursday, January 22, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mi Racun tidaklah sepopular mi bandung, atau mi rebus. Namun mi ini cukup popular di Batu Pahat, Johor. Kali pertama saya makan mi racun, lebih 10 tahun lalu. Saya tak pasti versi mana yang saya makan tapi rasanya sangat mengecewakan. Mi racunnya terasa kosong. Tiada kenikmatan. Perisanya cuma cukup-cukup sahaja. Tak de kejutan, tiada boom! Tiada Uummph! Bukan itu sahaja, kuahnya jernih, dan sangat kurang aksessorinya. Rasa tak berbaloi untuk mengeluarkan RM5 untuk itu. Saya tahu, ramai yang ...

Continue reading ...
 

Resepi BBQ Rusuk Kambing

Posted by Norasikin Basri on Thursday, January 15, 2015, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Pertama sekali, saya ingin membuat pengumuman, diminta Mr Abd Halim Mustafa untuk menghubungi saya melalui email untuk urusan ebook. Saya masih belum menerima sebarang email dari anda. Terima Kasih.

Dah banyak jenis sos BBQ segera yang saya cuba. Begitu juga BBQ yang terdapat di hotel-hotel. Kebanyakkannya mempunyai rasa yang lebih kurang sama iaitu sos BBQ dengan bahan utamanya tomato. Jadi saya beranggapan, inilah rasa sos BBQ yang paling popular yang menepati ciri-ciri makanan barat. Sos BB...

Continue reading ...
 

Resepi Inti Kacang Merah | Red Bean Paste

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 12, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Apabila seruis untuk mengejar kejayaan dalam perniagaan makanan, kita sepatutnya berusaha untuk menghasilkan sendiri setiap produk dari asasnya. Walaupun ini bermakna kerja akan bertambah namun ia adalah cara yang paling baik untuk mengurangkan kos sekaligus memaksimumkan keuntungan yang diperolehi. Usahawan kuih kecil-kecilan biasanya gemar menggunakan produk siap seperti inti kacang merah ni. Namun, usahawan pau kebanyakkannya membuat sendiri inti kacang merah mereka terutama usahawan yang ...

Continue reading ...
 

Resepi Rojak Mamak Komersial

Posted by Norasikin Basri on Saturday, December 27, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali hujung tahun, isu banjir sentiasa memenuhi ruang berita di mana-mana media. Dari dulu sampai sekarang memang tak habis-habis. Semoga mangsa banjir seluruh negara, tabah menghadapi ujianNya. Mari kita bersama-sama mendoakan kesejahteraan negara kita. Teringat pulak pengalaman saya terperangkap dalam banjir pada tahun 2011. 3 hari tanpa elektrik, air dan telefon. Bekalan makanan dan petrol juga meruncing.

Untuk penerima resepi ini melalui email : Dah tengok iklan Maybank oleh saya? L...

Continue reading ...
 

Resepi Chapchai Sayur Campur

Posted by Norasikin Basri on Thursday, November 20, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Resepi yang selalu mendapat permintaan kebanyakkannya kek dan kuih muih. Kemudian barulah lauk-pauk, hidangan karbohidrat atau mungkin juga jenis-jenis dessert, coklat dan sebagainya. Jarang sekali sayur-sayuran mendapat permintaan. Minuman pun kurang. Tapi kali ini saya tetap ingin memaparkan resepi chapchai iaitu sejenis sayur campur yang popular dalam masakan cina namun kini hampir semua restoran masakan thai ada menyajikannya.


Continue reading ...
 

Fish Fillet with Creamy White Sauce

Posted by Norasikin Basri on Thursday, November 6, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Cara orang barat memasak dirumah sekarang ni dah jauh berubah. Tiada lagi proses yang menyusahkan diri semata-mata inginkan masakan yang sedap dan asli. Kebanyakkannya menggunakan produk-produk segera yang banyak berada di pasaran. Segala jenis herba dan rempah-ratus seluruh dunia boleh didapati dalam berbagai-bagai bentuk dinegara mereka. Tak boleh yang segar, mereka akan keringkan. Tak boleh yang kering, mereka akan jadikan jeruk. Tak boleh jeruk, mungkin dijadikan pes, dipastur, dan segala...

Continue reading ...
 

Resepi Bebola Keladi

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 9, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya biasanya membeli keperluan makanan hanya cukup-cukup sahaja untuk sesuatu tempoh tertentu. Banyak kelebihan dan kekurangannya. Diantara kelebihannya adalah, saya dapat makanan yang segar terutama sayur-sayuran. Ayam dan ikan pula, saya beli seminggu sekali. Makanan yang perlu disejukbekukan, saya akan masuk dalam beberapa plastik dimana setiap plastik cukup untuk 1 kali masak sahaja. Saya hanya akan nyahbekukan 1 plastik sahaja setiap kali sebelum memasak. Jadi tiada makanan yang dibekuk...

Continue reading ...
 

Sos Barbeku Pelbagai Guna | Multipurpose Barbeque Sauce

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 25, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Sos barbeku yang dijual dipasaran terutamanya keluaran negara-negara barat memang mempunyai rasa yang unik. Syarikat di Malaysia ada juga mengeluarkan sos-sos barbeku segera namun rasanya masih bercirikan ketimuran. Orang Malaysia sukakan pedas. Orang melayu contohnya, kalau makan masakan cina pun nak pedas. Makan masakan barat pun nak pedas. Pernah seorang pembeli ebook Resepi Masakan Barat Komersial bertanya kepada saya bagaimana nak jadikan sos black pepper tu lebih pedas. Dia dah tambahka...

Continue reading ...
 

Resepi Kek Keju Cheddar | Cheddar Cheesecake

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, August 26, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Kek Keju Cheddar seperti ini banyak dijual di pasaraya besar seperti Giant, Jusco, Tesco dan sebagainya. Bezanya, saya tak tahu jenis keju yang mereka gunakan sama ada cheddar, cream atau lain-lain. Saya juga tak tahu berapa banyak keju yang mereka gunakan sama ada banyak, sikit atau mungkin tak menggunakan keju langsung. Kek keju cheddar ini bolehlah dikatakan senang kerana saya memerlukan 5 kali percubaan sahaja untuk mendapatkan resepi ini. Saya juga rasa, saya dah faham segala yang perlu ...

Continue reading ...
 

Resepi Roti John Bazaar

Posted by Norasikin Basri on Friday, July 4, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Mana-mana bazaar Ramadhan di negara kita,mesti ada roti john. Bukan satu gerai, bukan 2 gerai. Roti john memang mudah disediakan. Memang patut ramai yang mengusahakannya. Bahan utamanya roti dan telur je. Namun harga jualannya memang tinggi. Kat tempat saya, kalau rotinya panjang melebihi 6 inci, harganya mencecah RM5. Dulu ada juga yang menyelitkan salad dan timun dicelahnya. Sekarang,kebanyakkannya dah tak de. Ayam atau daging pun hampir tak kelihatan. Hanya dipenuhi telur yang nipis. Sos d...

Continue reading ...
 

Tart Buah-buahan | Fruit Tartlet

Posted by Norasikin Basri on Sunday, June 8, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Resepi tart shell yang saya gunakan untuk fruit tartlet ni sama dengan tart shell dalam Resepi Tat Keju Bluberi. Saya sukakan resepi tart shell ini sebab ia rapuh dan boleh dimakan segera. Lagipun ia tak terlalu manis dan sesuai untuk segala jenis tart. Resepi fruit tartlet dibawah ni adalah yang paling senang kerana hanya menggunakan kastard. Untuk rasa, anda memerlukan buah-buahan yang segar mengikut kegemaran. Selalunya buah-buahan yang sedikit masam digunakan berbanding buah yang manis ke...

Continue reading ...
 

Sambal Tumis Udang dengan Cendawan Shitake

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 19, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya dapati cendawan shitake ada sedikit persamaan dengan petai. Persamaan dari segi apa, lain kali kita cerita. Semakin hari, harga petai  semakin mahal. Harga cendawan shitake pula tidaklah semahal dulu. Jadi saya rasa, Sambal Tumis Udang dan Cendawan Shitake adalah suatu alternatif kepada Sambal Tumis Udang dan Petai. Hasilnya, tidaklah mengecewakan.  Bagi penggemar sambal tumis petai, saya harap anda akan menggemari  sambal tumis cendawan shitake juga. Kalau memang anda tak sukakan petai,...

Continue reading ...
 

Resepi Puding Jagung Simple

Posted by Norasikin Basri on Saturday, April 26, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Puding jagung pernah menjadi popular di Malaysia sekitar tahun 80an. Oleh kerana puding jagung boleh dibentuk dengan mudah menggunakan acuan, jadi ia sering dibentuk menjadi berbagai rupa yang menarik untuk dijadikan hantaran perkahwinan atau pertunangan. Ketika itu, puding jagung yang paling popular adalah puding jagung berbentuk jagung. Sehingga sekarang masih ada lagi acuan berbentuk jagung yang dijual namun ia mungkin telah dianggap ketinggalan zaman dengan kemunculan berbagai acuan yang ...

Continue reading ...
 

Jemput-jemput Udang dan Daun Cekur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 22, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Saya membesar dengan jemput-jemput. Seringkali bila tiada makanan, jemput-jemputlah yang akan menjadi juadah kami. Pada masa tu, tepung gandum baru berharga 60 sen sekilogram. Bermacam jenis jemput-jemput yang kami buat tapi yang paling istimewa buat saya adalah jemput-jemput udang dan dan daun cekur. Istimewa kerana jarang-jarang sekali kami dapat makan udang. Kalau dapat membeli udang, sayang sekali kalau hanya dijadikan jemput-jemput. Jadi jemput-jemput udang dan daun cekur lebih jarang la...

Continue reading ...
 

Resepi Claypot Yee Mee

Posted by Norasikin Basri on Saturday, April 12, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kali pertama saya makan Claypot Yee Mee hampir 20 tahun yang lalu di Pertama Complex Kuala Lumpur. Pada masa tu memang tak ramai yang tahu mengenai masakan ini. Claypot Yee Mee sebenarnya mudah saja namun tak ramai usahawan melayu yang berminat menjualnya. 

Peralatan Dapur Murah Berkualiti

Yee Mee popular dikalangan masyarakat cina jadi, menjual produk ini pasti menguntungkan kerana dapat menarik pelanggan dari kaum cina. Kita sepatutnya sedar, kaum cina mempunyai kuasa membeli yang besar. Dari pemerhatian saya, makanan y...

Continue reading ...
 

Fizz Pineapple Juice

Posted by Norasikin Basri on Monday, February 24, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Harga jus buah-buahan sekarang ni pun boleh tahan jugak tingginya. Kat kedai mamak je pun dah RM3.50. Kalau air macam Fizz Pineapple Juice ni baru layak jual harga macam tu. Kalau jus buah plain je setakat RM2.50 cukup la. Saya mengesyorkan restoran dan gerai yang menjual jus buah-buahan, cubalah jus buah-buahan dengan fizz flavour macam resepi dibawah. Jus nenas ni cuma satu contoh je. Fizz flavour ni boleh menjadi rahsia keenakkan jus buah-buahan segar restoran anda. Air berkarbonat banyak ...

Continue reading ...
 

Resepi Asas Kek Span | Basic Sponge Cake

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 23, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Ini lanjutan dari artikel Kek Yang Popular Seharusnya Mesti Dibuat Sendiri. Dalam artikel tersebut, saya memaparkan gambar Kek Swiss Roll menyebabkan ramai yang bertanyakan mengenai Swiss Roll. Ada juga yang mengatakan kek swiss roll mereka mudah tertanggal kulitnya dan macam-macam lagi. Dalam artikel ini pula, saya akan memaparkan asas kek span dimana apabila anda mengetahui asas ini, anda mampu menghasilkan berbagai jenis kek popular yang lain seperti kek keju, kek lapis pandan dan macam-ma...

Continue reading ...
 

Resepi Kek Mentega Lemon

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 6, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Saya mengaku, kek tradisional seperti kek mentega ini memang terasa sukar bagi saya. Sewaktu zaman kanak-kanak dahulu, kek inilah yang selalu saya jumpa. Masa itu, tiada lagi bahan-bahan kek yang membantu menjadikan kek gebu dan lembut. Kek segera pun tiada. Yang ada hanya bahan-bahan asas yang biasa. Faktor utama yang menyebabkan kek mentega saya rasa sukar adalah fungsi oven zaman sekarang yang semakin canggih. Saya berpendapat, resepi kek zaman dahulu amat sesuai dengan oven zaman dahulu j...

Continue reading ...
 

Kari Hijau Thai | Thai Green Curry

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 30, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Kari Hijau Thai sebenarnya sangat popular di negara barat. Dalam bahasa thai, ia dipanggil Gang Kiew Waan yang bermaksud Sweet Green Curry walaupun sebenarnya ia tak de la manis mana pun. Kalau Kari Hijau Thai saya pula tentulah pedas menyengat. Namun manisnya perlu ada. Di Malaysia, Kari Hijau Thai juga popular tetapi terhad di restoran-restoran besar dan hotel-hotel sahaja. Kalau gerai masakan thai yang banyak nasi goreng thai dan tomyam Chiangmai tu mungkin tak de kerana membuat Kari Hijau...

Continue reading ...
 

Resepi Paper Wrapped Chicken

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 11, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam masakan cina, mereka memang suka jenis yang bungkus-bungkus ni. Selalunya kita lihat hidangan yang dibungkus dengan kulit wantan, kulit popia, atau berbagai-bagai lagi bahan yang boleh dimakan. Mungkin anda pernah merasai makanan yang dibungkus dari kertas beras. Kertas beras juga boleh dimakan. Bagaimanapun, untuk resepi ini, ia menggunakan kertas yang tak boleh dimakan seperti parchment paper atau wax paper. Tak banyak kelebihan membungkus makanan menggunakan kertas seperti ini. Nanti...

Continue reading ...
 

Memilih Kuih Raya untuk Berniaga

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, July 31, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Pertama sekali, saya ingin mengucapkan tahniah kepada ramai pembaca Blog Resepi Masakan Barat Komersial yang berjaya menjadi usahawan pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Walaupun mungkin hanya berniaga pada bulan puasa sahaja, ia akan memberikan banyak pengalaman berguna dan tak mustahil suatu hari nanti anda akan menjadi usahawan sepenuh masa. Kebanyakkan maklumbalas yang saya terima, usahawan-usahawan baru ini memilih untuk berniaga kek, biskut dan kuih-muih dan mereka sangat berpuashati de...

Continue reading ...
 

Resepi Masak Lemak Jantung Pisang

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hidup dibandar ni segala-galanya kena beli. Bahan-bahan yang suatu ketika dahulu kita tak pandang, sekarang dah tinggi harganya. Dulu kita boleh nampak jantung pisang tergolek je kat pangkal pokok pisang, sekarang cuma nampak di pasar dengan tanda harga. Setiap hari saya nampak lori pisang di jalan raya tapi jantung pisang di pasar tak de pulak sebanyak tu. Waktu teringin memang susah sangat saya nak dapat apa yang saya nak. Jantung pisang untuk Masak Lemak Jantung Pisang ni pun kebas kat sua...

Continue reading ...
 

Resepi Nugget Ayam Lolipop

Posted by Norasikin Basri on Friday, May 10, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Biasanya bila beli nugget ayam dipasaran, terlalu banyak pilihan. Saya kategorikan hanya kepada 2 sahaja. Pertama yang mahal dan kedua yang murah. Harga nugget-nugget ini sangat berbeza bergantung kepada kualiti dan kuantiti daging ayam yang digunakan. Kalau yang mahal tu, memang ketara sangat ayamnya. Anda boleh bezakan sendiri dengan melihat dengan mata, merasa teksturnya dengan jari atau merasa kelazatannya dengan lidah. Bila membuat sendiri nugget dirumah, semuanya bergantung kapada kita....


Continue reading ...
 

Resepi Muffin Sosej dan Keju - Savoury Masakan Barat

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 30, 2013,


Pernah ke makan muffin yang tak manis? Mungkin tak ramai yang tahu, dalam masakan barat terdapat muffin yang tak semestinya manis. Ada muffin yang pedas, masin dan sebagainya. Muffin seperti ini termasuk dalam kategori savoury. Mungkin ada sedikit pelik ketika pertama kali mencuba namun akhirnya kita akan sedar muffin ini juga ada kelebihannya. Jika kita di Malaysia lebih gemar makanan bergoreng seperti jemput-jemput, cucur udang dan lain-lain, masyarakat barat lebih gemar menggunakan kaedah ...


Continue reading ...
 

Resepi Pizza Ringkas Termasuk Roti, Sos dan Topping bahagian 1

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, April 24, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Pizza mempunyai 3 bahagian utama iaitu roti, sos dan topping. Cuba anda ceritakan sedikit apa yang menariknya pada pizza. Apa bezanya pizza dengan burger? Kalau saya gunakan roti sandwich di sapukan sos dan disusun ayam, sayur dan keju diatasnya adakah hasilnya akan sama dengan pizza? Dibawah ini ada resepi pizza yang mudah iaitu resepi roti dan sosnya. Untuk toppingnya, terpulang kepada anda. Saya gunakan isi ayam dan sosej. Resepi roti pizza ini hanya menggunakan resepi roti yang asas sah...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Tenggiri Masak Kicap Paling Simple

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 23, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Terdapat dua jenis ikan tenggiri yang biasanya dijual di pasar. Pertama adalah tenggiri batang yang besar dan banyak isi dan kedua adalah ikan tenggiri bunga yang saiznya lebih kecil dengan sedikit corak dibadannya. Kalau masyarakat barat, mereka mempopularkan ikan mereka yang bersaiz besar seperti cod dan salmon. Sebenarnya tekstur isi ikan ini hampir sama, jadi tak ada salahnya kalau kita memasak ikan tenggiri menggunakan resepi masakan barat. Hasilnya hampir sama malahan harganya jauh lebi...


Continue reading ...
 

Persoalan Donut Gebu Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 27, 2013,


Kali ini saya menerima soalan berkenaan Donut Gebu Tradisional yang sangat panjang. Kalau soalan pun dah panjang, jawapannya pun tentu panjang. Jadi saya rasa, kalau dah penat menaip panjang-panjang, lebih baik saya kongsikan dengan pembaca yang lain supaya semua dapat manfaatnya. Apa guna taip panjang-panjang kalau cuma seorang sahaja yang membacanya. Saya terima soalan dari sahabat melalui Laman Facebook Resepi Masakan Komersial. Saya mohon untuk kongsikan disini bersama-sama gambar yang ...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Ketayap / Dadar Manis | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih tradisional Melayu ini bukan sahaja menjadi kegemaran warga emas malah warga muda juga sangat menggemarinya. Sebab itulah kuih ketayap atau dadar manis ni tetap bertahan sehingga ke hari ini. Kuih ini juga banyak dijual di gerai-gerai kerana cara kaedah penyediaannya yang mudah, kos yang kecil dan menguntungkan. Bahannya pula tidak banyak dan mudah didapati. Yang penting, kuih ketayap boleh menambahkan varasi produk jualan terutama apabila seseorang usahawan itu juga membuat kuih pau, ko...


Continue reading ...
 

Resepi Durian Crepe Paling Mudah dan Jimat

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 2, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Hujung Disember 2012, saya mendapat seorang anak saudara yang baru. Bila dapat berita, terhegeh-hegeh la mengunjungi hospital dengan perasaan tak sabar. Di hospital, terbongkarlah kisah adik ipar saya yang mengidam durian crepe tapi belum kesampaian. Dalam perjalanan pulang pukul 5 petang, saya ceritakan kisah tadi kepada suami kerana saya berhasrat sangat nak beri adik ipar saya rasa durian crepe sebelum waktu melawat tamat pukul 7.30 malam nanti. Suami saya tak pernah rasa pun durian crepe ...


Continue reading ...
 

Resepi Talam Gula Melaka

Posted by Norasikin Basri on Friday, November 30, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Membuat talam memerlukan kita betul-betul mengenalpasti sifat bahan yang digunakan terutama tepung beras atau tepung gandum. Gabungan bahan ini dengan santan atau air apabila dimasak akan menghasilkan talam mengikut kelembutan dan kekenyalan yang kita kehendaki. Setelah anda mengetahui nisbah tepung dan cecair yang paling sesuai, lebih mudah dipelbagaikan perasanya. Seterusnya simpan resepi nisbahnya. Bila diperlukan, cakap sahaja nak talam apa. Semua boleh dilakukan dengan mudah. Kemanisan t...


Continue reading ...
 

Resepi Cupcake Bluberi | Blueberry Cupcake

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 28, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Kalau dibandingkan antara cupcake dengan muffin, sudah tentulah muffin lebih mudah disediakan. Bagaimanapun cupcake lebih lembut dan gebu. Pernahkah anda cuba menyediakan muffin dengan kaedah penyediaan cupcake? Inilah yang telah saya lakukan. Hasilnya adalah seperti gambar-gambar dibawah. Daripada muffin bertukar kepada cupcake yang lembut dan gebu. Boleh cuba melalui resepi dibawah. Pastikan kaedah penyediaan diikuti dengan betul atau cupcake akan menjadi muffin semula.


Continue reading ...
 

Resepi Maruku Rangup, Menjimatkan dan Asli

Posted by Norasikin Basri on Sunday, November 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sejak dari hari raya aidilfitri yang lalu, saya teringin sangat nak buat dan makan maruku. Pada hari raya tu juga, setiap rumah yang saya singgah, tak ada pula maruku yang saya suka. Kalau ada pun cuma maruku yang banyak dijual di gerai-gerai yang wujud sepanjang tahun. Sehinggalah pada deepavali yang lalu, jiran-jiran saya memberikan maruku. Kemudian saya terfikir perbezaan antara maruku melayu dan maruku india. Nampaknya maruku india lebih menjimatkan lebih menjimatkan. Mungkin kerana merek...


Continue reading ...
 

Resepi Sagu Gula Melaka

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 26, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ada simpan lagi air gula semalam? Kan saya dah pesan. Simpan sikit air gula dalam peti ais. Bila-bila masa nak guna, beberapa minit je boleh sediakan dessert. Mana la tau tiba-tiba datang tetamu, mak mertua ke. Sekurang-kurangnya ringan kerja yang perlu dibuat. Mana nak masak lagi. Nak cuci toilet lagi. Nanti tak pasal-pasal, tetamu tak dilayan. Dengan air gula dalam peti ais, dapat la buat dessert yang menyamankan. Puteri mandi ke, puding ke, Bubur Cha-cha ke, karamel ke ataupun paling mudah...


Continue reading ...
 

Resepi Bubur Cha-cha

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali memasak untuk keluarga, kita selalunya hanya mementingkan lauk-pauk sahaja. Masak sedap-sedap, makan ramai-ramai tapi selalunya terlupa untuk menyediakan desert. Entah kenapa desert selalu diketepikan. Dalam majlis perkahwinan, makan beradab dan sebagainya jarang sekali saya nampak desert. Setakat buah-buahan je. Jika diuruskan oleh syarikat katering, memang desert tak pernah dilupakan. Paling selekeh pun mesti ada bubur kacang atau bubur pulut merah. Mungkin kerana mereka memang ...


Continue reading ...
 

Resepi Mi Rebus Gerai

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 24, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Selalunya dikampung saya, ibadah korban tidak hanya dilakukan di surau dan masjid. Ada juga yang melaksanakannya di rumah sendiri. Bagi ayah saya yang menternak lembu kecil-kecilan, menyembelih lembu dirumah sendiri hampir setiap tahun. Ada juga pelanggan dari jauh yang datang membeli lembu dan datang cuma untuk mengambil dagingnya. Lebih mudah membawa daging lembu dari membawa lembu. Mujur orang kampung saya sangat bermuafakat dan bersama-sama membantu menyempurnakan ibadah korban ini. Setak...


Continue reading ...
 

Resepi Biskut Keju Cheddar

Posted by Norasikin Basri on Thursday, August 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hari terakhir kerja sebelum raya ni, saya kena pastikan segala yang perlu dilakukan siap sepenuhnya. Tempahan popia mini udang kering, kek kukus buah-buahan, kek tiramisu, kek coklat moist dan lain-lain semua dah dihantar. Seronoknya dapat duit. Kelas menganyam ketupat pun dah selesai kedua-dua sesi walaupun frust sikit sebab daun ketupat saya lesap. Dah la bagi kelas percuma, keluar modal untuk beli daun ketupat. Tetiba kena kebas pulak. Sekarang tengah tunggu ketupat masak.

Promosi ebook R...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tumis Ikan Bilis

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 7, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Agak lama saya tak memaparkan apa-apa resepi. Beberapa minggu kebelakangan ni memang sangat sibuk ditempat kerja. Majlis yang diadakan perlu diselenggarakan dengan betul. Tempahan kek dan makanan perlu disiapkan mengikut masa dan pelajar-pelajar saya perlu dibimbing tanpa ada ketinggalan mana-mana bahagian dan blog perlu didiketepikan dahulu kerana ia bukan suatu kemestian. Kini minggu peperiksaan bermula, perlu memberi perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar saya. Wajarlah saya memaparka...


Continue reading ...
 

Resepi Udang Goreng Tepung

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 30, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali membuat hidangan yang ringkas dan cepat seperti udang goreng tepung ini, saya selalu berfikiran mudah. Jangan memberatkan kepala otak memikirkan dengan secara serius agar hidangan menjadi begitu sempurna. Hanya ada beberapa perkara yang perlu diambil berat tetapi jika tahu sifat-sifat bahan yang digunakan, memang tak akan ada masalah lagi. Jika anda selongkar tip masakan komersial yang ada dalam setiap entri blog ini, anda akan lebih memahami. Sambil itu saya akan menerangkan serb...
Continue reading ...
 

Kenapa Resepi Di Sini Berbeza Dari Resepi yang Lain

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Tahun ni Nuffnang cuma bagi runcit-runcit je. Kalau nasi lemak, sekadar nasi lemak kosong je tanpa lauk. Kalau donut pulak, cuma dapat donut gula tanpa coklat atau icing kaler-kaler dengan kacang. Ntah apa la sebabnya. Selalunya ada la jugak makan kat fast food dua bulan sekali. Jadi inilah ilmu yang saya dapat untuk dikongsi dengan anda semua. Langit tak selalu cerah. Tapi tak bermakna tak akan cerah semula. Hidup ibarat eye on Malaysia. Kadang-kadang diatas. Banyaknya dibawah cuma tengok or...


Continue reading ...
 

Resepi Chapati Komersial

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 12, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Orang kata, tak sah sesebuah restoran tu tanpa roti canai tapi membuat roti canai tu nampak leceh dan kurang menyihatkan.  Adalah lebih baik digantikan dengan chapati yang lebih senang disediakan dan lebih berkhasiat. Saya baru selesai mengajar pelajar-pelajar saya cara membuat chapati. Macam biasa, ditempat kerja hanya menggunakan kaedah biasa tanpa sentuhan komersial. Kesian kat pelajar saya, terpaksa membuat chapati yang keras, tebal dan berminyak. Gelek nipis jadi keropok, gelek tebal jad...


Continue reading ...
 

Cempedak Goreng dan Teknik Gorengan Rangup

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 2, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya pun tak ingat ntah bila, saya terbaca satu blog yang bercerita tentang cempedak goreng yang dibelinya berharga RM5 untuk 10 ketul. Marah betul dia kerana terpaksa membayar 50 sen seketul untuk cempedak goreng kegemarannya. Siap dibandingkan lagi, dengan RM5 tu dia boleh makan makanan lain sampai kenyang. Memang betul, RM5 kita boleh makan nasi beriani. Chicken chop pun ada yang dijual dengan harga RM5. Lepas baca blog tu, anak tekak saya pun teringin nak makan cempedak goreng. Jadi bila ...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Lemak Dengan Kacang Panjang

Posted by Norasikin Basri on Friday, November 25, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Macam biasa, sebelum membaca resepi pasti saya selitkan bebelan berkhasiat untuk kita fikirkan bersama-sama. Saya agak tertarik dengan cerita seorang hajah ni. Beliau antara yang berjaya dalam perniagaan tetapi tidak pernah melupakan insan yang kurang bernasib baik. Jadi cerita beliau sentiasa penuh dengan teladan dan pebuh semangat untuk kita semua membangun menuju kejayaan. Menurut beliau, diawal pembabitannya dalam perniagaan, beliau gamble sahaja mengimport satu kontena beras untuk dijual...


Continue reading ...
 

Resepi Pisang Muda Masak Lemak Dengan Ikan Masin

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebagai orang kampung, saya selalu didedahkan dengan masakan kampung seperti pisang masak lemak ni. Bagi sesetengah orang, pisang masak lemak ni biasa je. Kat mana-mana restoran pun boleh jumpa. Bezanya, pisang masak lemak ini dimasak dengan kulit-kulitnya sekali. Ramai orang yang tak sanggup makan makanan pelik begini. Macam dah tak ada makanan lain. Kulit pisangpun nak bedal jugak. Bagi saya, selagi sesuatu makanan itu halal dan tidak memudaratkan kita, saya akan rasa. Kalau sedap makan ban...


Continue reading ...
 

Resepi Popia Nestum Bercoklat

Posted by Norasikin Basri on Saturday, August 20, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sejak beberapa tahun kebelakangan ni, popia nestum dah jadi semakin popular. Teknik memasak yang mudah, resepi yang ringkas dan rasa yang enak memang menjadi pilihan ramai. Usahawan yang menjual popia nestum ini juga semakin bertambah. Mungkin kerana keuntungan yang besar berbanding modal yang perlu dikeluarkan. Bagaimanapun kuih raya ini memerlukan lebih masa untuk membentuk kulit popia menjadi bentuk yang diingini. Bagi saya, menggulung popia ini bukan suatu masalah. Popia nestum jauh lebih...


Continue reading ...
 

Resepi Biskut Kisaran Koko Krunch

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 17, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sekarang ni banyak sungguh biskut yang menggunakan bijirin sarapan segera sebagai perasa dalamnya. Bijirin sarapan ini memang memudahkan kita untuk mendapatkan rasa yang digemari oleh kanak-kanak untuk menikmati biskut kita. Selain itu warna dan bentuk bijirin sarapan yang berbagai bentuk juga dapat menarik perhatian kanak-kanak sekiranya ia digunakan dalam menghias biskut. Jadi tak perlu lagi memikirkan apa rasa biskut yang pasti digemari oleh kanak-kanak. Tak perlu juga untuk memikirkan hia...


Continue reading ...
 

Biskut Bijirin Nestum Mudah dan Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 9, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya memang suka buat kuih yang mudah dan ringkas tapi yang penting mesti sedap. Bila resepi yang digunakan mudah dan ringkas, maka mudahlah untuk kita mengubahsuai bergantung kepada bahan-bahan yang sedia ada di rumah. Saya memang malas nak keluar rumah semata-mata nak beli satu je barang yang diperlukan untuk sesuatu resepi. Apa lagi bila bahan yang diperlukan itu jarang-jarang digunakan. Biasanya barang seperti ini akan terbuang begitu sahaja kerana tak banyak digunakan dalam resepi lain.
...


Continue reading ...
 

Resepi Rendang Ayam Kampung Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 21, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Semalam saya terserempak dengan seorang surirumah yang baru keluar dari restoran mamak. Dia membeli juadah makan tengah hari yang dimasukkan kedalam bekas plastik TFT yang besar. Saya rasa bekas plastik TFT tu dibawa dari rumah kerana masih ada beberapa bekas lagi yang masih kosong. Kalau dilihat dari kari daging yang dibelinya itu saya rasa berat daging tu melebihi 1kg. Tak tau la berapa mamak tu letak harga. Nasi pun dibeli sekali. Saya tak pasti mengapa dia membeli lauk-pauk sebanyak tu. M...


Continue reading ...
 

Medan Ikan Bakar Sabak Awor Muar

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Selama ni saya asyik mempromosikan Labis yang popular dengan tempat mandi-manda seperti Pusat Reakreasi Kolam Air Panas dan Hutan Lipur Taka Melur. Jadi apa salahnya saya bercerita pula mengenai Muar, iaitu kampung saya yang terkenal dengan mi bandungnya.

Minggu lepas ketika dikampung, saya merancang untuk meraikan hari bertuah saya dengan menjamu ahli keluarga saya. Biasanya saya akan memasak sendiri tetapi kali ini saya berhajat untuk makan di suatu tempat yang sedikit happening. Akhirnya ka...


Continue reading ...
 

Resepi Sandwich Double Decker

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, March 9, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Kalau dalam kategori masakan barat, sandwich dah termasuk dalam hidangan utama kerana hidangan ini sudah lengkap semuanya termasuk karbohidrat, protin, sayur-sayuran dan sebagainya. Bagi masyarakat Malaysia yang hanya akan berasa kenyang apabila memakan nasi, akan menganggap sandwich hanya sebagai makanan ringan yang berkhasiat. Bagi para usahawan pula, setiap apa yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia, sudah tentu boleh ditukarkan menjadi wang. Sandwich double decker banyak di hidangkan di k...


Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Coklat Komersial | Chocolate Ice Cream

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 9, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Saya memang jarang membuat aiskrim kerana dirumah saya tiada penggemar aiskrim. Cuma sekali-sekala bila ada kawan-kawan atau saudara mara datang baru la terasa nak buat. Itupun kalau saya tahu mereka penggemar aiskrim. Kalau saya buat juga, memang tak akan ada yang makan. Membazir je. Aiskrim coklat dalam peti ais dirumah saya pun rasanya dah melebihi 2 tahun saya simpan. Rasanya dah lama expired. Saja je nak buat pekasam.

Kalau dah jarang buat tu, maknanya kurang la kemahiran. Walaubagaimanap...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

CIRI PEMANDU MALAYSIA

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola