Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " petua" (Show all posts)

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Patah Tumbuh Hilang Berganti

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 13, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya sering diajukan soalan seperti ini. Kalau saya gantikan bahan ni dengan bahan lain yg macam ni boleh tak? Sebenarnya, dalam masakan apa sahaja boleh digunakan asalkan mendapat kesan yang sama tanpa mengubah rupa, tekstur dan yang penting rasanya. Dalam blog saya, kebanyakkannya menggunakan bahan-bahan yang murah dan menjimatkan. Jadi suka hati anda lah jika nak guna bahan yang mahal. Tak dinafikan bahan yang mahal sepatutnya menghasilkan hidangan yang lebih sedap. Ada juga beberapa perka...

Continue reading ...
 

Resepi Kari Kambing

Posted by Norasikin Basri on Sunday, February 9, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Bila menu kambing je, ramai yang mengelak. Tak berani nak makan takut penyakit tekanan darah menyerang. Memang tak boleh nak elak lah. Kesihatan mesti diutamakan. Bagi penggemar daging kambing pula, masakan berasaskan kambing sangat istimewa. Malah ada yang tak menghiraukan penyakit yang dideritai. Memang kambing berbau kuat. Tapi inilah ciri-ciri yang terdapat pada masakan kambing dan tak ada pada masakan lain. Ramai yang berusaha menghilangkan bau kambing. Kalau nak kurangkan baunya, saya s...

Continue reading ...
 

Resepi Cupcake Jem Strawberi

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 18, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Saya senyap bukan kerana sibuk shooting rancangan masakan televisyen atau sibuk ditemuramah untuk majalah. Bukan juga kerana bercuti ke Imbak Canyon menenangkan fikiran menerokai alam semulajadi.
Saya senyap kerana saya perlu senyap sebentar. Bulan Syawal pun dah habis. Dah masuk bulan baru pun, ada lagi tetamu datang beraya. Waktu begini, ilmu menghasilkan hidangan pantas, mudah dan ringkas memang sangat perlu. Kos yan...


Continue reading ...
 

Resepi Daging Masak Kicap

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 31, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Tiap kali bulan puasa, memang saya sedikit sibuk. Saya rasa semua orang sibuk. Ada yang sibuk mencari duit, ada yang sibuk menyediakan persiapan hari lebaran. Masing-masing terpaksa mengubah jadual kegiatan seharian untuk aktiviti bulan puasa. Sahabat saya sorang ni pulak sibuk dengan bisnes baru dia. Singgah-singgah la tengok apa yang ada kat Galeri Cik Suri JP ni. Bila dah sibuk, habuan perut selalu diketepikan. Sampai masa, pergi bazaar ramadhan. Bagi saya, hidangan cepat, mudah dan ringka...


Continue reading ...
 

Resepi Cucur Udang Asas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 19, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sekali sekala bila nafsu tak dapat ditahan-tahan, saya makan juga udang walaupun tahu makanan laut seperti ini boleh membuatkan saya menggaru sepanjang minggu. Saya ikutkan juga tekak ini dengan membuat cucur udang yang saya suka. Makanan jajaan ini tidak kurang popularnya dan amat menguntungkan jika diniagakan. Memang harga udang sangat mahal terutama yang kasar. Jadi perlu tahu kaedah yang betul agar cucur udang yang dijual mendatangkan keuntungan yang setimpal. Sebelum saya ceritakan bahag...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

CIRI PEMANDU MALAYSIA

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola