Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " cepat" (Show all posts)

Resepi Ikan Masak Asam Rebus Belimbing Cara Kampung

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 13, 2018, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Belimbing buluh sangat serasi dengan masakan ikan berkuah sama ada asam rebus atau masak lemak. Rasanya yang masam akan meneutralkan rasa hanyir ikan jadi masak ikan dengan belimbing buluh banyak digunakan dalam masakan ikan darat. Bagaimanapun, saya tak pernah menghadkan masakan ini. Apa sahaja ikan akan saya gunakan terutamanya ikan yang banyak lemak seperti jelawat, patin, ikan merah, baung dan sebagainya.


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Jagung

Posted by Norasikin Basri on Monday, March 5, 2018, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Selalunya dalam sebulan sekurang-kurangnya sekali saya akan membuat nasi berperisa. Nasi berperisa ni contonya nasi beriani, nasi minyak hujan panas, nasi arab, nasi tomato dan sebagainya. Bagaimanapun nasi seperti nasi lemak, nasi ayam juga termasuk dalam nasi berperisa tetapi dihidangkan dalam set berserta lauk yang tertentu.

Kali ini saya teringin pula menikmati nasi jagung. Daripada beberapa nasi jagung yang pernah saya rasa, saya dapati nasi jagung tidak mempunyai rasa rempah yang kuat at...

Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading ...
 

Daging Masak Yenkenkuksokanyu

Posted by Norasikin Basri on Sunday, September 17, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Daging masak Yenkenkuksokanyu? Pelik benar bunyinya. Begini ceritanya. Semenjak kecil hingga sekarang, saya suka menonton rancangan masakan Martin Yen hinggakan saya melihat perubahan wajahnya dari dia muda hingga tua. Dari beratus-ratus episod dalam berpuluh-puluh musim dan rancangan masakan, saya dapati teknik masakannya kebanyakkannya hampir sama. Masih lagi memasak old school. Belum pernah saya nampak dia menggunakan peralatan moden. Kalau ada pun mungkin terlalu sedikit. 

[PENTING!] Ini 5...

Continue reading ...
 

Resepi Sambal Telur Sahur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, May 23, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Menjelang bulan Ramadhan yang akan menjelma beberapa hari lagi ini, saya masih tak pasti berapa banyak masa yang saya ada untuk blogging. Banyak benda yang perlu saya utamakan terutama yang melibatkan bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan bukan lama. Kalau terlepas, belum tentu bertemu bulan Ramadhan tahun hadapan. Jadi kali ini saya kongsikan resepi sahur yang paling popular dikalangan penduduk Malaysia iaitu Sambal Telur Sahur cara pantas.


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Ambeng Warisan Negara

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 17, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Nasi Ambeng sering dihidangkan ketika majlis kecil-kecilan seperti tahlil dan doa selamat. Oleh kerana aksesorinya yang ada beberapa jenis menyebabkan ramai surirumah memilih untuk memasak lauk-pauk yang lebih cepat dan mudah. Padahal, sama je. Bukan banyak pun pelengkap nasi ambeng ni. Selalunya ada lauk ayam, sambal jawa, serunding, mi goreng dan ikan masin. Nak lebih pun boleh tapi kena la kerja lebih sikit.


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tradisional - Kuih Bom

Posted by Norasikin Basri on Friday, March 24, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila saya ceritakan mengenai kuih tradisional, biasanya tiada resepi khusus untuknya. Orang Melayu dulu, rasa kuih di majlis kenduri, balik rumah terus cuba buat sendiri. Sebab itulah kuih tradisional ini ada banyak versi. Seperti kuih bom ini, ada berbagai cara yang pernah dicuba. Bahan-bahan juga sedikit berbeza namun ciri-cirinya tetap sama iaitu pulut yang disalut bijan berintikan sesuatu yang manis kemudian digoreng.



Continue reading ...
 

Resepi Kwey Teow Goreng Mak Ngah Dulu Kini Dan Selamanya

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 31, 2017, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya respect kat surirumah yang hidup di kampung-kampung jauh di pedalaman kerana mereka berupaya memasak hanya dengan menggunakan bahan-bahan yang terhad. Ini menyebabkan saya terkenang kepada zaman kanak-kanak saya dahulu. Zaman dimana produk-produk makanan segera masih kurang dan kecil pasarannya. Tiada sos ikan, tiada sos tiram, tiada kuib ayam. Hanya ada ikan bilis atau belacan.


Tak perlu saya ceritakan siapa Mak...

Continue reading ...
 

Resepi Risotto Ayam

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, October 18, 2016, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Apa yang saya faham, risotto bolehlah disamakan dengan nasi berperisa terlebih air. Pendek kata, nasi lembik yang mempunyai rasa masakan barat yang tertentu. Sama seperti nasi berperisa kita yang berbagai jenis, risotto juga boleh dipelbagaikan dengan menambah berbagai bahan berasaskan karbohidrat seperti kentang, labu dan sebagainya. Ada juga yang menambahkan berbagai bijirin dan kekacang.


Senang cerita, risotto sesuai untu...

Continue reading ...
 

Resepi Nasi Ayam Panggang Cara Pantas

Posted by Norasikin Basri on Sunday, February 28, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Semua orang mahukan cara pantas untuk mendapatkan apa yang dikehendakinya. Kalau boleh, sebut je terus dapat. Sebut je pasal bayaran, semua nak cara yang paling lambat. Kadang-kadang, saya pun tak paham. Barang mau baik, bayar mau murah. Banyak kali saya terkena. Sewaktu nak, macam-macam cekadak. Bila bayar asyik nak mengelak je. Dah puas beri muka, sampai satu tahap, tak nak bayar langsung. Mintak free tanpa syarat. Kalau saya ada ladang gandum untuk menjual kuih, saya tetap perlu keluarkan ...

Continue reading ...
 

Resepi Kerepek Pisang

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 17, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ilmu, kalau tak diajarkan mungkin suatu ketika nanti akan terus lenyap. Saya pasti, tak akan berkurang ilmu saya kalau saya ajarkan kepada orang lain. Begitu juga jika bersedekah. Takkan berkurang harta kita malah akan bertambah dan melimpah. Atas prinsip itu, keluar juga resepi kerepek pisang ini. Walaupun resepi yang biasa, semua orang boleh agak bagaimana membuat nya namun ia masih tetap ilmu yang boleh diajarkan.

Continue reading ...
 

Resepi Ayam Kukus Nasi Ayam

Posted by Norasikin Basri on Saturday, February 13, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Seperti yang kita tahu, nasi ayam dikenali sebagai masakan popular cina. Oleh itu nasi ayam tak banyak menggunakan rempah. Cuma sekarang ni, nasi ayam dah berevolusi di Malaysia. Penggunaan rempah-rempah dalam nasi ayam ternyata menepati selera penduduk Malaysia.
Namun hari ini, saya hanya ingin menyentuh mengenai Resepi Ayam Kukus sahaja. Resepi ini menepati menepati masakan cina. Walaupun ia ...

Continue reading ...
 

Resepi Rendang Ayam Kerisik

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, February 2, 2016, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebelum ini saya pernah memaparkan Resepi Rendang Ayam Kampung Ringkas yang menggunakan serai sebagai perencah utama yang memberikan rasa rendang dalam masakan. Kerisik juga mempunyai fungsi yang sama namun dengan rasa rendang yang berbeza. Inilah diantara rasa rendang yang saya suka. Jika sebelum ini, anda menggunakan bahan yang berbagai jenis untuk rendang. Jika tak ada satu bahan, berat hati rasanya nak masak. Sekarang ni, saya harap anda boleh memasak berbagai jenis rendang bergantung kep...

Continue reading ...
 

Resepi Kari Kepala Ikan Nasi Kandar

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 25, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Banyak restoran nasi kandar di Malaysia yang popular kerana Kari Kepala Ikannya. Ada juga yang popular kerana rojak mamaknya atau ayam gorengnya namun tak begitu meletup seperti nama kari kepala ikan. Penduduk Malaysia memang sudah biasa sangat dengan kari. Ramai sangat yang tahu masak kari namun, kari kepala ikan nasi kandar terlalu banyak keistimewaannya bagi penggemar tegar nasi kandar.  Mudah sahaja mereka mengenali masakan dari restoran kegemarannya.


Continue reading ...
 

Resepi Mi Racun Versi Saya

Posted by Norasikin Basri on Thursday, January 22, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mi Racun tidaklah sepopular mi bandung, atau mi rebus. Namun mi ini cukup popular di Batu Pahat, Johor. Kali pertama saya makan mi racun, lebih 10 tahun lalu. Saya tak pasti versi mana yang saya makan tapi rasanya sangat mengecewakan. Mi racunnya terasa kosong. Tiada kenikmatan. Perisanya cuma cukup-cukup sahaja. Tak de kejutan, tiada boom! Tiada Uummph! Bukan itu sahaja, kuahnya jernih, dan sangat kurang aksessorinya. Rasa tak berbaloi untuk mengeluarkan RM5 untuk itu. Saya tahu, ramai yang ...

Continue reading ...
 

Resepi Inti Kacang Merah | Red Bean Paste

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 12, 2015, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Apabila seruis untuk mengejar kejayaan dalam perniagaan makanan, kita sepatutnya berusaha untuk menghasilkan sendiri setiap produk dari asasnya. Walaupun ini bermakna kerja akan bertambah namun ia adalah cara yang paling baik untuk mengurangkan kos sekaligus memaksimumkan keuntungan yang diperolehi. Usahawan kuih kecil-kecilan biasanya gemar menggunakan produk siap seperti inti kacang merah ni. Namun, usahawan pau kebanyakkannya membuat sendiri inti kacang merah mereka terutama usahawan yang ...

Continue reading ...
 

Resepi Rojak Mamak Komersial

Posted by Norasikin Basri on Saturday, December 27, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali hujung tahun, isu banjir sentiasa memenuhi ruang berita di mana-mana media. Dari dulu sampai sekarang memang tak habis-habis. Semoga mangsa banjir seluruh negara, tabah menghadapi ujianNya. Mari kita bersama-sama mendoakan kesejahteraan negara kita. Teringat pulak pengalaman saya terperangkap dalam banjir pada tahun 2011. 3 hari tanpa elektrik, air dan telefon. Bekalan makanan dan petrol juga meruncing.

Untuk penerima resepi ini melalui email : Dah tengok iklan Maybank oleh saya? L...

Continue reading ...
 

Resepi Sambal Kacang Asas

Posted by Norasikin Basri on Monday, December 8, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Jarang saya jumpa orang yang rajin membuat sambal kacang kecuali untuk perayaan. Tak tahu la apa masalahnya. Bila wujud orang begini, sudah tentu ada orang yang bijak pandai akan menjadikannya suatu sumber pendapatan. Lihatlah sekarang, berbagai jenis sambal kacang segera yang ada di pasaran dan salah satunya Sambal Kacang keluaran ADABI yang di gandingkan dengan ayam untuk menjadikan ia lebih unik. 

Kalau saya pulak, bila buat sam...

Continue reading ...
 

Fish Fillet with Creamy White Sauce

Posted by Norasikin Basri on Thursday, November 6, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Cara orang barat memasak dirumah sekarang ni dah jauh berubah. Tiada lagi proses yang menyusahkan diri semata-mata inginkan masakan yang sedap dan asli. Kebanyakkannya menggunakan produk-produk segera yang banyak berada di pasaran. Segala jenis herba dan rempah-ratus seluruh dunia boleh didapati dalam berbagai-bagai bentuk dinegara mereka. Tak boleh yang segar, mereka akan keringkan. Tak boleh yang kering, mereka akan jadikan jeruk. Tak boleh jeruk, mungkin dijadikan pes, dipastur, dan segala...

Continue reading ...
 

Resepi Sambal Sardin Sahur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 1, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Selamat berpuasa kepada semua yang beragama Islam. Perkara kedua yang menyeronokkan berpuasa di Malaysia adalah kerana makanannya. Pada bulan Ramadhan inilah berbagai jenis makanan yang sukar ditemui dihari biasa, dapat kita beli di bazaar-bazaar. Kalau saya ke bazaar, saya gemar mencuba makanan-makanan baru. Memang kreatif orang Malaysia. Kalau ada cina muslim yang berniaga,lagi saya suka. Dapatlah merasa juadah bangsa mereka. Namun makanan ringkas dan mudah amat diperlukan dibulan puasa ter...

Continue reading ...
 

Cheesy Pasta

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 20, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Keistimewaan masakan barat bagi saya adalah penggunaan bahannya yang mudah dan simple. Kaedah memasaknya juga tidak rumit. Kebanyakkannya dimasak berasingan kemudian barulah disatukan ketika dihidang. Jarang saya jumpa masakan barat yang rumit. Kalau nak perap pun cuma garam dan lada hitam. Sosnya juga takde la bercampur aduk rempahnya. Satu atau dua jenis dah cukup. Mungkin kerana bau dan rasa herba barat sangat lembut. Jadi kalau dicampur hanya bau dan rasa yang kuat sahaja yang kekal. Kala...

Continue reading ...
 

Tart Buah-buahan | Fruit Tartlet

Posted by Norasikin Basri on Sunday, June 8, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Resepi tart shell yang saya gunakan untuk fruit tartlet ni sama dengan tart shell dalam Resepi Tat Keju Bluberi. Saya sukakan resepi tart shell ini sebab ia rapuh dan boleh dimakan segera. Lagipun ia tak terlalu manis dan sesuai untuk segala jenis tart. Resepi fruit tartlet dibawah ni adalah yang paling senang kerana hanya menggunakan kastard. Untuk rasa, anda memerlukan buah-buahan yang segar mengikut kegemaran. Selalunya buah-buahan yang sedikit masam digunakan berbanding buah yang manis ke...

Continue reading ...
 

Kepak Ayam Tandori

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 5, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Salah satu masakan india yang paling popular dan dikenali diseluruh dunia adalah ayam tandori. Begitu juga dengan saya, malah saya amat menggemari segala jenis masakan ayam. Bagaimanapun, ayam tandori yang dijual sekarang sudah kurang kualitinya berbanding pada era 90an. Saya akan ceritakan dalam tip masakan komersial dibawah nanti.

Mixer kenwood murah


Dahulu, saya sering terfikir bahan apa yang digunakan yang menyebabkan ayam tandori berbeza dengan masakan ayam panggang yang lain. Bahan perapannya tebal set...

Continue reading ...
 

Resepi Claypot Yee Mee

Posted by Norasikin Basri on Saturday, April 12, 2014, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kali pertama saya makan Claypot Yee Mee hampir 20 tahun yang lalu di Pertama Complex Kuala Lumpur. Pada masa tu memang tak ramai yang tahu mengenai masakan ini. Claypot Yee Mee sebenarnya mudah saja namun tak ramai usahawan melayu yang berminat menjualnya. 

Peralatan Dapur Murah Berkualiti

Yee Mee popular dikalangan masyarakat cina jadi, menjual produk ini pasti menguntungkan kerana dapat menarik pelanggan dari kaum cina. Kita sepatutnya sedar, kaum cina mempunyai kuasa membeli yang besar. Dari pemerhatian saya, makanan y...

Continue reading ...
 

Resepi Lamb Chop Mudah dan Pantas

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 11, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Berhubung dengan misteri kehilangan pesawat MH370, saya turut bersimpati atas apa yang berlaku. Moga kaum keluarga individu yang terlibat dapat bersabar dan jangan berhenti berdoa agar dipermudahkan segala urusan. Saya mohon kepada pengunjung-pengunjung blog Resepi Masakan Barat Komersial juga sama-sama mendoakan kesudahan yang baik untuk mereka. 

Saya memaparkan resepi Lamb Chop Mudah dan Pantas pada kali ini khusus untuk penggemar masakan barat yang tak begitu cerewet asalkan dapat menikmati...

Continue reading ...
 

Resepi Shish Kebab Ayam

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 19, 2014, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Shish kebab adalah satu lagi contoh masakan yang mudah disediakan. Saya katakan ia mudah kerana ia boleh disediakan dengan apa sahaja cara yang kita suka. Segala jenis rempah boleh digunakan. Segala jenis daging boleh digunakan dan segala jenis sayuran juga boleh digunakan. Oleh sebab itu, berbagai resepi terhasil dari seluruh dunia bergantung kepada rempah-rempah yang popular di negara  tersebut. Di India menggunakan rempah seperti jintan, ketumbar dan lain-lain menjadikan rasanya menyerupai...

Continue reading ...
 

Resepi Ayam Lada Hitam

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, December 11, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kalau untuk makan sendiri, saya jarang menyusahkan diri dengan resepi-resepi yang menggunakan bahan yang banyak. Asalkan keseimbangan rasa garam gula dan asamnya dapat dicapai, dah mencukupi untuk keluarga saya. Lain la kalau mak mertua datang. Kena la bersusah payah sikit. Perlu dapatkan aroma yang betul, dan tekstur yang cantik selain rasa yang mesti sedap. Untuk resepi ayam lada hitam yang dibawah ini, saya ketegorikan dalam resepi senang. Tak perlu nak menggunakan rempah tumis untuk aroma...

Continue reading ...
 

Resepi Biskut Famous Amos Norasikin

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, June 11, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Namanya pun dah Famous Amos jadi tentunya dah terkenal merata dunia. Kalau tak terkenal, tak de la dinamakan famous. Tapi biskut Famous Amos Norasikin memang tak terkenal langsung. Siapa la nak kenal biskut buatan saya yang tentunya menggunakan bahan-bahan yang murah dengan cara yang paling mudah. Tapi sekurang-kurangnya biskut ini mudah diubahsuai mengikut tahap kekayaan anda. Kalau anda rasa anda kaya sangat, gunalah bahan yang  mahal. Kalau anda rasa anda lebih dari kaya, baik beli je yang...

Continue reading ...
 

Resepi Masak Lemak Jantung Pisang

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 20, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hidup dibandar ni segala-galanya kena beli. Bahan-bahan yang suatu ketika dahulu kita tak pandang, sekarang dah tinggi harganya. Dulu kita boleh nampak jantung pisang tergolek je kat pangkal pokok pisang, sekarang cuma nampak di pasar dengan tanda harga. Setiap hari saya nampak lori pisang di jalan raya tapi jantung pisang di pasar tak de pulak sebanyak tu. Waktu teringin memang susah sangat saya nak dapat apa yang saya nak. Jantung pisang untuk Masak Lemak Jantung Pisang ni pun kebas kat sua...

Continue reading ...
 

Resepi Ikan Dengan Sos Manis Thai

Posted by Norasikin Basri on Friday, May 17, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ini adalah contoh masakan yang mudah dan cepat disediakan. Goreng atau gril sahaja bahan utamanya kemudian barulah dicurahkan sos. Contoh masakan thai seperti ini yang popuar adalah masak 3 rasa dan masak masam manis. Dalam masak barat pun banyak hidangan seperti ini cuma sosnya dalam kuantiti sangat sedikit. Kita makan dengan nasi, tentu la syok kalau kuah banyak. Kadang-kadang, saya rasa apa la istimewanya masakan seperti ini. Serupa makan ikan goreng je. Kalau kita, goreng dengan kunyit ta...

Continue reading ...
 

Resepi Nugget Ayam Lolipop

Posted by Norasikin Basri on Friday, May 10, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Biasanya bila beli nugget ayam dipasaran, terlalu banyak pilihan. Saya kategorikan hanya kepada 2 sahaja. Pertama yang mahal dan kedua yang murah. Harga nugget-nugget ini sangat berbeza bergantung kepada kualiti dan kuantiti daging ayam yang digunakan. Kalau yang mahal tu, memang ketara sangat ayamnya. Anda boleh bezakan sendiri dengan melihat dengan mata, merasa teksturnya dengan jari atau merasa kelazatannya dengan lidah. Bila membuat sendiri nugget dirumah, semuanya bergantung kapada kita....


Continue reading ...
 

Resepi Muffin Sosej dan Keju - Savoury Masakan Barat

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 30, 2013,


Pernah ke makan muffin yang tak manis? Mungkin tak ramai yang tahu, dalam masakan barat terdapat muffin yang tak semestinya manis. Ada muffin yang pedas, masin dan sebagainya. Muffin seperti ini termasuk dalam kategori savoury. Mungkin ada sedikit pelik ketika pertama kali mencuba namun akhirnya kita akan sedar muffin ini juga ada kelebihannya. Jika kita di Malaysia lebih gemar makanan bergoreng seperti jemput-jemput, cucur udang dan lain-lain, masyarakat barat lebih gemar menggunakan kaedah ...


Continue reading ...
 

Resepi Pizza Ringkas Termasuk Roti, Sos dan Topping bahagian 1

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, April 24, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Pizza mempunyai 3 bahagian utama iaitu roti, sos dan topping. Cuba anda ceritakan sedikit apa yang menariknya pada pizza. Apa bezanya pizza dengan burger? Kalau saya gunakan roti sandwich di sapukan sos dan disusun ayam, sayur dan keju diatasnya adakah hasilnya akan sama dengan pizza? Dibawah ini ada resepi pizza yang mudah iaitu resepi roti dan sosnya. Untuk toppingnya, terpulang kepada anda. Saya gunakan isi ayam dan sosej. Resepi roti pizza ini hanya menggunakan resepi roti yang asas sah...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Tenggiri Masak Kicap Paling Simple

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 23, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Terdapat dua jenis ikan tenggiri yang biasanya dijual di pasar. Pertama adalah tenggiri batang yang besar dan banyak isi dan kedua adalah ikan tenggiri bunga yang saiznya lebih kecil dengan sedikit corak dibadannya. Kalau masyarakat barat, mereka mempopularkan ikan mereka yang bersaiz besar seperti cod dan salmon. Sebenarnya tekstur isi ikan ini hampir sama, jadi tak ada salahnya kalau kita memasak ikan tenggiri menggunakan resepi masakan barat. Hasilnya hampir sama malahan harganya jauh lebi...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Ketayap / Dadar Manis | Resepi Kuih Tradisional

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kuih tradisional Melayu ini bukan sahaja menjadi kegemaran warga emas malah warga muda juga sangat menggemarinya. Sebab itulah kuih ketayap atau dadar manis ni tetap bertahan sehingga ke hari ini. Kuih ini juga banyak dijual di gerai-gerai kerana cara kaedah penyediaannya yang mudah, kos yang kecil dan menguntungkan. Bahannya pula tidak banyak dan mudah didapati. Yang penting, kuih ketayap boleh menambahkan varasi produk jualan terutama apabila seseorang usahawan itu juga membuat kuih pau, ko...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Bakar dengan Air Asam

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa macam ada spy memerhatikan saya dari jauh. Hehehhe. Setiap apa yang saya buat, setiap apa yang saya ada dan setiap apa yang saya boleh buat seolah-olah sedang dianalisis. Mungkin orang tu ada dalam salah satu mailling list saya. Jadi, setiap satu ilmu yang saya curahkan dalam blog ini, dia tak akan terlepas dari membacanya. Apa la salahnya menghubungi saya terus jika ingin meminta sesuatu pendapat atau tunjuk ajar. Mana la tau kalau-kalau kita boleh melakukan usahasama. Dapat la unt...


Continue reading ...
 

Resepi Ikan Patin Masak Asam Rebus

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, January 15, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Bila cerita ikan air tawar, saya pasti pilih jenis masakan yang masam. Lagi masam lagi bagus. Masak asam rebus seperti ini memang sesuai dengan ikan patin. Bagi yang sedang berdiet, inilah jenis masakan yang baik untuk anda. Tanpa minyak,  santan dan lemak. Berkhasiat dan rendah kalori. Cara memasaknya juga lebih mudah dan tak banyak karenah. Inilah antara masakan kampung yang popular dikalangan warga tua. Kini, anak-anak kita lebih menggemari masak lemak dan masakan berempah yang tinggi kand...


Continue reading ...
 

Resepi Durian Crepe Paling Mudah dan Jimat

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 2, 2013, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Hujung Disember 2012, saya mendapat seorang anak saudara yang baru. Bila dapat berita, terhegeh-hegeh la mengunjungi hospital dengan perasaan tak sabar. Di hospital, terbongkarlah kisah adik ipar saya yang mengidam durian crepe tapi belum kesampaian. Dalam perjalanan pulang pukul 5 petang, saya ceritakan kisah tadi kepada suami kerana saya berhasrat sangat nak beri adik ipar saya rasa durian crepe sebelum waktu melawat tamat pukul 7.30 malam nanti. Suami saya tak pernah rasa pun durian crepe ...


Continue reading ...
 

Resepi Talam Gula Melaka

Posted by Norasikin Basri on Friday, November 30, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Membuat talam memerlukan kita betul-betul mengenalpasti sifat bahan yang digunakan terutama tepung beras atau tepung gandum. Gabungan bahan ini dengan santan atau air apabila dimasak akan menghasilkan talam mengikut kelembutan dan kekenyalan yang kita kehendaki. Setelah anda mengetahui nisbah tepung dan cecair yang paling sesuai, lebih mudah dipelbagaikan perasanya. Seterusnya simpan resepi nisbahnya. Bila diperlukan, cakap sahaja nak talam apa. Semua boleh dilakukan dengan mudah. Kemanisan t...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Sambal Kicap

Posted by Norasikin Basri on Thursday, November 29, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa anda semua dah tahu, saya dan kicap memang tak dapat dipisahkan. Banyak hidangan yang saya rasakan menjadi lebih sedap dengan kicap. Ada beberapa hidangan yang saya rasakan sangat sedap dengan kicap. Jika saya masak hidangan ini, ia pasti dihidangkan dengan kicap. Hidangan itu adalah sambal tumis dan masak lemak cili api. Bagaimanapun tak de la sampai makan nasi lemak dengan kicap walaupun ia dihidangkan dengan sambal tumis. Oleh kerana kesesuaiannya yang saya rasakan, apa kata kita...


Continue reading ...
 

Resepi Caesar Salad

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 7, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Salad dalam Masakan Barat di klasifikasikan kepada dua kategori. Pertama, simple salad dan kedua, mixed salad. Simple salad tu tak payah cerita la. Hanya menggunakan satu jenis bahan sahaja sebelum dihidangkan bersama dressing yang sesuai. Caesar salad termasuk dalam mixed salad. Contoh-contoh lain adalah seperti  waldorf salad, yunani salad. Kaedahnya masih lagi sama. Yang membezakannya hanya bahan yang digunakan untuk digaulkan bersama dressing. Mari belajar caesar salad dulu kerana ia ada ...


Continue reading ...
 

Resepi Sagu Gula Melaka

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 26, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ada simpan lagi air gula semalam? Kan saya dah pesan. Simpan sikit air gula dalam peti ais. Bila-bila masa nak guna, beberapa minit je boleh sediakan dessert. Mana la tau tiba-tiba datang tetamu, mak mertua ke. Sekurang-kurangnya ringan kerja yang perlu dibuat. Mana nak masak lagi. Nak cuci toilet lagi. Nanti tak pasal-pasal, tetamu tak dilayan. Dengan air gula dalam peti ais, dapat la buat dessert yang menyamankan. Puteri mandi ke, puding ke, Bubur Cha-cha ke, karamel ke ataupun paling mudah...
Continue reading ...
 

Resepi Bubur Cha-cha

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali memasak untuk keluarga, kita selalunya hanya mementingkan lauk-pauk sahaja. Masak sedap-sedap, makan ramai-ramai tapi selalunya terlupa untuk menyediakan desert. Entah kenapa desert selalu diketepikan. Dalam majlis perkahwinan, makan beradab dan sebagainya jarang sekali saya nampak desert. Setakat buah-buahan je. Jika diuruskan oleh syarikat katering, memang desert tak pernah dilupakan. Paling selekeh pun mesti ada bubur kacang atau bubur pulut merah. Mungkin kerana mereka memang ...


Continue reading ...
 

Resepi Mi Rebus Gerai

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 24, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Selalunya dikampung saya, ibadah korban tidak hanya dilakukan di surau dan masjid. Ada juga yang melaksanakannya di rumah sendiri. Bagi ayah saya yang menternak lembu kecil-kecilan, menyembelih lembu dirumah sendiri hampir setiap tahun. Ada juga pelanggan dari jauh yang datang membeli lembu dan datang cuma untuk mengambil dagingnya. Lebih mudah membawa daging lembu dari membawa lembu. Mujur orang kampung saya sangat bermuafakat dan bersama-sama membantu menyempurnakan ibadah korban ini. Setak...


Continue reading ...
 

Resepi Bebola Daging Masam Manis

Posted by Norasikin Basri on Friday, September 21, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Dah beberapa hari asyik buat muffin dan cupcake, hari ini cuba pula bebola daging masam manis. Walaupun masam manis dah jadi hidangan patut ada di restoran thai, tapi resepi asalnya adalah dari masakan cina. Untuk bebola daging masam manis ini, saya cuba mengekalkan ciri-ciri masakan cina yang asli. Bebola daging juga sebaiknya di buat sendiri. Dibawah ini ada disertakan resepi bebola daging yang ringkas. Secara komersial, bebola daging menggunakan beberapa bahan kimia yang tidak baik untuk k...


Continue reading ...
 

Daging Korban Untuk Fakir Miskin?

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 19, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Syawal baru sahaja meninggalkan kita. Sana-sini terdengar bebudak kata “alaa.. raya dah abis. Tak de lagi makan free..” Cukup-cukup la tu makan di rumah terbuka. Saya pun dah tak larat lagi melayan perut yang bermacam ragam bila diisi dengan berbagai benda. Dah lama saya menjaga perut ni dengan memakan benda-benda yang saya tahu asal-usulnya. Tapi bila raya, semuanya tak terkawal. Tali perut pun macam kena kejutan budaya. Dah puas makan bulan Syawal, sekarang masanya kita memikirkan tenta...
Continue reading ...
 

Streudel Muffin Buah-buahan

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, September 19, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Inginkan muffin yang tak banyak cekadak? Inilah dia. Konsep muffin itu sendiri dah memang mudah, cepat dan ringkas. Tetapi ramai yang menyukarkan proses membuat muffin dengan menokok tambah berbagai-bagai syarat dan petua. Biasanya kalau muffin yang banyak cekadak, itu tak boleh ini tak boleh, saya tak akan buat. Alang-alang berpeluh, lebih baik saya buat cupcake. Seperti Streudel Muffin Buah-buahan ini, proses membuatnya tak sampai 30 saat. Tak sampai setengah jam, dah boleh makan. Nasihat s...


Continue reading ...
 

Resepi Cupcake Jem Strawberi

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 18, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Saya senyap bukan kerana sibuk shooting rancangan masakan televisyen atau sibuk ditemuramah untuk majalah. Bukan juga kerana bercuti ke Imbak Canyon menenangkan fikiran menerokai alam semulajadi.
Saya senyap kerana saya perlu senyap sebentar. Bulan Syawal pun dah habis. Dah masuk bulan baru pun, ada lagi tetamu datang beraya. Waktu begini, ilmu menghasilkan hidangan pantas, mudah dan ringkas memang sangat perlu. Kos yan...


Continue reading ...
 

Resepi Daging Masak Kicap

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 31, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Tiap kali bulan puasa, memang saya sedikit sibuk. Saya rasa semua orang sibuk. Ada yang sibuk mencari duit, ada yang sibuk menyediakan persiapan hari lebaran. Masing-masing terpaksa mengubah jadual kegiatan seharian untuk aktiviti bulan puasa. Sahabat saya sorang ni pulak sibuk dengan bisnes baru dia. Singgah-singgah la tengok apa yang ada kat Galeri Cik Suri JP ni. Bila dah sibuk, habuan perut selalu diketepikan. Sampai masa, pergi bazaar ramadhan. Bagi saya, hidangan cepat, mudah dan ringka...


Continue reading ...
 

Resepi Sup Ayam Tradisi

Posted by Norasikin Basri on Monday, June 25, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Suatu ketika dahulu, tiada rempah sup dijual dikedai. Kalau ibu saya tak rajin, masak sup hanya menggunakan rempah penumis je. Seperti sup yang saya gunakan untuk entri mi telur sup. Kalau rajin, ibu akan membuat rempah sup bunjut sendiri. Dulu, rempah-rempah ni murah je jadi kadang-kadang rempah sup bunjut ibu sampai sebesar penumbuk. Untuk berniaga, lebih baik kisar sahaja semua rempah supaya rasanya lebih kuat tanpa menggunakan rempah yang banyak. Lebih kurang anda bergantung kepada rempah...


Continue reading ...
 

Cold Noodle (Mi Sejuk) semudah ABC

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, June 20, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Apa guna susah payah memasak kalau tukang makannya cuma kita seorang dua sahaja. Jadi bila kemalasan melanda, cold noodle adalah pilihan yang paling tepat. Sesuai dengan namanya, cold noodle bermaksud mi sejuk. Senang cerita mi tanpa dimasak yang orang bujang selalu panggil mi unplugged. Cold noodle tak sama dengan mi segera yang segalanya telah siap cuma tinggal dipanaskan sahaja. Mi ini terkenal dikalangan masyarakat cina dan kini jepun yang sentiasa mengejar masa. Orang Malaysia mungkin ku...


Continue reading ...
 

Resepi Udang Goreng Tepung

Posted by Norasikin Basri on Monday, April 30, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali membuat hidangan yang ringkas dan cepat seperti udang goreng tepung ini, saya selalu berfikiran mudah. Jangan memberatkan kepala otak memikirkan dengan secara serius agar hidangan menjadi begitu sempurna. Hanya ada beberapa perkara yang perlu diambil berat tetapi jika tahu sifat-sifat bahan yang digunakan, memang tak akan ada masalah lagi. Jika anda selongkar tip masakan komersial yang ada dalam setiap entri blog ini, anda akan lebih memahami. Sambil itu saya akan menerangkan serb...
Continue reading ...
 

Resepi Pocket Chapati dan Teknik Kreativiti Untuk Tambah Nilai Produk

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 26, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Dalam seminggu ni, saya rasa sibuk sangat hinggakan nak update blog pun susah. Aktiviti ditempat kerja semakin bertambah berikutan majlis yang akan diadakan hujung minggu ni. Tempahan kek yang saya terima juga lebih banyak dari biasa. Mungkin kerana cuti hari buruh jadi masing-masing ingin membawa pulang kek untuk keluarga. Sekarang ni saya sedang membuat kek tiramisu kecil sebanyak 75 biji. Penuh peti ais saya dengan keju 4 kg yang akan saya gunakan nanti. Harap entri Pocket Chapati kali ini...


Continue reading ...
 

Resepi Cream Of Broccoli Soup

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 25, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Cream of Broccoli Soup adalah sup lanjutan yang dihasilkan dari sos asas masakan barat yang pernah saya paparkan suatu ketuka dahulu. Dengan teknik yang sama dengan cream of mushroom soup, anda akan memperolehi sup yang berkhasiat untuk dijadikan pembuka selera dalam set menu antarabangsa. Memang mudah jika anda telah menguasai sos veloute dan penyediaannya tidak memerlukan masa yang lama, sesuai untuk perniagaan. Untuk resepi ini, saya menggunakan bawang besar, leeks dan giant celery sebagai...


Continue reading ...
 

Resepi French Toast

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 18, 2012, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Sarapan di negara Eropah termasuk Perancis atau Itali biasanya ringkas dan masa sarapan pendek sahaja. Biasanya hanya secawan kopi atau teh dengan sedikit pastri. Segelas kecil jus buah-buahan juga memadai. Ini kerana mereka makan malam hanya selepas pukul 8 malam dan disana waktu ini sudah dianggap lewat. Berbanding dengan orang Amerika, mereka makan lebih awal jadi apabila paginya mereka akan terlalu lapar dan memerlukansarapan yang lebih banyak. Dari sinilah munculnya perkataan ‘breakfas...


Continue reading ...
 

Contoh Bisnes Atas Angin Yang Perlu Dijauhi

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 16, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya memaksudkan bisnes atas angin sebagai perbuatan yang boleh memberi keuntungan kepada si pelakunya dengan hanya bermodalkan air liur. Berbeza dengan amalan rasuah, kerana rasuah memerlukan modal yang besar sedangkan tiada kerja yang perlu dilakukan. Jadi saya bukan nak bercerita mengenai bisnes seperti ini atau selalunya saya panggil alibaba. Bisnes atas angin biasanya tidak dapat dikategorikan sebagai rasuah kerana ia banyak melibatkan putar-belit yang menyebabkan ramai menyangka ia waja...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Ungkep

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, January 11, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Dalam kehidupan hari ini, ramai surirumah yang turut mempunyai kerjaya mereka sendiri. Ini menyebabkan tugas penting seperti menyediakan hidangan untuk keluarga sering tergendala. Ada yang terpaksa menggajikan pembantu rumah. Ada juga yang sering sangat makan diluar dan yang paling teruk, mereka hanya dapat meninggalkan wang dibawah tudung saji sahaja. Bagi yang berpendapatan rendah pula, mereka akan bergantung harap pada makanan-makanan segera, perencah segera, makanan sejukbeku juga makanan...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Lemak Dengan Kacang Panjang

Posted by Norasikin Basri on Friday, November 25, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Macam biasa, sebelum membaca resepi pasti saya selitkan bebelan berkhasiat untuk kita fikirkan bersama-sama. Saya agak tertarik dengan cerita seorang hajah ni. Beliau antara yang berjaya dalam perniagaan tetapi tidak pernah melupakan insan yang kurang bernasib baik. Jadi cerita beliau sentiasa penuh dengan teladan dan pebuh semangat untuk kita semua membangun menuju kejayaan. Menurut beliau, diawal pembabitannya dalam perniagaan, beliau gamble sahaja mengimport satu kontena beras untuk dijual...


Continue reading ...
 

Resepi Waffle Mudah dan Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 27, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Waffle ni memang tak jauh sangat bezanya dengan pancake asas yang pernah saya paparkan dalam blog ini. Anda boleh bandingkan sendiri dalam entri pancake asas saya. Saya memang gemarkan waffle yang rangup diluarnya ketika panas dan gebu didalamnya. Resepi dibawah ini adalah resepi waffle yang paling mudah untuk anda cuba. Saya tak ada alat untuk memasak waffle. Kalau nak beli pun tak berbaloi untuk saya. Bukan saya nak makan waffle tiap-tiap hari. Ada juga saya belek harga mesin ini dikedai ba...


Continue reading ...
 

Resepi Ketam Bercili - Chilli Crab

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 26, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Kenapa saya suka sangat ketam bercili ni? Pertama, memang saya suka masakan pedas terutama jenis-jenis sambal ni. Kedua, sebab saya jarang sangat dapat makan ketam ni. Bukan sahaja kerana harga ketam yang mahal tapi juga kerana saya tak boleh makan makanan laut seperti ketam ni. Kena berpantang dulu baru boleh makan ketam. Silap haribulan, menggerutu seluruh badan saya. Seminggu menderita.
Suatu ketika dulu saya ada paparkan entri mengenai masakan bercili tapi masa tu saya memang saya tak ada ...


Continue reading ...
 

Resepi Wantan Udang dengan Sup Cara Cina

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, October 18, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Masakan cina memang unik. Selain dari rasanya yang berlainan cara persembahan mereka juga unik. Masakan cina adalah antara masakan yang paling ringkas sekali diantara masakan yang pernah saya pelajari. Ini mungkin kerana masakan cina amat mementingkan kesegaran dan rasa asli masakan itu sendiri. Mereka tak mahu masakan mereka mempunyai rasa dan rempah yang kuat sehingga menghilangkan rasa asal masakan itu sendiri. Masyarakat cina juga gemar menggunakan herba-herba mereka yang dipercayai sanga...


Continue reading ...
 

Resepi Sambal Ketuk Manja-manja

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, October 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Harga cili segar yang semakin meningkat menyebabkan saya jarang sangat membuat hidangan ini. Ia bukan hidangan utama tetapi dengan adanya hidangan seperti ini membuatkan saya lebih berselera. Ini peluang untuk saya membuat sambal ketuk kerana baru-baru ini saya memperolehi cili segar yang sangat banyak. Tapi kali ini saya hanya menggunakan cili hijau sahaja untuk membolehkan anak saya mencubanya. Ternyata dia menyukainya. Tak pelik la. Apa yang ibu masak semua dia suka


Bahan-bahan untuk Rese...


Continue reading ...
 

Resepi Nasi Goreng Restoran Thai

Posted by Norasikin Basri on Monday, October 10, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

 
Macam tak percaya, ada pelajar saya yang tak tahu dan tak pernah membuat nasi goreng. Nak menitik air mata saya bila mendengarnya. Macam mana la dia boleh belajar katering kalau hidangan asas orang bujang pun daia tak pernah buat. Mungkin dapur pun dia tak pernah jejak. Semuanya bibik yang kerjakan.Anda tak risau ke jika anak anda langsung tak reti memasak. Kalau tak ada bibik, setiap hari sepanjang masa makan kat luar je ke? Setiap orang tak kira lelaki atau perempuan, mesti tahu memasak re...


Continue reading ...
 

Resepi Tumis Asam Pedas Ayam Muda

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, October 4, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Setiap kali makan lauk ayam kita dapati masakannya pasti berempah. Ayam goreng, kari, kurma, beryani, sup dan lain-lain lain pasti mengandungi rempah. Kebanyakkannya pula mengandungi santan menjadikan hidangan ayam kita mengandungi lebih banyak lemak. Apa kata sekali-sekala kita masak hidangan yang lain sikit. Kalau biasa kita makan ikan asam pedas, kali ini kita gunakan ayam. Nak bagi lagi syok, kita gunakan kaedah tumis supaya masakan ayam kita lebih cantik dan menyelerakan. Untuk resepi Tu...


Continue reading ...
 

Resepi Pisang Muda Masak Lemak Dengan Ikan Masin

Posted by Norasikin Basri on Monday, September 12, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sebagai orang kampung, saya selalu didedahkan dengan masakan kampung seperti pisang masak lemak ni. Bagi sesetengah orang, pisang masak lemak ni biasa je. Kat mana-mana restoran pun boleh jumpa. Bezanya, pisang masak lemak ini dimasak dengan kulit-kulitnya sekali. Ramai orang yang tak sanggup makan makanan pelik begini. Macam dah tak ada makanan lain. Kulit pisangpun nak bedal jugak. Bagi saya, selagi sesuatu makanan itu halal dan tidak memudaratkan kita, saya akan rasa. Kalau sedap makan ban...


Continue reading ...
 

Resepi Cupcake Coklat Tipis | Light Chocolate Cupcake

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 26, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Setelah sekian lama membuat kek dan cupcake coklat dalam kategori sangat bercoklat kegemaran kanak-kanak, kini tiba masanya untuk membuat kek untuk diri saya sendiri. Sejenis kek yang lembut dan gebu seperti kek span dengan rasa coklat yang sipi-sipi. Kalau saya nak makan sesuatu yang bercoklat, lebih baik saya makan coklat bar je. Maka terhasillah cupcake coklat tipis khusus untuk penggemar kek tetapi bukan penggemar coklat yang ekstrem. Bagi yang baru nak belajar membezakan yang mana cupc...


Continue reading ...
 

Teknik Membuat Tempoyak

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 19, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Selepas Hari Raya, saya dijangka mengajar masakan yang menggunakan tempoyak. Jika bukan musim durian, memang susah nak mencari tempoyak. Setiap kali nak guna, berpusing-pusing satu bandar mencari bahan. Memang ada tempoyak dijual kerana di tempat saya, durian dari thailand sentiasa ada sepanjang tahun. Tapi harganya yang buat saya tak tahan. Setengah cawan sahaja pun dijual sehingga RM3.50. Saya perlukan 2 hingga 3 kilogram tempoyak. Banyak jugak belanja yang diperlukan.
Jadi apabila musim dur...


Continue reading ...
 

Resepi Kuih Tako Komersial

Posted by Norasikin Basri on Monday, July 11, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Bulan Ramadhan dah terlalu dekat sangat rasanya. Bila berpuasa mula la tekak ni teragak nak makan kuih-muih yang manis sebagai pembuka selera. Kiranya sebagai intro menstabilkan tekak yang biasanya pahit sewaktu berpuasa. Salah satu yang saya gemari adalah kuih tako. Segarnya menikmati kuih ni yang sangat lembut, harum, lemak dan manis. Aroma pandan akan memenuhi mulut. Barulah berselera menikmati makanan utama yang lain.

Setiap kali bulan puasa, saya suka memerhatikan seorang peniaga bazaar...


Continue reading ...
 

Muffin Bijirin Nestum | Nestum Cereal Muffin

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, June 22, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Walaupun dah buat biskut bijirin nestum, stok nestum kat rumah saya masih lagi banyak. Kalau nak dijadikan minuman rasa jemu pulak. Nak gunakan untuk ayam goreng nestum, berapa banyak saja le yang digunakan. Nak buat popia nestum pulak terasa malasnya. Lagipun stok susu tepung dah habis. Jadi lebih baik saya buat nestum. Kalau tak habis pun, boleh la saya agih-agihkan kepada kawan-kawan di tempat kerja. Boleh jugak mintak pendapat mereka. Kebetulan, bapa mertua saya nak datang. Kira ok la tu....


Continue reading ...
 

Muffin Asas Yang Sempurna

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, June 14, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Kepada sesiapa yang masih belum dapat membezakan antara muffin dan cupcake, bolehlah mencuba resepi muffin asas yang saya sertakan dibawah ini. Adalah penting untuk tahu membezakan kedua-dua masakan barat ini supaya kita dapat menganalisa kejayaan sesuatu resepi. Ramai yang mengharapkan muffin mereka gebu, lembut dan halus sedangkan itu adalah ciri-ciri cupcake. Membuat muffin tidak begitu cerewet seperti membuat cupcake seolah-olah muffin direka untuk hidangan yang cepat dan mudah. Muffin ju...


Continue reading ...
 

Biskut Bijirin Nestum Mudah dan Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 9, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya memang suka buat kuih yang mudah dan ringkas tapi yang penting mesti sedap. Bila resepi yang digunakan mudah dan ringkas, maka mudahlah untuk kita mengubahsuai bergantung kepada bahan-bahan yang sedia ada di rumah. Saya memang malas nak keluar rumah semata-mata nak beli satu je barang yang diperlukan untuk sesuatu resepi. Apa lagi bila bahan yang diperlukan itu jarang-jarang digunakan. Biasanya barang seperti ini akan terbuang begitu sahaja kerana tak banyak digunakan dalam resepi lain.
...


Continue reading ...
 

Resepi Pancake Asas

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 3, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Dah lama saya tak paparkan resepi masakan barat sampaikan ada yang komplen, nama blog je masakan barat tapi dalamnya resepi cekodok. Bagaimanapun saya memang tak layan sangat komen sebegitu. Saya nak letak resepi masakan barat ke, timur ke, utara ke selatan ke, itu terpulang kepada saya. Saya sekeluarga yang nak makan. Saya yang keluarkan modal untuk memasak. Blog saya bukan copy paste dari internet. Gambar-gambar juga original milik saya. Jadi setiap apa yang saya paparkan perlulah saya masa...


Continue reading ...
 

Resepi Kari Kental Ikan Kembung

Posted by Norasikin Basri on Monday, May 23, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Susah sangat ke nak masak kari hinggakan lebih rela membeli di kedai mamak? Zaman sekarang segala jenis rempah dah tersedia. Lain la suatu masa dahulu, terpaksa giling rempah-rempah dulu baru dapat masak kari. Kini, tinggal pilih je kari apa yang anda mahukan. Nak kari dengan rasa kemelayuan ada, rasa keindiaan pun ada dan kari kecinaan pun dah ada. Gunakanlah mana-mana asalkan jangan guna perencah kari segera. Rempah kari tak pe.

Kat bawah ni ada resepi kari kental khusus untuk wanita kental...


Continue reading ...
 

Resepi Rendang Ayam Kampung Ringkas

Posted by Norasikin Basri on Thursday, April 21, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Semalam saya terserempak dengan seorang surirumah yang baru keluar dari restoran mamak. Dia membeli juadah makan tengah hari yang dimasukkan kedalam bekas plastik TFT yang besar. Saya rasa bekas plastik TFT tu dibawa dari rumah kerana masih ada beberapa bekas lagi yang masih kosong. Kalau dilihat dari kari daging yang dibelinya itu saya rasa berat daging tu melebihi 1kg. Tak tau la berapa mamak tu letak harga. Nasi pun dibeli sekali. Saya tak pasti mengapa dia membeli lauk-pauk sebanyak tu. M...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Sira Karamel

Posted by Norasikin Basri on Friday, April 15, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ramai surirumah terutama yang bekerja, memilih untuk makan di luar bukan kerana kerana mereka banyak wang. Bukan juga kerana mereka pemalas atau tak reti memasak. Mereka sebenarnya tak sempat atau tak larat untuk memasak setelah pulang dari bekerja. Dengan desakan dari anak-anak yang sentiasa je lapar macam anak saya, cara yang paling mudah tentulah membawa mereka semua makan diluar. Kalau nak keluar pun tak larat, mereka akan membeli makanan segera melalui telefon. Walaupun dalam kesempitan ...


Continue reading ...
 

Resepi Kuey Teow Kerang Kuali Leper

Posted by Norasikin Basri on Saturday, March 19, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Saya tak pasti dimana keistimewaan kuey teow kerang ni sehingga dijual di hampir semua pasar malam seluruh Malaysia. Saya pun pernah menjadi peminat setia hidangan cina ni sehinggalah saya tak boleh lagi menikmati kerang. Sebenarnya, dalam diam, saya membelek beberapa orang penjual kuey teow kerang yang sedang memasak hidangan ini. Malu juga nak cerita tapi kalau tak buat macam ini, macam mana la ilmu saya nak berkembang. Akhirnya, saya membuat kesimpulan, tiada bahan rahsia dalam pembuatan k...


Continue reading ...
 

Bagaimana memilih Resepi Kek Coklat Moist Yang Baik Sebelum Mencuba

Posted by Norasikin Basri on Thursday, March 10, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Kadang-kadang bila saya rasa boring dan ingin mencari idea resepi apa yang ingin dikaji, saya akan surf internet. Mana la tau dapat idea resepi baru. tetapi setiap kali jugak saya akan terserempak resepi kek coklat moist. Hampir semua blog dan web resepi mesti mengandungi resepi kek coklat moist. Bermacam-macam jenis. Berbagai-bagai cara bergantung kepada kreativiti orang yang menciptanya. Setiap orang mungkin berbeza cara-cara dan kaedah yang dirasakan lebih mudah. Dan dalam entri ini saya g...


Continue reading ...
 

Resepi Sandwich Double Decker

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, March 9, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Kalau dalam kategori masakan barat, sandwich dah termasuk dalam hidangan utama kerana hidangan ini sudah lengkap semuanya termasuk karbohidrat, protin, sayur-sayuran dan sebagainya. Bagi masyarakat Malaysia yang hanya akan berasa kenyang apabila memakan nasi, akan menganggap sandwich hanya sebagai makanan ringan yang berkhasiat. Bagi para usahawan pula, setiap apa yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia, sudah tentu boleh ditukarkan menjadi wang. Sandwich double decker banyak di hidangkan di k...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Goreng Kunyit

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 8, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

"Ayam goreng kunyit pun nak cerita ke? Gaulkan ayam dengan serbuk kunyit dan garam, gorengkan je la." Itu resepi masakan kampung. Memang kegemaran saya sewaktu kanak-kanak kerana pada masa itu tepung campuran ayam goreng segera masih belum wujud lagi. Bukan ayam goreng kunyit itu yang saya nak ceritakan tetapi resepi ayam goreng kunyit yang popular di restoran dan gerai-gerai masakan Thai. Dimana ada tomyam, pasti ada ayam goreng kunyit ini. Hidang ini menjadi pilihan saya kali ini kerana ia ...


Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Mangga | Mango Sherbert

Posted by Norasikin Basri on Thursday, February 10, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Sebelum ni saya ada post entri resepi aiskrim coklat iaitu contoh resepi aiskrim yang mudah yang menggunakan susu sebagai bahannya. Sekarang mari kita belek resepi aiskrim mangga yang tidak menggunakan susu. Resepi ini lebih murah kerana tidak menggunakan susu, telur dan whipping cream. Anda pernah membeli aiskrim yang tidak menggunakan susu di kedai? Sekali-sekala cuba anda biarkan aiskrim tersebut cair didalam gelas. Kemudian lihat dan rasa tekstur aiskrim tu. pasti ada sesuatu yang akan an...


Continue reading ...
 

Resepi Aiskrim Coklat Komersial | Chocolate Ice Cream

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, February 9, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Saya memang jarang membuat aiskrim kerana dirumah saya tiada penggemar aiskrim. Cuma sekali-sekala bila ada kawan-kawan atau saudara mara datang baru la terasa nak buat. Itupun kalau saya tahu mereka penggemar aiskrim. Kalau saya buat juga, memang tak akan ada yang makan. Membazir je. Aiskrim coklat dalam peti ais dirumah saya pun rasanya dah melebihi 2 tahun saya simpan. Rasanya dah lama expired. Saja je nak buat pekasam.

Kalau dah jarang buat tu, maknanya kurang la kemahiran. Walaubagaimanap...


Continue reading ...
 

Resepi Mi Bayam Ladna | Ladna Spinach Noodle

Posted by Norasikin Basri on Thursday, January 13, 2011, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Apa yang saya tahu, budak-budak memang susah sangat nak makan sayur. Daripada pengamatan saya, kebanyakkan budak-budak yang tak suka makan sayur bukan kerana rasa sayur itu sendiri tetapi kerana mereka tak dibiasakan dengan sayur. Bila sebut sayur sahaja, semua mengeleng kepala. Bila saya beri mi berasaskan sayur, semuanya makan dengan berselera. Setelah habis makan, saya katakan mi yang mereka makan itu adalah mi bayam dan serta merta selera mereka tertutup untuk makan mi itu lagi sedangkan ...


Continue reading ...
 

Resepi Salad Buah-buahan | Fruit Salad

Posted by Norasikin Basri on Monday, January 10, 2011, In : Resepi Masakan Barat Komersial 

Masyarakat barat ni kalau makan, mereka mesti bahukan makanan yang seimbang. Kalau dalam sepinggan hidangan utama tu mesti ada karbohidrat, protin dan sayur. Mereka juga mahukan pembuka selera, sup dan pencuci mulut setiap kali menjamu selera. Kiranya anda mahu membangunkan sebuah empayar perniagaan masakan barat, anda mesti menghidangkan semua kategori hidangan ini barulah restoran anda boleh dikatakan sebagai restoran yang berprestij.

Dibawah ini saya sediakan resepi salad buah-buahan yang...


Continue reading ...
 

Macam mana nak buat kek yang banyak dalam satu hari?

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, November 16, 2010, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Ingatkan dah tak ada tempahan kek untuk Hari Raya Aidil Adha tahun ni. Rupa-rupanya masih ada lagi yang berminat nak tempah kek disaat-saat akhir. Saya pun tak faham kenapa nak tempah pada saat akhir. Setelah dikira-kira, saya perlu menyiapkan kek-kek ini  sebelum hari raya. Masa cuma ada 1 hari sahaja. Saya kena buat 4 biji kek kukus buah-buahan saiz kecil, 1 biji kek coklat moist saiz besar dan 2 biji saiz kecil serta 1 biji kek lapis pandan saiz besar. Semua sekali ada 8 biji. Ini bukanlah...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

MENANGI HADIAH LUMAYAN

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola