Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " malaysia" (Show all posts)

Resepi Mi Bandung Muar feat. Gearbox

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 29, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mi Bandung Muar Feat. Gearbox seperti ini memberikan kenangan paling menyedihkan dalam hidup saya. Ini adalah hidangan terakhir yang dapat saya nikmati bersama ayah diluar, saya sebelum dia meninggalkan saya buat selama-lamanya pada minggu lepas. Mi Bandung Muar Feat. Gearbox ini akan terus membeikan nostalgia kepada saya setiap kali saya terkenangkan beliau.


Sebelum ini saya ada ko...

Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Resepi Lempeng Batak Gebu

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 26, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bagi orang Malaysia, menu seperti Lempeng Batak Gebu hanya sesuai untuk sarapan, minum petang atau jenis-jenis makanan ringan. Bagi saya pula ia adalah hidangan utama. Anak saya memang menggemari roti canai, roti jala, tossei, dan sebagainya. Tapi nak membuatnya memerlukan masa dan perhatian yang lebih. Saya juga mahukan ia lebih menyihatkan dan mampu menawan selera anak. Cara paling baik adalah dengan membuat lempeng batak.


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Bom

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 24, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya ceritakan mengenai kuih tradisional, biasanya tiada resepi khusus untuknya. Orang Melayu dulu, rasa kuih di majlis kenduri, balik rumah terus cuba buat sendiri. Sebab itulah kuih tradisional ini ada banyak versi. Seperti kuih bom ini, ada berbagai cara yang pernah dicuba. Bahan-bahan juga sedikit berbeza namun ciri-cirinya tetap sama iaitu pulut yang disalut bijan berintikan sesuatu yang manis kemudian digoreng.



Continue reading ...
 

Resepi Keria Labu

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, May 19, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih Keria banyak dijual dinegara kita dan biasanya dibuat menggunakan ubi keledek. Kuih tradisional ini memang popular kerana rasanya yang lemak manis. Untuk penggemar kuih keria, jika anda membuat sendiri kuih keria, sila kurangkan penggunaan gula kerana gula berlebihan tidak baik untuk kesihatan. Rasa keria labu memang jauh berbeza dengan keria keledek kerana bahan utamanya memang berbeza.


Dalam pembuatan ker...

Continue reading ...
 

Logo Halal Luar Negara Yang diiktiraf JAKIM

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 9, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Pengiktirafan halal sangat penting jika berniaga di negara yang majoriti rakyatnya beragama Islam. Produk halal, berpotensi dibeli oleh sesiapa sahaja berbanding produk tidak diiktiraf sebagai halal. Usahawan Islam, seringkali mengabaikan fakta ini kerana menganggap pengguna Islam akan membeli produk dari orang Islam sedangkan pada produk tak boleh menunjukkan bahawa ia dibuat oleh usahawan Islam. 



Usahawan bukan Islam pula be...

Continue reading ...
 

Kalau Online Shopping 90% Off, anda kunjungi tak?

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 25, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Beberapa bulan kebelakangan ni, semakin kerap pulak saya shopping online. Pagi petang siang malam, ada je email yang membuat mata saya tak berkelip. Produk yang menarik hati saya biasanya barang yang susah sangat nak jumpa kat tempat saya atau barang yang belum pernah saya bayangkan. Banyak jugak barang yang saya rasa “Bagus jugak kalau ada benda ni. Senang sikit kerja saya.” Pernah jugak saya beli mi segera 4 x 5 bungkus sebab harganya hanya RM10 sehinggakan posmen yang hantar pun pelik....

Continue reading ...
 

Bagaimana Membuka Perniagaan Restoran Di Malaysia Bahagian Akhir

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 17, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam artikel Bagaimana Membuka Perniagaan Restoran di Malaysia Bahagian 1, saya telah ceritakan secara ringkas mengenai dilemma yang dirasai oleh kebanyakkan insan yang sangat berminat untuk membuka restoran sendiri. Dalam artikel Bagaimana Membuka Perniagaan Restoran di Malaysia Bahagian 2 pula saya bercerita mengenai segelintir insan yang membuka restoran di Malaysia dengan ilmu yang belum lengkap didada. Sebelum membaca artikel Bagaimana Membuka Perniagaan Restoran di Malaysia Bahagian Ak...

Continue reading ...
 

Bagaimana Membuka Perniagaan Restoran di Malaysia

Posted by Norasikin Basri on Friday, August 23, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ada orang yang memang sangat beruntung. Lahir dalam keluarga yang mempunyai ramai usahawan berjaya. Bukan kerana mereka mudah mendapatkan modal yang besar dari sanak saudara tetapi sanak saudara mereka menjadi sumber rujukkan untuk memulakan perniagaan. Tanya saja pada daddy macam mana  nak daftar perniagaan atau tanya mama macam mana nak mohon lesen majlis bandaraya. Tak hairanlah ada gadis muda yang baru berusia awal 20an, dah mempunyai banyak restoran dan kiosk seluruh Malaysia walaupun ha...

Continue reading ...
 

Resepi Kuih Ketayap / Dadar Manis | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih tradisional Melayu ini bukan sahaja menjadi kegemaran warga emas malah warga muda juga sangat menggemarinya. Sebab itulah kuih ketayap atau dadar manis ni tetap bertahan sehingga ke hari ini. Kuih ini juga banyak dijual di gerai-gerai kerana cara kaedah penyediaannya yang mudah, kos yang kecil dan menguntungkan. Bahannya pula tidak banyak dan mudah didapati. Yang penting, kuih ketayap boleh menambahkan varasi produk jualan terutama apabila seseorang usahawan itu juga membuat kuih pau, ko...


Continue reading ...
 

Inti Kelapa Manis

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 19, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ringkas sahaja hari ini. Resepi jiga sangat mudah iaitu inti kelapa manis yang sangat popular untuk kuih-muih Malaysia. Sesuai untuk pau, kuih koci, pulut inti, pau hakka dan sebagainya. Usahawan kuih-muih akan membuat inti ini dalam kuantiti banyak untuk digunakan dalam berbagai kuih. Dengan cara ini, mereka boleh menjual berbagai kuih tetapi dapat menjimatkan masa dalam menyediakannya.


Bahan-bahan untuk Int...


Continue reading ...
 

Resepi Sup Kambing Berempah Malaysiana

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 11, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sup orang Malaysia memang istimewa. Kalau dibandingkan antara sup ayam, sup lembu dan sup kambing, saya rasa, sup kambing lebih berperisa. Mungkin kerana daging kambing lebih halus dan berlemak. Tapi memang tak boleh lawan dengan sup tulang atau sup ekor lembu. Bahagian lembu ini memang paling baik untuk dibuat sup. Bahagian-bahagian ini menjadikan sup lebih pekat dan berperisa. Bagaimanapun, demi kesihatan, kurangkanlah memakan lemak. Memang sedap tapi seksa dalam jangka masa panjang. Dalam ...


Continue reading ...
 

Selamat Hari Ibu 2012

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, May 8, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Inilah yang anak saya lakukan setiap kali dia dimarahi kerana melakukan kesilapan. Kesianpun ada. Tapi kalau tak dibetulkan, selamanya dia akan melakukan kesilapan. Menjadi ibu, kalau tak berusaha mengajar anak menjadi insan yang berguna, lebih baik jangan jadi ibu. Nak menjadi ibu sempurna memang jauh sekali. Bagaimanapun kena la berusaha kearah itu. Menyediakan keperluan anak-anak terutama hidangan yang sedap-sedap. Anak-anak pasti menghargai apa yang kita lakukan seperti mana saya mengharg...


Continue reading ...
 

Kaedah dan Prosedur Permohonan Sijil Pengesahan Halal dan Logo Halal Malaysia

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 5, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sijil Halal bagi seluruh negeri di Malaysia telah diselaraskan dan menggunakan logo yang sama iaitu Logo Halal Malaysia. Bagaimanapun permohonan sijil pengesahan halal ini boleh dipohon di setiap Jabatan Agama setiap negeri dan juga JAKIM dan akan di anugerahkan logo yang sama iaitu Logo Halal Malaysia. Logo ini diterima di kebanyakkan negara kerana ia melambangkan kesucian, kebersihan dan kualiti seperti yang dituntut oleh syarak. Negara-negara ini sedia mengimport produk dari Malaysia keran...


Continue reading ...
 

Syarat-syarat Sebelum Memohon Sijil Halal Malaysia

Posted by Norasikin Basri on Thursday, March 1, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Anak saya mengikuti Pertandingan Mewarna Karnival Halal Johor


Seperti yang diberitakan, masih banyak pengusaha makanan belum memohon sijil halal Malaysia walaupun sebelum ini ada yang memaparkan sijil halal swasta dan ada juga yang menggunakan sijil halal palsu. Saya dapati prosedur pemohonan tak de la sukar sangat. Bayarannya pun bukan mahal sangat. Jadi pada pendapat saya, pengusaha itu sendiri memang menyedari produk mereka memang tak layak dikategorikan sebagai produk halal. Sikap pengguna...


Continue reading ...
 

Festival Layang-layang Antarabangsa 2012

Posted by Norasikin Basri on Monday, February 20, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Dah sepuluh tahun Festival Layang-layang Antarabangsa dilangsungkan di Bukit Layang-layang, Pasir Gudang tapi inilah kali pertama saya berpeluang menyaksikannya. Setiap tahun, ada sahaja aral yang melintang. Nama je rakyat Johor tapi susah sangat nak menyokong program yang bertaraf dunia seperti ini. Asyik menonton di TV sahaja. Tapi kali ini, berbeza dari tahun-tahun sebelumnya. Saya gagahkan juga pergi awal pagi dengan sedikit persediaan.

Saya jangkakan bila festival peringkat antarabangsa...


Continue reading ...
 

Selamat Menyambut Hari Malaysia

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 15, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya sebenarnya sekarang ni terlalu sibuk. Nanti saya ceritakan apa yang sibuk sangat tu. Apa-apa hal sayapun, saya nak ucapkan dulu Selamat Menyambut Hari Malaysia. Saya rasa sangat beruntung dan berbangga menjadi rakyat Malaysia. Seperti yang anda semua tahu, negara kita mencapai kemerdekaan tanpa pertumpahan darah, jadi saya harap jangan pula cuba menamatkan kemerdekaan ini dengan pertumpahan darah pula.

Ok, sekarang ni baru boleh cerita, kenapa saya terlalu sibuk minggu ini. Adik saya, aka...


Continue reading ...
 

Panduan Permohonan ke TEVT dan ILKA untuk Lepasan SKM sesi Julai 2011/2012

Posted by Norasikin Basri on Friday, January 14, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Maklumat ini khusus untuk bekas pelajar-pelajar saya yang terdiri dari Lepasan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM). Saban hari saya diajukan soalan, dimana saya boleh sambung belajar selepas tamat SKM. Ataupun bagaimana cara memohon  ke Institusi Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TEVT) dan Institusi Latihan Kemahiran Awam. Disini saya sediakan maklumat lengkap supaya mereka dapat melanjutkan pelajaran keperingkat yang lebih tinggi. Semoga Panduan Permohonan ke TEVT dan ILKA untuk lepasan...


Continue reading ...
 

Tallest Christmas Tree Made of Recycable Bottles | The Malaysia Book of Records

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 21, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam keadaan sibuk dan kucar kacir dalam kepala sekarang ni, kena la saya merayap-rayap mencari ketenangan. Saya memang gemar ke tempat yang happening sikit. Tapi tak de la tempat yang terlalu ramai orang sampai nak parking kereta pun kena pusing-pusing dua tiga kali. Berkunjung ke shopping complex menjelang perayaan Merry Christmas kira ok la. Asalkan tak terpengaruh dengan promosi-promosi yang di pamerkan kira ok la jugak. Selain itu harap dapat la kiranya mencari sebab mengapa nuffnang sa...


Continue reading ...
 

Malaysia e-Kamus 5.02.07 Professional Edition dengan semakan ejaan Melayu

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 3, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya respek kat kawan-kawan saya yang sanggup membuat apa sahaja asalkan anaknya mendapat pendidikan terbaik. Anak yang cenderung kepada bidang tertentu, dihantar ke sekolah teknik dan vokasional. Anak yang bercita-cita tinggi dihadiahkan kamus dalam bentuk elektronik yang semakin popular sekarang ini berbanding buku kamus tebal dan berat tu. Jadi hari ini saya ingin bercerita mengenai perisian ekamus yang dikeluarkan oleh anak Malaysia untuk warga Malaysia iaitu eKamus 5.02, peneraju dalam b...


Continue reading ...
 

Kategori guru-guru sekolah

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 6, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Nak tergelak saya, bila membaca kartun kat atas tu. Memang saya akui dengan bilangan pelajar yang terlalu ramai dalam sesebuah sekolah, sudah pasti kerani pun tak cukup tangan nak menyelesaikan semua tugas-tugasnya. Dalam hal ini guru terpaksa membantu supaya pelajar-pelajarnya tidak ketinggalan. Biasanya guru akan melakukannya untuk pelajar kelasnya dahulu dan menyerahkan pelajar lain kepada guru kelas masing-masing. Namun semakin hari semakin banyak yang perlu dilakukan sehingga ada guru ya...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

CIRI PEMANDU MALAYSIA

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola