Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " jimat" (Show all posts)

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Kukus Nasi Ayam

Posted by Norasikin Basri on Saturday, February 13, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Seperti yang kita tahu, nasi ayam dikenali sebagai masakan popular cina. Oleh itu nasi ayam tak banyak menggunakan rempah. Cuma sekarang ni, nasi ayam dah berevolusi di Malaysia. Penggunaan rempah-rempah dalam nasi ayam ternyata menepati selera penduduk Malaysia.
Namun hari ini, saya hanya ingin menyentuh mengenai Resepi Ayam Kukus sahaja. Resepi ini menepati menepati masakan cina. Walaupun ia ...

Continue reading ...
 

Resepi Rendang Ayam Kerisik

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 2, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebelum ini saya pernah memaparkan Resepi Rendang Ayam Kampung Ringkas yang menggunakan serai sebagai perencah utama yang memberikan rasa rendang dalam masakan. Kerisik juga mempunyai fungsi yang sama namun dengan rasa rendang yang berbeza. Inilah diantara rasa rendang yang saya suka. Jika sebelum ini, anda menggunakan bahan yang berbagai jenis untuk rendang. Jika tak ada satu bahan, berat hati rasanya nak masak. Sekarang ni, saya harap anda boleh memasak berbagai jenis rendang bergantung kep...

Continue reading ...
 

Mihun Goreng Kampung

Posted by Norasikin Basri on Monday, June 22, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Selamat berpuasa diucapkan kepada semua umat islam terutama pengunjung blog Resepi Masakan Barat Komersial. Semoga anda semua berjaya menjalani ibadah puasa dengan cemerlang. Saya juga bersyukur dapat sekali lagi berada di bulan Ramadhan yang mulia ini. Pada bulan puasa seperti ini terutama selepas waktu zohor, kita selalu terbayangkan berbagai jenis hidangan yang semuanya sedap dihati kita. Ada diantaranya hidangan yang tak pernah kita terfikirkan kecuali di bulan Ramadhan. Kita serupa…. C...

Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Kicap Pekat

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 7, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mempelajari hidangan kos rendah seperti Ayam Masak Kicap Pekat ini nampaknya menjadi sangat perlu sekarang ni. Dalam masa seminggu, dah mula terasa kesan GST. Barang-barang dan perkhidmatan yang terlibat dengan GST dah tentulah menyebabkan pertambahan dalam perbelanjaan kita. Manakala yang tidak terlibat dengan GST pula, awal-awal lagi dah dinaikkan harga. Kalau dulu, kicap menjadi makanan harian dan sesuai untuk inividu yang kurang berkemampuan macam saya. Kini saya rasa kicap dah menjadi ma...

Continue reading ...
 

Resepi Udang Goreng Tepung dengan Sos Cili Thai

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 20, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Udang goreng tepung adalah salah satu hidangan yang popular dari restoran thai. Ada juga yang lebih menggemari sotong goreng tepung namun perbezaannya hanyalah udang dan sotong. Oleh kerana dulu saya pernah mengeluarkan resepi berkenaan udang gorang tepung jadi kali ini saya akan mengutamakan dalam proses pembuatan sos cili thai. Walau bagaimanapun, ada beberapa perbezaan diantara udang gorang tepung dalam artikel yang terdahulu berbanding sekarang. Klik link untuk udang goreng tepung resepi ...

Continue reading ...
 

Resepi BBQ Rusuk Kambing

Posted by Norasikin Basri on Thursday, January 15, 2015, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Pertama sekali, saya ingin membuat pengumuman, diminta Mr Abd Halim Mustafa untuk menghubungi saya melalui email untuk urusan ebook. Saya masih belum menerima sebarang email dari anda. Terima Kasih.

Dah banyak jenis sos BBQ segera yang saya cuba. Begitu juga BBQ yang terdapat di hotel-hotel. Kebanyakkannya mempunyai rasa yang lebih kurang sama iaitu sos BBQ dengan bahan utamanya tomato. Jadi saya beranggapan, inilah rasa sos BBQ yang paling popular yang menepati ciri-ciri makanan barat. Sos BB...

Continue reading ...
 

Resepi Inti Kacang Merah | Red Bean Paste

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 12, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Apabila seruis untuk mengejar kejayaan dalam perniagaan makanan, kita sepatutnya berusaha untuk menghasilkan sendiri setiap produk dari asasnya. Walaupun ini bermakna kerja akan bertambah namun ia adalah cara yang paling baik untuk mengurangkan kos sekaligus memaksimumkan keuntungan yang diperolehi. Usahawan kuih kecil-kecilan biasanya gemar menggunakan produk siap seperti inti kacang merah ni. Namun, usahawan pau kebanyakkannya membuat sendiri inti kacang merah mereka terutama usahawan yang ...

Continue reading ...
 

Resepi Sambal Kacang Asas

Posted by Norasikin Basri on Monday, December 8, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Jarang saya jumpa orang yang rajin membuat sambal kacang kecuali untuk perayaan. Tak tahu la apa masalahnya. Bila wujud orang begini, sudah tentu ada orang yang bijak pandai akan menjadikannya suatu sumber pendapatan. Lihatlah sekarang, berbagai jenis sambal kacang segera yang ada di pasaran dan salah satunya Sambal Kacang keluaran ADABI yang di gandingkan dengan ayam untuk menjadikan ia lebih unik. 

Kalau saya pulak, bila buat sam...

Continue reading ...
 

Resepi Roti John Bazaar

Posted by Norasikin Basri on Friday, July 4, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Mana-mana bazaar Ramadhan di negara kita,mesti ada roti john. Bukan satu gerai, bukan 2 gerai. Roti john memang mudah disediakan. Memang patut ramai yang mengusahakannya. Bahan utamanya roti dan telur je. Namun harga jualannya memang tinggi. Kat tempat saya, kalau rotinya panjang melebihi 6 inci, harganya mencecah RM5. Dulu ada juga yang menyelitkan salad dan timun dicelahnya. Sekarang,kebanyakkannya dah tak de. Ayam atau daging pun hampir tak kelihatan. Hanya dipenuhi telur yang nipis. Sos d...

Continue reading ...
 

Resepi Claypot Yee Mee

Posted by Norasikin Basri on Saturday, April 12, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kali pertama saya makan Claypot Yee Mee hampir 20 tahun yang lalu di Pertama Complex Kuala Lumpur. Pada masa tu memang tak ramai yang tahu mengenai masakan ini. Claypot Yee Mee sebenarnya mudah saja namun tak ramai usahawan melayu yang berminat menjualnya. 

Peralatan Dapur Murah Berkualiti

Yee Mee popular dikalangan masyarakat cina jadi, menjual produk ini pasti menguntungkan kerana dapat menarik pelanggan dari kaum cina. Kita sepatutnya sedar, kaum cina mempunyai kuasa membeli yang besar. Dari pemerhatian saya, makanan y...

Continue reading ...
 

Fizz Pineapple Juice

Posted by Norasikin Basri on Monday, February 24, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Harga jus buah-buahan sekarang ni pun boleh tahan jugak tingginya. Kat kedai mamak je pun dah RM3.50. Kalau air macam Fizz Pineapple Juice ni baru layak jual harga macam tu. Kalau jus buah plain je setakat RM2.50 cukup la. Saya mengesyorkan restoran dan gerai yang menjual jus buah-buahan, cubalah jus buah-buahan dengan fizz flavour macam resepi dibawah. Jus nenas ni cuma satu contoh je. Fizz flavour ni boleh menjadi rahsia keenakkan jus buah-buahan segar restoran anda. Air berkarbonat banyak ...

Continue reading ...
 

Resepi Kek Marble

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 25, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Saya ingat lagi sewaktu kecil, ibu sering membuat kek marble untuk acara-acara tertentu seperti kenduri, hari raya dan sebagainya. Namun waktu itu kek marble yang saya tahu hanyalah kek butter biasa dengan bahan utama iaitu tepung, majerin dan gula yang lebih kurang sama banyak. Persamaannya pula adalah warnanya yang dicampur menyerupai batu marmar. Resepi kek marble dalam artikel ini mengandungi cecair dan mempunyai beberapa kelebihan. Mungkin ada yang kurang menggemari kek marble seperti in...

Continue reading ...
 

Tips dan Panduan Membeli Kuih Raya

Posted by Norasikin Basri on Saturday, July 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam kesibukan kerja-kerja seharian, ramai yang tak sedar, Hari Raya Aidil Fitri hampir tiba. Mulalah gelabah bila masih banyak persiapan hari raya yang belum dilaksanakan. Paling diutamakan adalah kuih raya dan pakaian raya. Pada masa ini, tak banyak perkara yang dapat difikirkan. Capai sahaja apa yang rasa berkenan dihati, dan bayar sahaja harga yang dinyatakan. Tapi untuk bahan berbentuk makanan, saya memang cukup cerewet. Saya mesti mahukan yang terbaik untuk keluarga dan tetamu saya. Ol...

Continue reading ...
 

Voucher KFC dan TGV diskaun 50%

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau anda ingat semula, pada 29 Julai 2010 saya ada memaparkan gambar 2 keping voucher KFC. Setelah itu, saya sering membeli 2 keping voucher KFC RM10 pada harga RM5 sekeping. Setiap kali ada tawaran diskaun 50% seperti itu, saya tak akan ketinggalan mendapatkannya. Sekurang-kurangnya sebulan sekali saya dapat makan KFC dengan separuh harga. Kini dah tak boleh lagi beli 2 keping voucher sekaligus. Saya pun dah tak boleh makan KFC lagi jadi, saya ingin berkongsi rahsianya dengan anda.

    ...


Continue reading ...
 

Nugget Ikan dan Burger Ikan Mini

Posted by Norasikin Basri on Monday, February 18, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bagi yang mempunyai anak bersekolah pagi, sering menghadapi kesukaran menyediakan sarapan untuk mereka. Kena pulak anak yang belum pandai berdikari atau tiba-tiba terlewat bangun pula. Bertambah-tambah la kelam-kabutnya. Akhirnya anak-anak dibekalkan dengan makanan yang dibeli digerai-gerai atau makanan segera yang hanya perlu digoreng atau dipanaskan sahaja. Bila cerita pasal makanan segera, apa kata anda buat sendiri makanan segera untuk anak-anak. Selain dapat memudahkan kita diwaktu pagi,...


Continue reading ...
 

Konsep Sense Of Belonging untuk Kebaikan Perniagaan

Posted by Norasikin Basri on Friday, January 18, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hari ni saya rasa macam nak membebel pulak. Tetiba je rasa seperti ini apabila memikirkan apa yang saya lihat dan lalui melalui persekitaran. Bukan sahaja untuk perniagaan, Sense of Belonging juga berguna untuk sesiapa sahaja sama ada dalam diri perseorangan juga komuniti. Saya pun tak pandai sangat nak menerangkan maksud Sense of Belonging. Pada saya ia bermaksud menyayangi apa sahaja seperti mana kita menyayangi hak milik kita sendiri. Jika sesuatu itu dah sememangnya milik kita, tentu kita...


Continue reading ...
 

Resepi Donut Gebu Modern

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 9, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Kalau buat donut, anda semua mesti inginkan donut yang lembut dan gebu. Berbanding dengan Donut Gebu Tradisional yang saya paparkan dahulu, Donut Gebu Modern juga tidak kurang hebatnya. Terdapat banyak perbezaan diantara Donut Gebu Tradisional dan Donut Gebu Modern. Donut Gebu Modern menggunakan bahan-bahan yang lebih tinggi harganya. Bagaimanapun konsep  Resepi Masakan Komersial masih di utamakan dimana resepi ini hanya menggunakan bahan-bahan yang betul-betul perlu dan penting sahaja.


Continue reading ...
 

Resepi Hash Brown Patties

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 8, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Mungkin orang yang mempopularkan hidangan ini bernama Pakcik Hash Brown. Masyarakat barat mengenalinya dengan nama potato pancake. Kalau diterjemahkan jadilah lempeng kentang. Nampaknya nama hash brown lebih popular. Secara asasnya, hash brown adalah kentang semata-mata. Cuma kaedahnya sedikit unik kerana ia menggunakan sifat-sifat kentang yang berkanji untuk menjadikan bentuk dan rasanya lebih menarik. Kaedah ini hampir serupa dengan kaedah cakar ayam cuma cakar. Keropok yang dibuat dari pul...


Continue reading ...
 

Resepi Durian Crepe Paling Mudah dan Jimat

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 2, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Hujung Disember 2012, saya mendapat seorang anak saudara yang baru. Bila dapat berita, terhegeh-hegeh la mengunjungi hospital dengan perasaan tak sabar. Di hospital, terbongkarlah kisah adik ipar saya yang mengidam durian crepe tapi belum kesampaian. Dalam perjalanan pulang pukul 5 petang, saya ceritakan kisah tadi kepada suami kerana saya berhasrat sangat nak beri adik ipar saya rasa durian crepe sebelum waktu melawat tamat pukul 7.30 malam nanti. Suami saya tak pernah rasa pun durian crepe ...


Continue reading ...
 

Resepi Peria Goreng Telur Hancur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau tak pahit, bukan peria namanya. Kalau tak suka pahit, masaklah petola, labu air atau labu siam. Sekarang ni pun, peria dah tak sepahit dulu. Suatu ketika dulu, jika terlalu pahit, selalunya saya rendamkan dalam air kapur atau air garam. Selalunya saya terus masak je kerana pahit adalah ciri-ciri unik peria. Anak saya pun tak ada masalah nak makan peria. Untuk mendapatkan seluruh khasiat peria, lebih baik kekalkan peria dalam keadaan asalnya.

Bahan-bahan untuk Peria Goreng Telur Hancur
300...


Continue reading ...
 

Resepi Pasta Bayam dalam Minyak Zaitun, Tomato dan Bawang Putih

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, December 4, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Saya menanggap pasta dengan bawang putih dan minyak zaitun adalah asas dalam masakan pasta. Hidangan ini popular dengan nama agleo olio. Saya pun tak ingat bahasa apa. Mungkin Itali kot. Benda yang tak penting memang saya susah sangat nak ingat. Yang pastinya, masakan pasta ini sangat mudah. Tapi untuk resepi kali ini, saya gunakan tomato sebagai bahan utama. Tak de la rasa kosong sangat. Kalau penduduk Malaysia yang dah terbiasa sangat dengan hidangan yang mempunyai rasa dan bau yang kuat se...


Continue reading ...
 

Resepi Maruku Rangup, Menjimatkan dan Asli

Posted by Norasikin Basri on Sunday, November 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sejak dari hari raya aidilfitri yang lalu, saya teringin sangat nak buat dan makan maruku. Pada hari raya tu juga, setiap rumah yang saya singgah, tak ada pula maruku yang saya suka. Kalau ada pun cuma maruku yang banyak dijual di gerai-gerai yang wujud sepanjang tahun. Sehinggalah pada deepavali yang lalu, jiran-jiran saya memberikan maruku. Kemudian saya terfikir perbezaan antara maruku melayu dan maruku india. Nampaknya maruku india lebih menjimatkan lebih menjimatkan. Mungkin kerana merek...


Continue reading ...
 

Pameran Buku Terunggul di Johor | Popular Mega Bookfair

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Rasa lengang persekitaran rumah saya. Semuanya dah pulang kekampung sempena cuti persekolahan panjang. Hanya tinggal jiran-jiran india yang menyambut Deepavali di bandar. Saya tak dapat pulang ke kampung kerana SPM masih belum tamat lagi. Risau jugak kalau banjir menghalang laluan. Tak pasal-pasal ramai calon SPM kena kuarantin. Nasib baik cuti Deepavali dan Maal Hijrah sekarang ni serentak dengan berlangsungnya Popular Mega Bookfair iaitu pameran buku terunggul di Johor. Ada la jugak aktivit...


Continue reading ...
 

Kedekut vs Jimat

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 18, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Peniaga mana yang tak nak untung. Pelanggan mana pulak yang nak rugi. Kalau anda hanya pernah menjadi pelanggan sahaja, anda mungkin sukar memahami hal ini. Memang ada orang yang dalam kepalanya sentiasa berfikir negetif sahaja tentang peniaga. Pada mereka, semua peniaga berniat nak sembelih dia. Semua wang yang dikeluarkan untuk membeli sesuatu sentiasa dirasakan tidak sepadan dengan apa yang dia dapat. Tanpa rasa bersalah, peniaga ini dihukum kerana ingin berjimat.


Continue reading ...
 

Resepi Mi Rebus Gerai

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 24, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Selalunya dikampung saya, ibadah korban tidak hanya dilakukan di surau dan masjid. Ada juga yang melaksanakannya di rumah sendiri. Bagi ayah saya yang menternak lembu kecil-kecilan, menyembelih lembu dirumah sendiri hampir setiap tahun. Ada juga pelanggan dari jauh yang datang membeli lembu dan datang cuma untuk mengambil dagingnya. Lebih mudah membawa daging lembu dari membawa lembu. Mujur orang kampung saya sangat bermuafakat dan bersama-sama membantu menyempurnakan ibadah korban ini. Setak...


Continue reading ...
 

Daging Korban Untuk Fakir Miskin?

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 19, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Syawal baru sahaja meninggalkan kita. Sana-sini terdengar bebudak kata “alaa.. raya dah abis. Tak de lagi makan free..” Cukup-cukup la tu makan di rumah terbuka. Saya pun dah tak larat lagi melayan perut yang bermacam ragam bila diisi dengan berbagai benda. Dah lama saya menjaga perut ni dengan memakan benda-benda yang saya tahu asal-usulnya. Tapi bila raya, semuanya tak terkawal. Tali perut pun macam kena kejutan budaya. Dah puas makan bulan Syawal, sekarang masanya kita memikirkan tenta...
Continue reading ...
 

Streudel Muffin Buah-buahan

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 19, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Inginkan muffin yang tak banyak cekadak? Inilah dia. Konsep muffin itu sendiri dah memang mudah, cepat dan ringkas. Tetapi ramai yang menyukarkan proses membuat muffin dengan menokok tambah berbagai-bagai syarat dan petua. Biasanya kalau muffin yang banyak cekadak, itu tak boleh ini tak boleh, saya tak akan buat. Alang-alang berpeluh, lebih baik saya buat cupcake. Seperti Streudel Muffin Buah-buahan ini, proses membuatnya tak sampai 30 saat. Tak sampai setengah jam, dah boleh makan. Nasihat s...


Continue reading ...
 

Resepi Cupcake Jem Strawberi

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 18, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Saya senyap bukan kerana sibuk shooting rancangan masakan televisyen atau sibuk ditemuramah untuk majalah. Bukan juga kerana bercuti ke Imbak Canyon menenangkan fikiran menerokai alam semulajadi.
Saya senyap kerana saya perlu senyap sebentar. Bulan Syawal pun dah habis. Dah masuk bulan baru pun, ada lagi tetamu datang beraya. Waktu begini, ilmu menghasilkan hidangan pantas, mudah dan ringkas memang sangat perlu. Kos yan...


Continue reading ...
 

Icing Decorating Pen dan Silicone Cupcake Mould

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 29, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Cemburu betul dengan peralatan yang ada sekarang. Dulu saya terpaksa bersusah-payah belajar dan berlatih menggunakan peralatan menghias kek. Menggigil-gigil tangan memicit piping bag. Sekejap kuat sekejap perlahan, hasilnya icing saya sekejap besar sekejap kecil. Sekarang ni nampaknya sesiapa sahaja boleh menghias kek. Tak payah belajar bertahun-tahun. Hasilnya tetap cantik dan menarik. Kalau tahu ada alat macam Icing Decorating Pen ni, tak payah la saya belajar bertahun-tahun.

Dengan alat c...


Continue reading ...
 

Dual Blades Multi Food Processor

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, August 28, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Banyak betul barang dapur yang saya idamkan. Lebih-lebih lagi bila ada offer yang tak sanggup saya lepaskan. Terkenang bagaimana saya membuat yong taufu beberapa hari lepas. Terasa macam nak menitik air mata sewaktu mengisar isi ikan menggunakan blender. Kalau guna air banyak, memang tak menjadi la fishball saya. Silap-silap boleh jadi lempeng. Kalau tak guna air pulak, memang tak berpusing la blender tu. Kalau kisar sedikit-sedikit, isi ikan cuma melekat kat tepi dinding je. Kalaulah ada foo...


Continue reading ...
 

Resepi Sate Komersial

Posted by Norasikin Basri on Monday, August 6, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya tahu. Hari ni ramai rakyat Malaysia yang kecewa. Harap bersabar semua. Kalau tak dapat menanggung kekecewaan, saya cadangkan buka puasa nanti anda beli aiskrim. Kemudian order atau masak nasi goreng cina. Bayangkan muka Lin Dan yang anda kunyah tu. Hehehhe Sambil-sambil tu, mari kita cuba resepi sate saya ni. Khusus untuk sesiapa yang cuba berjinak-jinak dengan perniagaan sate. Tak perlu meniru-niru sate Hj Samuri atau mana-mana sate Kajang yang dah popular tu. Kalau boleh, tampilkan k...


Continue reading ...
 

Tip Berjimat Untuk Kuih Raya

Posted by Norasikin Basri on Friday, August 3, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Macam malas pulak hari ni menulis resepi. Sibuk sangat menggulung rokok daun untuk dijual raya ni. Masa untuk berborak lagi. Dah ada berapa jenis kuih raya yang anda sediakan? Buat ke beli?

Kalau tengok kuih raya di pasaran, memang rambang mata dibuatnya. Harganya juga berbagai-bagai. Kalau yang menggunakan majerin, dengan rasa yang sepesen je, murah je harganya. Kuih-kuih seperti ini selalunya dibuat menggunakan cetak dikilang. Adunana yang sama, cuma dipelbagaikan dengan kekacang, coklat, p...


Continue reading ...
 

Penimbang Digital Murah

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 31, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya dah janji, kalau ada barang baik, mesti beritahu kepada seluruh pengunjung blog saya. Saya akan utamakan barang-barang untuk kegunaan memasak yang betul-betul murah dan berbaloi. Seperti penimbang digital ini, kompom memang murah dan berbaloi. Ini ikhlas dari orang yang sangat berhati-hati dalam berbelanja macam saya.

Klik gambar untuk maklumat lanjut

Penimbang ini bukan sahaja untuk menyukat berat tetapi juga untuk menyukat isipadu bahan. Selalu sangat saya terima komen mengatakan dia tak...


Continue reading ...
 

Resepi Daging Masak Kicap

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 31, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Tiap kali bulan puasa, memang saya sedikit sibuk. Saya rasa semua orang sibuk. Ada yang sibuk mencari duit, ada yang sibuk menyediakan persiapan hari lebaran. Masing-masing terpaksa mengubah jadual kegiatan seharian untuk aktiviti bulan puasa. Sahabat saya sorang ni pulak sibuk dengan bisnes baru dia. Singgah-singgah la tengok apa yang ada kat Galeri Cik Suri JP ni. Bila dah sibuk, habuan perut selalu diketepikan. Sampai masa, pergi bazaar ramadhan. Bagi saya, hidangan cepat, mudah dan ringka...


Continue reading ...
 

Resepi Cakoi Pasar Malam

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 10, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sekali- sekala dapat makan cakoi banyak-banyak memang syok. Dari pagi membawa ke petang, tak habis-habis. Di tempat saya sekarang harga cakoi 5 batang RM2. Dapat la cakoi kurus dengan panjang tiga empat inci je. Lepas tu sosnya macam tak cukup sifat. Sekadar, jangan tak ada je. Nasib baik kuali kat rumah saya kecik. Kalau tidak, saya buat cakoi panjang-panjang, gemuk-gemuk macam zaman saya kecik-kecik dulu. Dengan sos cili mudah dan ringkas saya, rasa cakoi memang terangkat. Tak sia-sia saya ...

Continue reading ...
 

Resepi Sambal Tauhu

Posted by Norasikin Basri on Thursday, July 5, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hidangan yang seimbang perlu mengandungi karbohidrat, protin dan sayur-sayuran. Protin boleh didapati dari daging seperti ayam, lembu dan sebagainya termasuk ikan dan makanan laut. Makanan yang berprotin ini biasanya mahal sedikit. Kerana itu, sekali sekala saya akan beralih kepada tauhu kerana tauhu dibuat daripada kacang soya yang juga tinggi kandungan protinnya dan banyak khasiat yang lain. Harganya pula jauh lebih murah kerana ia berasaskan tumbuh-tumbuhan berbeza dengan makanan protin ya...


Continue reading ...
 

Resepi Kurma Ayam 70-an

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, June 26, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya berhasrat untuk memaparkan resepi-resepi masakan melayu berempah yang mudah dan ringkas. Resepi ini sesuai untuk perayaan atau keraian seperti hari raya Aidil Fitri atau majlis perkahwinan. Rasanya cuma kerutup sahaja yang masih menunggu giliran. Resepi lain seperti kari, rendang, kuzi, opor dan lain-lain semuanya sudah. Kali ini Resepi Kurma Ayam 70-an mengambil giliran. Seperti biasa, resepi saya tidak menggunakan rempah segera seolah-olah berada di tahun 70-an. Saya lebih selesa mengi...


Continue reading ...
 

Pembelian Berkelompok Secara Online Deal

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, June 19, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya dah agak dah, mesti ramai yang teruja dengan Heavy Duty Mixer The Baker yang baru saya beli berharga RM400 yang saya tunjukkan dalam entri Impian Menjadi Nyata semalam. Ramai kawan-kawan saya yang frust sebab tak dapat beli. Saya pulak yang jadi mangsa. Sorrylah bukan saya sengaja. Saya pun dapat tahu dah last minute. Dapat la beli 3 biji je. Satu untuk saya dan dua lagi untuk kawan saya. Kawan-kawan saya pun dah warning saya. Kalau ada apa-apa offer best lagi, jangan lupa bagitau dia. S...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Citarasa Berempah

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Seringkali kita dihidangkan dengan masakan yang kurang berkhasiat, kaya dengan kolesterol dan lemak tepu terutamanya hidangan Melayu. Hidangan seperti rendang ayam kampung contohnya banyak menggunakan santan kemudian ada yang menambah kerisik. Tak cukup dengan itu, gunakan pula minyak sapi sekaligus menjadikan hidangan melayu antara hidangan yang kurang baik untuk kesihatan. Bagaimanapun, rasa hidangan melayu yang lazat menyukarkan kita menolak hidangan seperti ini. Ada satu kaedah yang saya ...


Continue reading ...
 

Kenapa Resepi Di Sini Berbeza Dari Resepi yang Lain

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Tahun ni Nuffnang cuma bagi runcit-runcit je. Kalau nasi lemak, sekadar nasi lemak kosong je tanpa lauk. Kalau donut pulak, cuma dapat donut gula tanpa coklat atau icing kaler-kaler dengan kacang. Ntah apa la sebabnya. Selalunya ada la jugak makan kat fast food dua bulan sekali. Jadi inilah ilmu yang saya dapat untuk dikongsi dengan anda semua. Langit tak selalu cerah. Tapi tak bermakna tak akan cerah semula. Hidup ibarat eye on Malaysia. Kadang-kadang diatas. Banyaknya dibawah cuma tengok or...


Continue reading ...
 

Resepi Chapati Komersial

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 12, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Orang kata, tak sah sesebuah restoran tu tanpa roti canai tapi membuat roti canai tu nampak leceh dan kurang menyihatkan.  Adalah lebih baik digantikan dengan chapati yang lebih senang disediakan dan lebih berkhasiat. Saya baru selesai mengajar pelajar-pelajar saya cara membuat chapati. Macam biasa, ditempat kerja hanya menggunakan kaedah biasa tanpa sentuhan komersial. Kesian kat pelajar saya, terpaksa membuat chapati yang keras, tebal dan berminyak. Gelek nipis jadi keropok, gelek tebal jad...


Continue reading ...
 

Resepi Muffin Asas 2

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 1, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Sengaja saya memaparkan resepi muffin asas lagi kerana kedua-duanya sangat jauh berbeza. Resepi muffin asas yang pertama lebih bersifat komersial dimana kos menghasilkannya sangat kecil dan tidak cerewet manakala resepi muffin asas kali ini lebih tinggi kosnya dan sesuai untuk surirumah yang hanya menghidangkan yang terbaik untuk keluarganya. Saya harap anda dapat membandingkan kedua-duanya dan ulaskan pendapat anda dalam kotak komen dibawah.

Bahan-bahan untuk Resepi Muffin Asas2
350g Tepung ...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Ungkep

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 11, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam kehidupan hari ini, ramai surirumah yang turut mempunyai kerjaya mereka sendiri. Ini menyebabkan tugas penting seperti menyediakan hidangan untuk keluarga sering tergendala. Ada yang terpaksa menggajikan pembantu rumah. Ada juga yang sering sangat makan diluar dan yang paling teruk, mereka hanya dapat meninggalkan wang dibawah tudung saji sahaja. Bagi yang berpendapatan rendah pula, mereka akan bergantung harap pada makanan-makanan segera, perencah segera, makanan sejukbeku juga makanan...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Lemak Dengan Kacang Panjang

Posted by Norasikin Basri on Friday, November 25, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Macam biasa, sebelum membaca resepi pasti saya selitkan bebelan berkhasiat untuk kita fikirkan bersama-sama. Saya agak tertarik dengan cerita seorang hajah ni. Beliau antara yang berjaya dalam perniagaan tetapi tidak pernah melupakan insan yang kurang bernasib baik. Jadi cerita beliau sentiasa penuh dengan teladan dan pebuh semangat untuk kita semua membangun menuju kejayaan. Menurut beliau, diawal pembabitannya dalam perniagaan, beliau gamble sahaja mengimport satu kontena beras untuk dijual...


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Goreng Restoran Thai

Posted by Norasikin Basri on Monday, October 10, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

 
Macam tak percaya, ada pelajar saya yang tak tahu dan tak pernah membuat nasi goreng. Nak menitik air mata saya bila mendengarnya. Macam mana la dia boleh belajar katering kalau hidangan asas orang bujang pun daia tak pernah buat. Mungkin dapur pun dia tak pernah jejak. Semuanya bibik yang kerjakan.Anda tak risau ke jika anak anda langsung tak reti memasak. Kalau tak ada bibik, setiap hari sepanjang masa makan kat luar je ke? Setiap orang tak kira lelaki atau perempuan, mesti tahu memasak re...


Continue reading ...
 

Majlis Perkahwinan Adik

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 29, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Semenjak hari raya aidilfitri yang lalu, saya sebenarnya masih belum mendapat rehat yangc cukup. Lepas satu, satu lagi aktiviti yang perlu saya lakukan. Anakpun dah naik bosan duduk dirumah. Setiap hari tanya bila nak bawa ke taman, bila nak bawa berenang. Saya pulak teringin sangat nak mandi laut. Mulai hujung Ramadhan, dah sibuk dengan raya, lepas raya sibuk dengan majlis perkahwinan adik, selepas majlis kini sibuk dengan tempahan kek dan makanan. Selagi ada syawal, selagi itulah tempahan u...


Continue reading ...
 

Perlaksanaan Ibadah Korban Secara Online

Posted by Norasikin Basri on Thursday, September 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Apakah alasan-alasan yang sering kita dengar apabila ditanya mengapa tidak menjalankan ibadah korban? Ada yang kata, tak tahu mana nak beli lembu atau kambing. Ada yang kata, tak tahu macam mana nak uruskan haiwan yang akan dikorbankan. Ada juga yang kata, tak tahu dan tak ada siapa yang boleh membantu menguruskan penyembelihan. Dan paling ramai yang berkata, tak cukup modal atau belum berkemampuan lagi. Apa pula alasan anda? Mari kita bincangkan bersama-sama.

Walaupun ibadah korban ini bukanl...


Continue reading ...
 

Resepi Bubur Ayam | Chicken Porridge

Posted by Norasikin Basri on Friday, July 29, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ada masanya sayapun sesak juga sehinggakan beraspun tinggal secawan je. Kalau nak makan kami sekeluarga memang tak cukup. Setakat beras secawan, anak bujang saya makan sorang je. Cara paling baik ialah dengan menjadikannya bubur. Tapi tak mau la bubur kosong je. Sekurang-kurangnya macam bubur McD tu pun kira orait la. Daripada secawan beras akhirnya menjadi seperiuk bubur. Dapat la kami makan tengah hari dan malam sekaligus. Kira banyak la tu. Makan bubur ni memang cepat kenyang sebab kandung...


Continue reading ...
 

Resepi Cupcake Coklat Tipis | Light Chocolate Cupcake

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 26, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Setelah sekian lama membuat kek dan cupcake coklat dalam kategori sangat bercoklat kegemaran kanak-kanak, kini tiba masanya untuk membuat kek untuk diri saya sendiri. Sejenis kek yang lembut dan gebu seperti kek span dengan rasa coklat yang sipi-sipi. Kalau saya nak makan sesuatu yang bercoklat, lebih baik saya makan coklat bar je. Maka terhasillah cupcake coklat tipis khusus untuk penggemar kek tetapi bukan penggemar coklat yang ekstrem. Bagi yang baru nak belajar membezakan yang mana cupc...


Continue reading ...
 

Resepi Kari Kental Ikan Kembung

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 23, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Susah sangat ke nak masak kari hinggakan lebih rela membeli di kedai mamak? Zaman sekarang segala jenis rempah dah tersedia. Lain la suatu masa dahulu, terpaksa giling rempah-rempah dulu baru dapat masak kari. Kini, tinggal pilih je kari apa yang anda mahukan. Nak kari dengan rasa kemelayuan ada, rasa keindiaan pun ada dan kari kecinaan pun dah ada. Gunakanlah mana-mana asalkan jangan guna perencah kari segera. Rempah kari tak pe.

Kat bawah ni ada resepi kari kental khusus untuk wanita kental...


Continue reading ...
 

Resepi Cekodok Pisang Autoreverse™. Ada apa dengan Autoreverse™?

Posted by Norasikin Basri on Thursday, May 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Apa la resepi cekodok pisang pun nak selit kat blog resepi ni.  Banyak sebab yang menyebabkan saya ingin memaparkan resepi cekodok pisang ni. Saya tahu tak de orang pun yang nak cari resepi cekodok pisang kat internet. Saya tak kisah. Tak tergurispun hati saya ni. Dalam blog saya ni bukan sekadar resepi. Sesiapa yang hanya mengambil resepi sahaja, tanpa membaca tip-tip masakan, tip tip berniaga dan berbagai ilmu yang lain memang menyedihkan. Sedih kerana belum tentu resepi itu akan menjadi ke...


Continue reading ...
 

Resepi Rendang Ayam Kampung Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 21, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Semalam saya terserempak dengan seorang surirumah yang baru keluar dari restoran mamak. Dia membeli juadah makan tengah hari yang dimasukkan kedalam bekas plastik TFT yang besar. Saya rasa bekas plastik TFT tu dibawa dari rumah kerana masih ada beberapa bekas lagi yang masih kosong. Kalau dilihat dari kari daging yang dibelinya itu saya rasa berat daging tu melebihi 1kg. Tak tau la berapa mamak tu letak harga. Nasi pun dibeli sekali. Saya tak pasti mengapa dia membeli lauk-pauk sebanyak tu. M...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Sira Karamel

Posted by Norasikin Basri on Friday, April 15, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ramai surirumah terutama yang bekerja, memilih untuk makan di luar bukan kerana kerana mereka banyak wang. Bukan juga kerana mereka pemalas atau tak reti memasak. Mereka sebenarnya tak sempat atau tak larat untuk memasak setelah pulang dari bekerja. Dengan desakan dari anak-anak yang sentiasa je lapar macam anak saya, cara yang paling mudah tentulah membawa mereka semua makan diluar. Kalau nak keluar pun tak larat, mereka akan membeli makanan segera melalui telefon. Walaupun dalam kesempitan ...


Continue reading ...
 

Medan Ikan Bakar Sabak Awor Muar

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 22, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Selama ni saya asyik mempromosikan Labis yang popular dengan tempat mandi-manda seperti Pusat Reakreasi Kolam Air Panas dan Hutan Lipur Taka Melur. Jadi apa salahnya saya bercerita pula mengenai Muar, iaitu kampung saya yang terkenal dengan mi bandungnya.

Minggu lepas ketika dikampung, saya merancang untuk meraikan hari bertuah saya dengan menjamu ahli keluarga saya. Biasanya saya akan memasak sendiri tetapi kali ini saya berhajat untuk makan di suatu tempat yang sedikit happening. Akhirnya ka...


Continue reading ...
 

Resepi Kuey Teow Kerang Kuali Leper

Posted by Norasikin Basri on Saturday, March 19, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya tak pasti dimana keistimewaan kuey teow kerang ni sehingga dijual di hampir semua pasar malam seluruh Malaysia. Saya pun pernah menjadi peminat setia hidangan cina ni sehinggalah saya tak boleh lagi menikmati kerang. Sebenarnya, dalam diam, saya membelek beberapa orang penjual kuey teow kerang yang sedang memasak hidangan ini. Malu juga nak cerita tapi kalau tak buat macam ini, macam mana la ilmu saya nak berkembang. Akhirnya, saya membuat kesimpulan, tiada bahan rahsia dalam pembuatan k...


Continue reading ...
 

Resepi Kacang Bersalut

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 11, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Sekarang ni ramai yang dah tak minat sangat nak buat kacang salut seperti ni. Pertama, mungkin ia terlalu mudah. Kedua sebab kacang salut seperti ini dah banyak sangat dijual di pasaran. Malah bermacam-macam jenis, rupa dan perisa. Bagaimanapun saya tetap akan buat sendiri untuk mengelakkan terlalu banyak bahan-bahan yang saya saya tak tahu asal usulnya, masuk kedalam badan saya dan keluarga saya. Ayah saya memang gemar sangat makan kacang. Rasanya semua makanan yang berasaskan kacang goreng ...


Continue reading ...
 

Bagaimana memilih Resepi Kek Coklat Moist Yang Baik Sebelum Mencuba

Posted by Norasikin Basri on Thursday, March 10, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Kadang-kadang bila saya rasa boring dan ingin mencari idea resepi apa yang ingin dikaji, saya akan surf internet. Mana la tau dapat idea resepi baru. tetapi setiap kali jugak saya akan terserempak resepi kek coklat moist. Hampir semua blog dan web resepi mesti mengandungi resepi kek coklat moist. Bermacam-macam jenis. Berbagai-bagai cara bergantung kepada kreativiti orang yang menciptanya. Setiap orang mungkin berbeza cara-cara dan kaedah yang dirasakan lebih mudah. Dan dalam entri ini saya g...


Continue reading ...
 

Resepi Sandwich Double Decker

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, March 9, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Kalau dalam kategori masakan barat, sandwich dah termasuk dalam hidangan utama kerana hidangan ini sudah lengkap semuanya termasuk karbohidrat, protin, sayur-sayuran dan sebagainya. Bagi masyarakat Malaysia yang hanya akan berasa kenyang apabila memakan nasi, akan menganggap sandwich hanya sebagai makanan ringan yang berkhasiat. Bagi para usahawan pula, setiap apa yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia, sudah tentu boleh ditukarkan menjadi wang. Sandwich double decker banyak di hidangkan di k...


Continue reading ...
 

Resepi Sup Tanpa Rempah dan Minyak | Resepi Diet Rendah Lemak.

Posted by Norasikin Basri on Friday, February 18, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Zaman dah berubah. Ramai orang yang sedar kepentingan makan berkhasiat, rendah lemak, tanpa kolestrol. Kebanyakkannya mementingkan makanan berkhasiat untuk hidup lebih sihat, dan ramai juga yang bertujuan untuk menjaga badan supaya lebih kurus dan lebih cantik. Anda pula bagaimana? Adakah kerana ingin menjaga kesihatan atau takut gemuk? Apapun sebabnya, saya harap anda semua dapat mementingkan kualiti makanan yang anda makan. Jangan hanya makan makanan yang sedap sahaja. Khasiatnya mesti seim...


Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Mangga | Mango Sherbert

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 10, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Sebelum ni saya ada post entri resepi aiskrim coklat iaitu contoh resepi aiskrim yang mudah yang menggunakan susu sebagai bahannya. Sekarang mari kita belek resepi aiskrim mangga yang tidak menggunakan susu. Resepi ini lebih murah kerana tidak menggunakan susu, telur dan whipping cream. Anda pernah membeli aiskrim yang tidak menggunakan susu di kedai? Sekali-sekala cuba anda biarkan aiskrim tersebut cair didalam gelas. Kemudian lihat dan rasa tekstur aiskrim tu. pasti ada sesuatu yang akan an...


Continue reading ...
 

Resepi Donut Gebu Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Friday, January 28, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Kalau kita perhatikan di negara kita, dah banyak sangat syarikat yang menjual donut sebagai tema restoran mereka. Ada juga yang membuka gerai dan kiost yang semata-mata menjual donut. Mereka bersaing secara sihat untuk menarik hati pelanggan dengan menghidangkan donut yang cantik dengan warna-warna yang menarik. Tidak kurang juga yang memberikan kelainan dengan memberikan pelbagai perisa istimewa dalam hiasan donut mereka.


Continue reading ...
 

Resepi Salad Buah-buahan | Fruit Salad

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 10, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Masyarakat barat ni kalau makan, mereka mesti bahukan makanan yang seimbang. Kalau dalam sepinggan hidangan utama tu mesti ada karbohidrat, protin dan sayur. Mereka juga mahukan pembuka selera, sup dan pencuci mulut setiap kali menjamu selera. Kiranya anda mahu membangunkan sebuah empayar perniagaan masakan barat, anda mesti menghidangkan semua kategori hidangan ini barulah restoran anda boleh dikatakan sebagai restoran yang berprestij.

Dibawah ini saya sediakan resepi salad buah-buahan yang...


Continue reading ...
 

Saya, Nuffnang dan Resepi Nasi Goreng Citarasa Hotel

Posted by Norasikin Basri on Monday, December 20, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Entah kenapa, saya rasa macam sedih sangat dengan Nuffnang. Rasa sunyi je dan kosong je blog ni tanpa gambar-gambar bergerak dari Nuffnang. Bukan tak ada terus cuma yang runcit-runcit je. Tapi tak mengapa. Itu bukan tujuan utama blog ini buat. Selagi saya mampu, saya akan terus memaparkan resepi-resepi menarik yang sesuai untuk anda hidangkan direstoran-restoran atau gerai-gerai makanan anda.

Kali ini saya ingin bercerita mengenai resepi nasi goreng yang paling saya menyampah. Resepi ini terla...


Continue reading ...
 

Ilmu perniagaan yang boleh diperolehi dari karipap

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 13, 2010, In : Ciri-ciri ebook masakan barat 


Apa la yang ada dari karipap? Murah, kat mana-mana pun ada jual. Semua orang pandai buat. Sayapun sebenarnya tak minat nak bercerita cara-cara nak buat karipap. Saya lebih suka bercerita mengenai perniagaan. Walaubagaimanapun nak cerita pasal hal ni, terpaksa la juga saya paparkan resepi karipap yang paling mudah sebagai rujukan.

Tak kira makanan apa yang kita nak jual, masakan barat, melayu, cina, thai, india, kuih tradisional, kek atau sebagainya yang paling utama kita mesti ada ilmu menge...


Continue reading ...
 

Tips untuk usahawan makanan

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 13, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Entri kali ini saya tujukan khas untuk usahawan-usahawan, bakal usahawan dan semua yang terlibat dengan industri makanan seperti gerai, restoran, katering dan lain-lain. Untuk itu saya ingin kongsikan sedikit pengetahuan saya mengenai hal-hal remeh-temeh yang sering diabaikan oleh usahawan kita. Hal-hal ini walaupun kecil, boleh menjadi penentu kejayaan perniagaan kita.

Pertama sekali, perkara yang tak terfikir untuk kita buat, selongkar tong sampah di premis perniagaan anda.Secara rasionaln...


Continue reading ...
 

Mi Telur Sup Cara Komersial

Posted by Norasikin Basri on Monday, March 1, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dulu selalu kita dengar istilah "makan mi segera pada hujung bulan" yang bermaksud apabila kesempitan wang terutama sebelum gaji keluar, maka mi segera lah yang menjadi santapan seharian kerana harganya yang murah. Sekarang memang jarang sekali saya dengar istilah sebegini. Sebab utamanya ialah kerana mi segera bukan lagi boleh dikategorikan sebagai makanan murah. Dengan harganya yang semakin tinggi, kuantitinya yang semakin kecil, kandungan bahan perasa, pewarna dan pengawet yang tidak terka...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

MENANGI HADIAH DI BOOTH E-GAMES

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola