Assalamualaikum sahabat,

Showing Tag: " berempah" (Show all posts)

Resepi Burung Merpati Goreng Berempah Istimewa

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 21, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Cemburu betul saya lihat gerai nasi lemak ayam goreng berempah di pasar-pasar malam yang pernah saya kunjungi, mesti dipenuhi pelanggan. Mereka semua sanggup beratur menunggu ayam siap digoreng. Saya tak rasa keistimewaan gerai ini terletak pada nasi lemaknya sahaja. Ayam goreng berempah juga sangat istimewa. Pertama, kerana rasanya yang sedap dan sangat sesuai dengan nasi lemak. Kedua, kerana ayam digoreng di gerai jualan dalam keadaan masih panas dan garing. Itula faktor yang menjadikan mer...

Continue reading ...
 

Ayam Pedas Berempah

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, April 16, 2013, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Ayam, sangat sesuai untuk masakan melayu berempah. Sebenarnya masak macam manapun tetap sedap juga tapi untuk kehidupan di Malaysia, kalau tak guna rempah memang tak sah. Tapi seringkali kita bereksperimen dengan rempah akan mendapat hasil masakan yang lebih kurang sama. Dah tambah macam-macam, rasanya tetap seperti kari atau rendang. Bagi manis sikit dah jadi macam beriani. Apa kata jika bereksperimen, jangan keterlaluan sangat bahannya. Cuba gunakan satu atau dua jenis rempah sahaja. Semo...


Continue reading ...
 

Resepi Sup Kambing Berempah Malaysiana

Posted by Norasikin Basri on Thursday, October 11, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sup orang Malaysia memang istimewa. Kalau dibandingkan antara sup ayam, sup lembu dan sup kambing, saya rasa, sup kambing lebih berperisa. Mungkin kerana daging kambing lebih halus dan berlemak. Tapi memang tak boleh lawan dengan sup tulang atau sup ekor lembu. Bahagian lembu ini memang paling baik untuk dibuat sup. Bahagian-bahagian ini menjadikan sup lebih pekat dan berperisa. Bagaimanapun, demi kesihatan, kurangkanlah memakan lemak. Memang sedap tapi seksa dalam jangka masa panjang. Dalam ...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Beriani Merah

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, August 1, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sekali-sekala kena juga buat masakan yang leceh sikit. Nak kata leceh sangat tu tak de la sebab boleh beli je rempah beriani  merah kat kedai mamak. Tak pernah dengar pasal beriani merah? Rempah beriani merah pun tak pernah jumpa? Mari saya tunjukkan Resepi Ayam Beriani Merah dengan membuat sendiri rempah beriani. Khas untuk sesiapa yang tak pernah jumpa resepi beriani merah di pasaran. Mana la tau suatu hari nanti anda boleh jadi pengeluar rempah beriani merah.

7 hari terakhir untuk Diskaun E...


Continue reading ...
 

Resepi Kerutup Ayam Timur

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, July 3, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Saya rasa macam tertinggal satu masakan la. Puas saya fikir tapi tak dapat sebarang klu. Mulanya saya rasa saya dah paparkan semua resepi masakan melayu yang seangkatan seperti kuzi, opor, kari, beriani, rendang, kurma, berempah dan kali ini giliran kerutup. Tapi satu malam sebelum tidur saya terfikirkan satu hidangan yang lain dan esoknya terus lupa. Banyak kali perah otak, cuma terbayangkan karlio je tapi saya rasa bukan karlio yang saya fikirkam malam tu. Kalau anda ada idea apa masakan ya...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Masak Kuzi

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 

Masak kuzi satu lagi hidangan berempah yang kurang popular berbanding kari, kurma, beriani dan sebagainya. Sama seperti resepi opor, kuzi kurang dikenali bahkan ramai yang tak dapat membezakan rasa hidangan-hidangan ini kerana bahannya lebih kurang sama. Saya harap anda dapat membandingkan resepi ayam masak kuzi ini dengan resepi opor ayam yang pernah saya paparkan ini. Dari sezi rasa, sebenarnya banyak bezanya cuma ia kurang dikenali menyebabkan ramai yang tak mempedulikan rasanya.

Bahan-b...


Continue reading ...
 

Resepi Ayam Citarasa Berempah

Posted by Norasikin Basri on Thursday, June 14, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Seringkali kita dihidangkan dengan masakan yang kurang berkhasiat, kaya dengan kolesterol dan lemak tepu terutamanya hidangan Melayu. Hidangan seperti rendang ayam kampung contohnya banyak menggunakan santan kemudian ada yang menambah kerisik. Tak cukup dengan itu, gunakan pula minyak sapi sekaligus menjadikan hidangan melayu antara hidangan yang kurang baik untuk kesihatan. Bagaimanapun, rasa hidangan melayu yang lazat menyukarkan kita menolak hidangan seperti ini. Ada satu kaedah yang saya ...


Continue reading ...
 

Resepi Opor Ayam

Posted by Norasikin Basri on Friday, June 1, 2012, In : Tips dan Resepi Malaysia 


Hari ini baru terasa tenang sikit. Tapi saya belum bersedia lagi untuk bercerita apa yang disibukkan sangat. Tengah trauma lagi ni. Baik kita cerita pasal opor ayam je. Saya tak dapat nak terangkan apa ciri-ciri opor ayam. Apa yang saya tahu rasanya memang sedap, manis dan pedas. Kalau ada sesiapa yang mahir dengan masakan berempah begini, tolonglah ceritakan apa bezanya opor, kuzi, kerutup dan lain-lain. Kalau kari atau beriani mungkin kita dah biasa sebab hidangan ini memang dah popular di ...


Continue reading ...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

TERBAIK DAN TERKINI

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola