Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " lemak" (Show all posts)

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Minuman Coklat Berkrim Hotel

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, May 18, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 



Seringkali kita tertanya-tanya kenapa air coklat yang kita buat sendiri di rumah tak sama dengan yang dijual. Takkan nak masukkan milo sampai satu tin baru nak dapat air coklat yang pekat dan kaya. Guna serbuk koko juga tak dapat rasa yang sama macam tu. Kalau kat hotel pulak rasanya lebih sedap dari yang dijual dikedai atau dalam kotak. Ada sikit rasa yang lain dari yang lain. Sebelum tu, jom kita senyum-senyum dulu..


Bayangkan Jika 5 Karakter X-Men Ini Adalah Dari Malaysia‚Ķ. 


Dalam m...

Continue reading ...
 

Sambal Tumis Udang dengan Cendawan Shitake

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 19, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya dapati cendawan shitake ada sedikit persamaan dengan petai. Persamaan dari segi apa, lain kali kita cerita. Semakin hari, harga petai  semakin mahal. Harga cendawan shitake pula tidaklah semahal dulu. Jadi saya rasa, Sambal Tumis Udang dan Cendawan Shitake adalah suatu alternatif kepada Sambal Tumis Udang dan Petai. Hasilnya, tidaklah mengecewakan.  Bagi penggemar sambal tumis petai, saya harap anda akan menggemari  sambal tumis cendawan shitake juga. Kalau memang anda tak sukakan petai,...

Continue reading ...
 

Resepi Burung Merpati Goreng Berempah Istimewa

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Cemburu betul saya lihat gerai nasi lemak ayam goreng berempah di pasar-pasar malam yang pernah saya kunjungi, mesti dipenuhi pelanggan. Mereka semua sanggup beratur menunggu ayam siap digoreng. Saya tak rasa keistimewaan gerai ini terletak pada nasi lemaknya sahaja. Ayam goreng berempah juga sangat istimewa. Pertama, kerana rasanya yang sedap dan sangat sesuai dengan nasi lemak. Kedua, kerana ayam digoreng di gerai jualan dalam keadaan masih panas dan garing. Itula faktor yang menjadikan mer...

Continue reading ...
 

Resepi Masak Lemak Jantung Pisang

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hidup dibandar ni segala-galanya kena beli. Bahan-bahan yang suatu ketika dahulu kita tak pandang, sekarang dah tinggi harganya. Dulu kita boleh nampak jantung pisang tergolek je kat pangkal pokok pisang, sekarang cuma nampak di pasar dengan tanda harga. Setiap hari saya nampak lori pisang di jalan raya tapi jantung pisang di pasar tak de pulak sebanyak tu. Waktu teringin memang susah sangat saya nak dapat apa yang saya nak. Jantung pisang untuk Masak Lemak Jantung Pisang ni pun kebas kat sua...

Continue reading ...
 

Resepi Ikan Patin Masak Asam Rebus

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 15, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila cerita ikan air tawar, saya pasti pilih jenis masakan yang masam. Lagi masam lagi bagus. Masak asam rebus seperti ini memang sesuai dengan ikan patin. Bagi yang sedang berdiet, inilah jenis masakan yang baik untuk anda. Tanpa minyak,  santan dan lemak. Berkhasiat dan rendah kalori. Cara memasaknya juga lebih mudah dan tak banyak karenah. Inilah antara masakan kampung yang popular dikalangan warga tua. Kini, anak-anak kita lebih menggemari masak lemak dan masakan berempah yang tinggi kand...


Continue reading ...
 

Pucuk Ubi Masak Lemak Putih bersama Keledek

Posted by Norasikin Basri on Friday, December 7, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau boleh memang nak makan sayur kampung selalu tapi bila berada dibandar ni, sayur kampung sedikit sukar dicari. Hargapun lebih tinggi dari sayur biasa seperti sawi, kangkung dan bayam.
Jika di kampung, saya cuma ambil pucuk ubi bahagian hujungnya yang kuncup sahaja. Barulah lembut dan sedap. Dibandar, daun yang keras dan kasar ni pun dijual juga. Jadi cara memasaknya juga perlu diubah. Kalau untuk dimakan bersam...


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Lemak Kukus

Posted by Norasikin Basri on Saturday, May 12, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Akhirnya setelah hampir setengah tahun menunggu, BE muncul juga akhirnya. Ingatkan Nuffnang dan melupakan terus pada Blog Resepi Masakan Barat Komersial. Syukur alhamdulillah. Sikit lagi nak merajuk kelat dan beralih arah. Dah la projek lain susah nak dapat. Orang perseorangan pun tak seberapa. Nuffnang pulak menyepikan diri. Harapkan ebook Masakan Barat Komersial je yang maintain setiap bulan. Sebagai langkah berjimat-cermat. Mari kita masak nasi lemak kukus. Kita belek dulu nasi lemak kukus...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tumis Ikan Bilis

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 7, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Agak lama saya tak memaparkan apa-apa resepi. Beberapa minggu kebelakangan ni memang sangat sibuk ditempat kerja. Majlis yang diadakan perlu diselenggarakan dengan betul. Tempahan kek dan makanan perlu disiapkan mengikut masa dan pelajar-pelajar saya perlu dibimbing tanpa ada ketinggalan mana-mana bahagian dan blog perlu didiketepikan dahulu kerana ia bukan suatu kemestian. Kini minggu peperiksaan bermula, perlu memberi perhatian yang lebih kepada pelajar-pelajar saya. Wajarlah saya memaparka...


Continue reading ...
 

Labu Manis Masak Lemak

Posted by Norasikin Basri on Sunday, February 12, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebelum bercerita  mengenai Labu Manis Masak Lemak, ada baiknya saya berceloteh mengenai sesuatu yang bekhasiat dulu. Saya tertarik dengan pelbagai rempah dan herba barat yang dijual di negara kita dijual dalam botol yang menarik dan eksklusif. Secara dasarnya herba-herba barat seperti daun bay, rosmary, thyme dan lain-lain hanya sekadar daun-daun kering sahaja. Negara kita juga terdapat banyak herba-herba masakan yang unik dan boleh dikomersialkan. Daun kari, daun kunyit, daun limau purut da...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Jelawat Masak Lemak

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 3, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya tahu, ramai diluar sana yang tak menggemari ikan air tawar. Malah ada yang membencinya sehinggakan nak sebut pasal ikan air tawar pun tak sudi. Bila ditanya, kenapa tak suka. Tak ramai yang boleh menjawab. Ada yang mengatakan ikan air tawar hanyir dan ramai yang kata tak sedap. Kalau nak cerita pasal makanan yang tak sedap, ada banyak lagi makanan yang tak sedap. Kalau nak kata hanyir, ada banyak lagi ikan laut yang hanyir. Bagi saya, selagi halal, saya akan makan. Sedap, makan banyak. T...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Lemak Dengan Kacang Panjang

Posted by Norasikin Basri on Friday, November 25, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Macam biasa, sebelum membaca resepi pasti saya selitkan bebelan berkhasiat untuk kita fikirkan bersama-sama. Saya agak tertarik dengan cerita seorang hajah ni. Beliau antara yang berjaya dalam perniagaan tetapi tidak pernah melupakan insan yang kurang bernasib baik. Jadi cerita beliau sentiasa penuh dengan teladan dan pebuh semangat untuk kita semua membangun menuju kejayaan. Menurut beliau, diawal pembabitannya dalam perniagaan, beliau gamble sahaja mengimport satu kontena beras untuk dijual...


Continue reading ...
 

Manisan Sengkuang Cina dengan Nangka

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 19, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Dah lama tak ada entri mengenai dessert atau manisan. Suatu ketika manisan seperti butiran buah delima begini memang popular. Memang enak dihidangkan sejuk dengan kuahnya yang lemak manis. Kini manisan begini telah diberi nafas baru. Dihidangkan dengan kuah yang pekat dan dihidang dengan cara yang kreatif dan menarik. Barulah berselera nak menikmatinya. Anda boleh cuba perbaiki segala hidangan yang terdapat digerai anda dan cuba fikirkan kaedah lebih baik terutama dari segi persembahan. Denga...


Continue reading ...
 

Resepi Pisang Muda Masak Lemak Dengan Ikan Masin

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebagai orang kampung, saya selalu didedahkan dengan masakan kampung seperti pisang masak lemak ni. Bagi sesetengah orang, pisang masak lemak ni biasa je. Kat mana-mana restoran pun boleh jumpa. Bezanya, pisang masak lemak ini dimasak dengan kulit-kulitnya sekali. Ramai orang yang tak sanggup makan makanan pelik begini. Macam dah tak ada makanan lain. Kulit pisangpun nak bedal jugak. Bagi saya, selagi sesuatu makanan itu halal dan tidak memudaratkan kita, saya akan rasa. Kalau sedap makan ban...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tako Komersial

Posted by Norasikin Basri on Monday, July 11, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Bulan Ramadhan dah terlalu dekat sangat rasanya. Bila berpuasa mula la tekak ni teragak nak makan kuih-muih yang manis sebagai pembuka selera. Kiranya sebagai intro menstabilkan tekak yang biasanya pahit sewaktu berpuasa. Salah satu yang saya gemari adalah kuih tako. Segarnya menikmati kuih ni yang sangat lembut, harum, lemak dan manis. Aroma pandan akan memenuhi mulut. Barulah berselera menikmati makanan utama yang lain.

Setiap kali bulan puasa, saya suka memerhatikan seorang peniaga bazaar...


Continue reading ...
 

Resepi Kari Kental Ikan Kembung

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 23, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Susah sangat ke nak masak kari hinggakan lebih rela membeli di kedai mamak? Zaman sekarang segala jenis rempah dah tersedia. Lain la suatu masa dahulu, terpaksa giling rempah-rempah dulu baru dapat masak kari. Kini, tinggal pilih je kari apa yang anda mahukan. Nak kari dengan rasa kemelayuan ada, rasa keindiaan pun ada dan kari kecinaan pun dah ada. Gunakanlah mana-mana asalkan jangan guna perencah kari segera. Rempah kari tak pe.

Kat bawah ni ada resepi kari kental khusus untuk wanita kental...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Talapia Masak Stim

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 19, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Orang Malaysia ni kalau masakan yang kurang lemak, memang kurang penggemarnya. Kalau boleh mereka mahu semuanya mengandungi santan, minyak dan lemak. Walaupun begitu masakan yang menyihatkan semakin mendapat tempat dihati dan semakin popular. Ramai yang mula menyedari kepentingan menjaga pemakanan. Jadi jika pada waktu sekarang kita membuka sebuah restoran yang menyajikan makanan menyihatkan, sudah pasti boleh maju. Sedangkan restoran vegetarian boleh hidup, apa lagi restoran kesihatan.

Ikan s...


Continue reading ...
 

Gulai Ayam Rendah Lemak Tanpa Kolesterol

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 9, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Resepi ini bertujuan untuk dijadikan contoh penggunaan susu menggantikan santan dalam masakan. Ramai orang masih takut-takut untuk menggunakan susu. Mungkin kerana tak biasa atau takut masakannya mempunyai rasa berlainan. Saya pun pernah menghadapi perkara yang sama suatu ketika dahulu. Percubaan pertama saya memasak kari menggunakan susu menjadikan ayam saya berasa seperti lembu. Kemudian saya mencuba masakan mamak yang juga menggunakan susu dan saya dapati rasanya lebih teruk dari masakan s...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

MENANGI HADIAH DI BOOTH E-GAMES

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola