Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " melayu" (Show all posts)

Resepi Nangka Muda Masak Lemak

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 24, 2018, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Beberapa hari ni asyik masak masakan bersantan je. Kenapa? Sebab saya banyak santan. Bila habis santan ni, berbulan baru dapat makan santan lagi. Sewaktu membeli belah di pasar, anak saya nampak nangka muda yang dah dibelah dan dibuang kulitnya. Saya tanya dia, kita masak sayur ni hari ni nak tak? Dia kata apa tu? Terpaksa la saya bagi kuliah ringkas. Pelik pulak dia bila nangka warna putih. Selalunya yg dia nampak isinya warna kuning. Tambah lagi masa kuliah. Lepas tu dia kata, tak pernah ra...

Continue reading ...
 

Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Padi

Posted by Norasikin Basri on Sunday, November 18, 2018, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Salai adalah satu proses pengawetan secara tradisional untuk memanjangkan jangka hayat sesuatu produk makanan. Namun, di zaman yang serba mudah ini, menyalai kurang diamalkan kerana produk segar boleh dibeli setiap hari bila-bila masa sahaja. Jika dulu, kita memelihara haiwan sebagai sumber makanan. Setelah disembelih, haiwan yang besar seperti lembu dan kerbau dimakan sedikit demi sedikit. Untuk memastikan ia tahan lebih lama, ia perlu disalai sebelum disimpan. Kini, salai lebih kepada kaeda...

Continue reading ...
 

Resepi Nasi Ambeng Warisan Negara

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 17, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Nasi Ambeng sering dihidangkan ketika majlis kecil-kecilan seperti tahlil dan doa selamat. Oleh kerana aksesorinya yang ada beberapa jenis menyebabkan ramai surirumah memilih untuk memasak lauk-pauk yang lebih cepat dan mudah. Padahal, sama je. Bukan banyak pun pelengkap nasi ambeng ni. Selalunya ada lauk ayam, sambal jawa, serunding, mi goreng dan ikan masin. Nak lebih pun boleh tapi kena la kerja lebih sikit.


Continue reading ...
 

Resepi Kwey Teow Goreng Mak Ngah Dulu Kini Dan Selamanya

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 31, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya respect kat surirumah yang hidup di kampung-kampung jauh di pedalaman kerana mereka berupaya memasak hanya dengan menggunakan bahan-bahan yang terhad. Ini menyebabkan saya terkenang kepada zaman kanak-kanak saya dahulu. Zaman dimana produk-produk makanan segera masih kurang dan kecil pasarannya. Tiada sos ikan, tiada sos tiram, tiada kuib ayam. Hanya ada ikan bilis atau belacan.


Tak perlu saya ceritakan siapa Mak...

Continue reading ...
 

Resepi Cendawan Tekukur Goreng Tumis

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 19, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Jarang sekali cendawan tekukur dijual di pasar ditempat saya. Selama saya bermastautin disini, ini adalah kali kedua saya berpeluang membelinya. Cendawan tekukur membuatkan saya terkenang kembali zaman kanak-kanak dikampung. Setelah pokok getah disodok, batang getah akan disusun memanjang menjadi beberapa barisan dan dibiarkan mereput. Jadi bila tiba masa Felda menanam semula getah, seluruh ladang akan dipenuhi batang-batang getah yang mereput dan menjadi tempat kami memetik cendawan. Biasany...

Continue reading ...
 

Resepi Keria Labu

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, May 19, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih Keria banyak dijual dinegara kita dan biasanya dibuat menggunakan ubi keledek. Kuih tradisional ini memang popular kerana rasanya yang lemak manis. Untuk penggemar kuih keria, jika anda membuat sendiri kuih keria, sila kurangkan penggunaan gula kerana gula berlebihan tidak baik untuk kesihatan. Rasa keria labu memang jauh berbeza dengan keria keledek kerana bahan utamanya memang berbeza.


Dalam pembuatan ker...

Continue reading ...
 

Resepi Pajeri Terung

Posted by Norasikin Basri on Sunday, April 19, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Masakan melayu memang banyak menggunakan santan. Kalau difikir-fikirkan, memang menakutkan juga. Tapi inilah yang menjadikan masakan melayu unik berbanding masakan lain. Tak cukup dengan santan, kita banyak menumis menggunakan minyak. Kemudian ada juga yang menggunakan kerisik untuk mnjadikan rasanya lebih lemak.  Resepi Pajeri Terung dibawah ini adalah resepi asas yang perlu anda ketahui mengenai pajeri. Jika anda mencubanya, harap kurangkanlah lemak yang digunakan. Kadang-kadang kalau saya ...

Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Kicap Pekat

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 7, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mempelajari hidangan kos rendah seperti Ayam Masak Kicap Pekat ini nampaknya menjadi sangat perlu sekarang ni. Dalam masa seminggu, dah mula terasa kesan GST. Barang-barang dan perkhidmatan yang terlibat dengan GST dah tentulah menyebabkan pertambahan dalam perbelanjaan kita. Manakala yang tidak terlibat dengan GST pula, awal-awal lagi dah dinaikkan harga. Kalau dulu, kicap menjadi makanan harian dan sesuai untuk inividu yang kurang berkemampuan macam saya. Kini saya rasa kicap dah menjadi ma...

Continue reading ...
 

Resepi Lemang Tradisi

Posted by Norasikin Basri on Sunday, March 16, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya pun tak percaya, akhirnya berjaya jugak membakar lemang dalam bengkel. Mengajar menu perayaan memang sangat mencabar keupayaan saya. Masakan lain seperti ketupat nasi, lepat pulut, telur pindang dan lauk-pauk yang lain tak de la seteruk ini. Cabaran pertama adalah untuk mendapatkan buluh yang sesuai untuk lemang. Kalau 1000 atau 2000 batang, memang ramai yang sanggup nak masuk hutan. Bila jumlahnya hanya beberapa puluh sahaja, tu yang menjadi masalahnya. Cabaran kedua pula kaedah membaka...

Continue reading ...
 

Resepi Laksa Ayam Pedas

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 6, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Memang ada keseronokannya bila memasak tidak tertakluk kepada kelaziman. Pertama, kita tak rasa terkongkong bila dapati banyak bahan yang diperlukan tak ada dalam dapur. Jadi gunakan sahaja apa yang ada. Kedua, kita dapat menghabiskan stok bahan yang ada sebelum ia rosak. Kalau nak tunggu semua bahan ada untuk membuat sesuatu masakan, mungkin lama lagi. Kalau nak beli pun tak berbaloi sebab tujuan asal adalah untuk mengosongkan dapur dan bukan menambahkan lagi barang-barang. Ketiga, mungkin t...

Continue reading ...
 

Resepi Nasi Dagang Kari Ikan Melayu

Posted by Norasikin Basri on Saturday, January 4, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Kenapa saya tulis Resepi Nasi Dagang Kari Ikan Melayu hari ni? Begini ceritanya. Banyak surirumah yang berhajat sangat nak mencuba berbagai-bagai resepi hebat dan percuma di internet. Tengok gambar, memang menyelerakan. Bila tengok bahan-bahannya, terus patah semangat. Itu tak de. Ini tak de. Bahan tak dikenali, susah nak dapat dan macam-macam lagi. Akhirnya, masak yang sama je setiap hari.


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Lada Hitam

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, December 11, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau untuk makan sendiri, saya jarang menyusahkan diri dengan resepi-resepi yang menggunakan bahan yang banyak. Asalkan keseimbangan rasa garam gula dan asamnya dapat dicapai, dah mencukupi untuk keluarga saya. Lain la kalau mak mertua datang. Kena la bersusah payah sikit. Perlu dapatkan aroma yang betul, dan tekstur yang cantik selain rasa yang mesti sedap. Untuk resepi ayam lada hitam yang dibawah ini, saya ketegorikan dalam resepi senang. Tak perlu nak menggunakan rempah tumis untuk aroma...

Continue reading ...
 

Resepi Burung Merpati Goreng Berempah Istimewa

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Cemburu betul saya lihat gerai nasi lemak ayam goreng berempah di pasar-pasar malam yang pernah saya kunjungi, mesti dipenuhi pelanggan. Mereka semua sanggup beratur menunggu ayam siap digoreng. Saya tak rasa keistimewaan gerai ini terletak pada nasi lemaknya sahaja. Ayam goreng berempah juga sangat istimewa. Pertama, kerana rasanya yang sedap dan sangat sesuai dengan nasi lemak. Kedua, kerana ayam digoreng di gerai jualan dalam keadaan masih panas dan garing. Itula faktor yang menjadikan mer...

Continue reading ...
 

Resepi Semur Ayam

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, July 3, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Semur ayam adalah hidangan yang berasal dari Indonesia. Ia adalah masakan berempah yang sangat terkenal di sana. Namun begitu, saya bukanlah mahir sangat dengan hidangan begini. Apa yang saya tahu, bahan utama untuk semur adalah kicap manis. Di Indonesia, semur popular untuk hidangan daging tetapi oleh kerana saya tak boleh makan daging, jadi kali ini saya akan menggunakan ayam. Semur mempunyai pelbagai rasa rempah yang kuat dengan rasa manis, masin dan masam yang seimbang.


Continue reading ...
 

Resepi Kerepek Sukun

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 7, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Sewaktu kecil pada bulan Syawal, saya sekeluarga melawat kubur datuk di Tangkak. Pada masa itu ditengah-tengah tanah kubur terdapat pokok sukun yang baru tumbang hingga terjungkit akarnya. Ada la beberapa biji buah sukun yang tergolek sekitar tanah kubur. Jadi kami pun ambil la beberapa biji untuk digoreng apabila sampai di rumah. Itulah kali pertama saya makan buah sukun. Selepas itu, saya menjadi sangat suka buah sukun, tak kira lah sama ada sukun goreng, jemput-jemput sukun atau kerepek su...

Continue reading ...
 

Resepi Masak Lemak Jantung Pisang

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hidup dibandar ni segala-galanya kena beli. Bahan-bahan yang suatu ketika dahulu kita tak pandang, sekarang dah tinggi harganya. Dulu kita boleh nampak jantung pisang tergolek je kat pangkal pokok pisang, sekarang cuma nampak di pasar dengan tanda harga. Setiap hari saya nampak lori pisang di jalan raya tapi jantung pisang di pasar tak de pulak sebanyak tu. Waktu teringin memang susah sangat saya nak dapat apa yang saya nak. Jantung pisang untuk Masak Lemak Jantung Pisang ni pun kebas kat sua...

Continue reading ...
 

Ayam Pedas Berempah

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 16, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ayam, sangat sesuai untuk masakan melayu berempah. Sebenarnya masak macam manapun tetap sedap juga tapi untuk kehidupan di Malaysia, kalau tak guna rempah memang tak sah. Tapi seringkali kita bereksperimen dengan rempah akan mendapat hasil masakan yang lebih kurang sama. Dah tambah macam-macam, rasanya tetap seperti kari atau rendang. Bagi manis sikit dah jadi macam beriani. Apa kata jika bereksperimen, jangan keterlaluan sangat bahannya. Cuba gunakan satu atau dua jenis rempah sahaja. Semo...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Ketayap / Dadar Manis | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih tradisional Melayu ini bukan sahaja menjadi kegemaran warga emas malah warga muda juga sangat menggemarinya. Sebab itulah kuih ketayap atau dadar manis ni tetap bertahan sehingga ke hari ini. Kuih ini juga banyak dijual di gerai-gerai kerana cara kaedah penyediaannya yang mudah, kos yang kecil dan menguntungkan. Bahannya pula tidak banyak dan mudah didapati. Yang penting, kuih ketayap boleh menambahkan varasi produk jualan terutama apabila seseorang usahawan itu juga membuat kuih pau, ko...


Continue reading ...
 

Inti Kelapa Manis

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 19, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ringkas sahaja hari ini. Resepi jiga sangat mudah iaitu inti kelapa manis yang sangat popular untuk kuih-muih Malaysia. Sesuai untuk pau, kuih koci, pulut inti, pau hakka dan sebagainya. Usahawan kuih-muih akan membuat inti ini dalam kuantiti banyak untuk digunakan dalam berbagai kuih. Dengan cara ini, mereka boleh menjual berbagai kuih tetapi dapat menjimatkan masa dalam menyediakannya.


Bahan-bahan untuk Int...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Bakar dengan Air Asam

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa macam ada spy memerhatikan saya dari jauh. Hehehhe. Setiap apa yang saya buat, setiap apa yang saya ada dan setiap apa yang saya boleh buat seolah-olah sedang dianalisis. Mungkin orang tu ada dalam salah satu mailling list saya. Jadi, setiap satu ilmu yang saya curahkan dalam blog ini, dia tak akan terlepas dari membacanya. Apa la salahnya menghubungi saya terus jika ingin meminta sesuatu pendapat atau tunjuk ajar. Mana la tau kalau-kalau kita boleh melakukan usahasama. Dapat la unt...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Patin Masak Asam Rebus

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 15, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila cerita ikan air tawar, saya pasti pilih jenis masakan yang masam. Lagi masam lagi bagus. Masak asam rebus seperti ini memang sesuai dengan ikan patin. Bagi yang sedang berdiet, inilah jenis masakan yang baik untuk anda. Tanpa minyak,  santan dan lemak. Berkhasiat dan rendah kalori. Cara memasaknya juga lebih mudah dan tak banyak karenah. Inilah antara masakan kampung yang popular dikalangan warga tua. Kini, anak-anak kita lebih menggemari masak lemak dan masakan berempah yang tinggi kand...


Continue reading ...
 

Resepi Begedil Ayam

Posted by Norasikin Basri on Friday, January 11, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa, begedil memang tak akan menjadi masalah kepada sesiapa sahaja. Terlalu senang membuatnya. Pada asasnya, begedil hanya kentang rebus yang dilecek, dibentuk kemudian digoreng. Kemudian, untuk rasa yang lebih sedap, baru ditambah berbagai bahan terdiri dari protin dan sayur-sayuran. Begedil juga disalut dengan telur supaya bentuknya kekal dan tidak pecah sewaktu digoreng. Resepi dibawah adalah asas untuk begedil yang mudah dan sedap manakala di ruangan tip masakan, saya kana menerangk...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Merah

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 18, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Balik kampung dua minggu, sejuk la blog Resepi Masakan Barat Komersial. Hujung minggu ni pula, anak saya menyertai persembahan tarian di Plaza Angsana. Kena la balik awal untuk latihan tarian. Kalau nak tengok anak saya menari, boleh la datang ke Plaza Angsana 22 Disember 2012 ni.

10 Resepi Yang Termasuk Dalam Kategori Penderaan Makanan Tapi Ramai Yang Dah Cuba. Klik Disini

Musim cuti sekolah ni, menu utama anda, tentu nasi pengantin. Orang yang sibuk macam saya ni, dapat la makan dua tiga kal...

Continue reading ...
 

Resepi Cakar Ayam Ubi Keledek

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, December 5, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya kenangkan teknik membuat cakar ayam ni, saya hanya terfikir, betapa kreatifnya orang dulu-dulu menghasilkan makanan. Sekarang ni, saya belum terfikir lagi makanan lain yang menggunakan teknik seperti cakar ayam ni. Memang unik. Jika anda ada terfikir hidangan lain menggunakan teknik yang sama seperti ini, sila beritahu saya dengan menggunakan kotak komen dibawah. Sesiapa yang menerima melalui email, klik tajuk resepi ini dah...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Sambal Kicap

Posted by Norasikin Basri on Thursday, November 29, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa anda semua dah tahu, saya dan kicap memang tak dapat dipisahkan. Banyak hidangan yang saya rasakan menjadi lebih sedap dengan kicap. Ada beberapa hidangan yang saya rasakan sangat sedap dengan kicap. Jika saya masak hidangan ini, ia pasti dihidangkan dengan kicap. Hidangan itu adalah sambal tumis dan masak lemak cili api. Bagaimanapun tak de la sampai makan nasi lemak dengan kicap walaupun ia dihidangkan dengan sambal tumis. Oleh kerana kesesuaiannya yang saya rasakan, apa kata kita...


Continue reading ...
 

Resepi Bebotok Ikan Tenggiri

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 4, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bagi penggemar ulam-ulaman dan sayur-sayuran macam saya, bebotok atau botok-botok sering menjadi pilihan dalam jamuan bersama keluarga. Hidangan ini termasuk dalam kategori pembuka selera dimana penggunaan ikan dalam bebotok berfungsi sebagai perencah atau pemberi rasa untuk ulam-ulaman. Oleh itu, kalau makan bebotok, jangan hanya makan ikannya sahaja atau jangan merungut jika ikannya terlalu sedikit sedangkan ulam-ulaman pula banyak. Ulam-ulaman itulah yang seharusnya dimakan. Kini terdapat ...


Continue reading ...
 

Kek Pengantin Red Velvet 2 Tingkat

Posted by Norasikin Basri on Monday, August 27, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Assalamualaikum dan selamat kembali kepada pembaca semua yang baru pulang dari berhari raya di kampung. Sekali lagi saya nak ucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin. Moga anda terus mengikuti perkembangan Blog Resepi Masakan Barat Komersial ini. Sekarang ni nak berehat sikit. Beri peluang saya tarik nafas sebelum entri-entri resepi best yang lain menyusul.

3 Syawal saya dah kembali ke bandar untuk menyiapkan tempahan kek pengantin. Memang tak boleh nak tolak. Maaflah kepada saudara-mara...


Continue reading ...
 

Resepi Kerutup Ayam Timur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 3, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa macam tertinggal satu masakan la. Puas saya fikir tapi tak dapat sebarang klu. Mulanya saya rasa saya dah paparkan semua resepi masakan melayu yang seangkatan seperti kuzi, opor, kari, beriani, rendang, kurma, berempah dan kali ini giliran kerutup. Tapi satu malam sebelum tidur saya terfikirkan satu hidangan yang lain dan esoknya terus lupa. Banyak kali perah otak, cuma terbayangkan karlio je tapi saya rasa bukan karlio yang saya fikirkam malam tu. Kalau anda ada idea apa masakan ya...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Citarasa Berempah

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Seringkali kita dihidangkan dengan masakan yang kurang berkhasiat, kaya dengan kolesterol dan lemak tepu terutamanya hidangan Melayu. Hidangan seperti rendang ayam kampung contohnya banyak menggunakan santan kemudian ada yang menambah kerisik. Tak cukup dengan itu, gunakan pula minyak sapi sekaligus menjadikan hidangan melayu antara hidangan yang kurang baik untuk kesihatan. Bagaimanapun, rasa hidangan melayu yang lazat menyukarkan kita menolak hidangan seperti ini. Ada satu kaedah yang saya ...


Continue reading ...
 

Resepi Opor Ayam

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 1, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hari ini baru terasa tenang sikit. Tapi saya belum bersedia lagi untuk bercerita apa yang disibukkan sangat. Tengah trauma lagi ni. Baik kita cerita pasal opor ayam je. Saya tak dapat nak terangkan apa ciri-ciri opor ayam. Apa yang saya tahu rasanya memang sedap, manis dan pedas. Kalau ada sesiapa yang mahir dengan masakan berempah begini, tolonglah ceritakan apa bezanya opor, kuzi, kerutup dan lain-lain. Kalau kari atau beriani mungkin kita dah biasa sebab hidangan ini memang dah popular di ...


Continue reading ...
 

Gubahan Hantaran Perkahwinan Kek Coklat Bentuk Baju Melayu Peach

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 9, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kek coklat moist ini tempahan dari orang kampung saya untuk hantaran perkahwinan anak perempuannya. Kek dengan tema baju melayu memang sesuai untuk gubahan hantaran perkahwinan. Konsep gubahan hantaran sekarang memang begitu. Kalau dulu barang-barang hantaran disusun dalam dulang seperti rupa asalnya cuma dihias dengan bunga-bungaan agar kelihatan cantik. Kini semuanya sudah berubah. Kek dibuat menyerupai baju melayu manakala baju melayu digubah menyerupai kek. Alahai...

Gambar Kek Gubahan Han...


Continue reading ...
 

Ikan Siakap Sambal Tomato

Posted by Norasikin Basri on Monday, February 20, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ada beberapa kedai menjual daging, ikan dan ayam segar, memang betul-betul mengambil berat kesegaran produk jualan mereka. Biasanya setiap satunya mereka asingkan mengikut tarikh. Ikan yang diperolehi segar mesti dihabiskan dalam masa tertentu dan jika lebih dari masa yang ditetapkan, ia mesti dilupuskan dengan segera. Dengan ini, pelanggan dapat produk yang setanding dengan wang yang dibelanjakan. Jangan jadi macam sesetengah peniaga yang menggunakan pengawet seperti formalin untuk menjadika...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tumis Kentang

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 2, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Macam yang saya katakan sebelum ini, saya memang amat menggemari masakan bersambal. Lagi pedas lagi bagus. Kalau masak masakan bersambal, pasti saya akan lebihkan sambalnya. Begitu juga dengan sambal kentang ini, Sambalnya lebih banyak dari kentang hingga tenggelam warna kentangnya. Kalau anda juga suka sambal, bolehlah cuba resepi ini tapi jika untuk berniaga, kentangnya biarlah ketara. Resepi ini sepatutnya kentang masak berlada jadi bahan utamanya adalah kentang. Bagaimanapun, selera masin...


Continue reading ...
 

Sup Ekor Diperkaya Lemak Tepu Diperkuat Kolesterol

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 19, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sewaktu majlis perkahwinan adik baru-baru ini, 2 ekor lembu telah ditumbangkan. Saya, dengan kerjasama ayah saya telah menyelamatkan 1 ekor lembu daripada dikendurikan. Bukan seekor lembu tapi hanya ekor lembu sahaja. Suami saya memang gemarkan sup ekor. Setelah sebulan tersimpan dalam peti ais, baru kini berpeluang memasaknya. Hidangan yang paling sesuai tentunya sup ekor kerana hidangan berkuah begini membolehkan semua khasiat dari ekor lembu dikeluarkan. Pada kali ini saya akan memasak sel...


Continue reading ...
 

Resepi Lempuk Durian

Posted by Norasikin Basri on Thursday, July 21, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Seperti yang saya katakan dalam entri yang lepas, saya membeli 6 bakul durian. Separuh dah dibuat tempoyak untuk kegunaan dalam pengajaran selepas hari raya nanti. Separuh lagi saya jadikan lempuk kerana nak makan semua memang tak larat. Kebetulan ada durian yang diimport dari kampung juga baru tiba. Cara yang terbaik untuk simpan durian adalah dengan manjadikannya lempuk. Teknik ini dah lama digunakan oleh nenek moyang kita sebagai cara tradisional untuk mengawet durian.

Bahan-bahan untuk L...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tumis Cili Api Pedas Membunuh

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 5, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dah lama sebenarnya saya tak makan hidangan yang pedas-pedas. Sejak mempunyai anak, saya terpaksa mengurangkan kepedasan masakan saya. Kebanyakkannya tak pedas langsung. Kalau dulu, saya paling gemar masakan pedas. lagi pedas lagi bagus. Oleh kerana malas nak masak versi pedas untuk saya dan versi tak pedas untuk anak saya, jadi terpaksa la makan yang tak pedas je. Lama-kelamaan, akibat terlalu kurang makan makanan pedas, saya rasa seolah-olah saya ni dah tak tahan pedas lagi. Sekarang ni, bi...


Continue reading ...
 

Panduan Menganyam Ketupat Bawang, Pasar, Sate, Jantung

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 24, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dah lama saya post entri mengenai video teknik menganyam ketupat. Ada 3 kesemuanya iaitu video teknik anyaman ketupat bawang, video teknik anyaman ketupat pasar dan video teknik anyaman ketupat jantung. Kini bulan puasa dan hari raya semakin hampir menjelma semula. Saya harap anda semua telahpun mahir menganyam ketupat dan bolehlah diajarkan kepada anak cucu anda pada bulan Ramadhan tahun ini.

Mungkin masih ada lagi yang masih terkial-kial menganyam ketupat. Saya faham. Mempelajari seni dan wa...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Pari Asam Pedas

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, May 4, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ikan pari ni saya beli isinya je. Nak beli seekor banyak sangat. Nak beli yang kecik tak kenan sangat sbb tak banyak isi. Lagipun isi pari kecil ni lembut sangat. Kalau yang besar lebih kenyal. Anak saya pun kata saya masak ayam sebab isinya macam ayam. Dibandar, harga isi pari lebih kurang RM15. Memang saya tak akan beli. Sewaktu dikampung bulan lepas, terjumpa pula isi pari RM10 je. Segar lak tu. Memang kalau saya nak makan ikan yang sedap-sedap, saya akan beli di kampung. Seawal selepas su...


Continue reading ...
 

Kuih Deram | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Orang melayu memang suka makanan yang manis-manis. Kuih muih mereka juga kebanyakkannya manis. Kuih seperti kasturi,kuih lapis adalah contoh kuih-muih tradisional melayu yang manis. Tapi kuih deram yang nak saya ceritakan pada kali ini adalah kuih yang manis tahap melampau. Nama-nama lain yang saya pernah dengar adalah kuih penderam dan telinga keling. Nama-nama lain saya tak pasti. Kalau anda pernah dengar nama lain untuk kuih ini, boleh la dikongsikan dalam kotak komen. Kuih deram banyak di...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Masak Kicap Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Friday, January 7, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Jangan ingat saya buat blog resepi masakan barat, hari-hari saya makan sedap je dirumah. Walaupun semua masakan yang ada dlam blog ini, saya masak sendiri tapi biasanya saya membuat dalam kuantiti yang kecil. Cukup sekadar melengkapkan penerangan saya dan memberikan kefahaman kepada anda. Gaji saya pun bukan besar sangat. Buat blog ni pun tak dapat apa. Nuffnang pula asyik tidur je sepanjang bulan.

Inilah yang selalunya saya masak untuk makan tengah hari dan malam. Ikan masak kicap yang ringka...


Continue reading ...
 

Resepi Serunding Daging Korban

Posted by Norasikin Basri on Saturday, December 4, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Hari raya Aidiladha yang lalu, saya sekeluarga berpakat dengan semua adik-beradik di kampung untuk mengorbankan seekor lembu. Ditambah seekor lagi lembu tumpang, menjadikan 2 ekor lembu dikorbankan di belakang rumah saya pada hari raya pertama. Dikawasan rumah saya di bandar pula, mengorbankan 13 ekor lembu termasuk 2 ekor lembu yang ditumpangkan dari taman perumahan berhampiran dan seekor kambing. Tapi tak dapat la saya menyertai majlis korban di bandar kerana saya berada dikampung pada ma...


Continue reading ...
 

Malaysia e-Kamus 5.02.07 Professional Edition dengan semakan ejaan Melayu

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 3, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya respek kat kawan-kawan saya yang sanggup membuat apa sahaja asalkan anaknya mendapat pendidikan terbaik. Anak yang cenderung kepada bidang tertentu, dihantar ke sekolah teknik dan vokasional. Anak yang bercita-cita tinggi dihadiahkan kamus dalam bentuk elektronik yang semakin popular sekarang ini berbanding buku kamus tebal dan berat tu. Jadi hari ini saya ingin bercerita mengenai perisian ekamus yang dikeluarkan oleh anak Malaysia untuk warga Malaysia iaitu eKamus 5.02, peneraju dalam b...


Continue reading ...
 

Video cara anyaman ketupat pasar

Posted by Norasikin Basri on Monday, October 4, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Sewaktu Hari Raya Aidilfitri yang lalu, saya cuba membuat ketupat palas dengan cara belajar melalui video youtube. Tengok makcik tu buat macam senang je. Walaubagaimanapun saya berjaya jugak melalui cabaran dan ketupat saya masih boleh dibanggakan. Memang ada ahli keluarga terdekat saya yang mahir membuat ketupat palas namun saya ingin jugak merasai kaedah pembelajaran sendiri melalui youtube. Kesimpulannya, belajar sendiri melalui video ada kelebihannya. Paling sesuai untuk orang yang malu n...


Continue reading ...
 

Nasi Impit Resepi Komersial (Rice Cake)

Posted by Norasikin Basri on Monday, August 9, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Hari Raya kalau tak ada ketupat memang rasa tak ada makna. Kadang-kadang apabila berlaku ketupat yang dibuat tak mencukupi memerlukan kita mencari alternatif lain untuk menggantikan ketupat. Semua dah maklum, zaman sekarang ni daun ketupat pun dah kena beli. RM3 pun cuma dapat dalam 50 helai. Itupun banyak yang koyak, terlalu kecil dan lain-lain. Jadi kalau beli satu ikat memang tak cukup terutama untuk keluarga saya. Tambahan pula kalau makan dengan ayam masak merah. Nyum!

Suatu ketika ...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

TERBAIK DAN TERKINI

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola