Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " kuih tradisional" (Show all posts)

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Bom

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 24, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya ceritakan mengenai kuih tradisional, biasanya tiada resepi khusus untuknya. Orang Melayu dulu, rasa kuih di majlis kenduri, balik rumah terus cuba buat sendiri. Sebab itulah kuih tradisional ini ada banyak versi. Seperti kuih bom ini, ada berbagai cara yang pernah dicuba. Bahan-bahan juga sedikit berbeza namun ciri-cirinya tetap sama iaitu pulut yang disalut bijan berintikan sesuatu yang manis kemudian digoreng.



Continue reading ...
 

Resepi Kuih Ketayap / Dadar Manis | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih tradisional Melayu ini bukan sahaja menjadi kegemaran warga emas malah warga muda juga sangat menggemarinya. Sebab itulah kuih ketayap atau dadar manis ni tetap bertahan sehingga ke hari ini. Kuih ini juga banyak dijual di gerai-gerai kerana cara kaedah penyediaannya yang mudah, kos yang kecil dan menguntungkan. Bahannya pula tidak banyak dan mudah didapati. Yang penting, kuih ketayap boleh menambahkan varasi produk jualan terutama apabila seseorang usahawan itu juga membuat kuih pau, ko...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Getas

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 8, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sibuk dengan EURO ke sekarang ni? Saya pun sibuk jugak tapi sibuk dengan kerja-kerja saya la. Nak masak pun kadang-kadang miss. Tapi makan tetap makan. Bila melihat tilawah al-quran tv, barulah terfikir bulan Ramadhan dah semakin dekat. Tambahan pula, tilawah peringkat kebangsaan dibuat di Johor Bahru. Mula la terkenangkan kuih-kuih yang popular di bulan puasa. Tentunya kuih tradisional yang menjadi pilihan memandangkan kuih modern, sepanjang tahun pun boleh dapat. Teringin betul nak makan ...


Continue reading ...
 

Resepi Dodol Mahkota Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 10, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila hari raya je mesti ada dodol. Bila dodol je mesti hari raya. Sama seperti ketupat dan lemang, hidangan ini memang tradisi setiap kali hari raya. Kerana kepopularannya, tak hairanlah jika ramai usahwan dodol muncul setiap kali menjelang raya. Harga terkini di bandaraya saya mencecah RM23 sekilogram. Dodol ni berat dan padat. Sekilogram tu cuma sebesar botol setengah liter je. Ada juga dodol komersial yang dijual dalam tiub plastik. Sebesar cerut je dah RM7.50. Fuhh! lagi mahal. Kalau difi...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

MENANGI HADIAH LUMAYAN

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola