Kenapa saya suka sangat ketam bercili ni? Pertama, memang saya suka masakan pedas terutama jenis-jenis sambal ni. Kedua, sebab saya jarang sangat dapat makan ketam ni. Bukan sahaja kerana harga ketam yang mahal tapi juga kerana saya tak boleh makan makanan laut seperti ketam ni. Kena berpantang dulu baru boleh makan ketam. Silap haribulan, menggerutu seluruh badan saya. Seminggu menderita.
Suatu ketika dulu saya ada paparkan entri mengenai masakan bercili tapi masa tu saya memang saya tak ada ketam. Cuma ada tilapia bercili sahaja. Kali ini baru saya betul-betul masak menggunakan ketam.. Itupun setakat ketam kecik je. Jadi la kan. Daripada tak ada. Yang penting anda semua dapat pelajari sesuatu dari entri ketam bercili ni.


Bahan-bahan untuk Ketam Bercili
1kg Ketam Bunga
20 tangkai Cili Kering
½ bj Bawang Besar
2 ulas Bawang Putih
½ inci Halia
2 cmb Sos Tiram
2 cmb Sos Cili
1 cmb Sos Ikan
1 cmb Jus Limau Nipis
¼ cwn Minyak Masak
1 bj Telur
1 cmt Garam
1 cmb Gula


Cara membuat Ketam Bercili
  1. Cuci ketam bersih-bersih. Cili kering, bawang besar, bawang putih dan halia dikisar sehingga hancur dengan sedikit air.
  2. Panaskan minyak masak. Tumiskan bahan kisar sehingga wangi dan garing.
  3. Masukkan sos tiram, sos cili, sos ikan dan jus limau nipis. Perasakan dengan garam dan gula.
  4. Masukkan ketam dan masak kira-kira 10 minit.
  5. Keluarkan ketam dan susun diatas pinggan hidang. Tinggalkan sosnya sahaja.
  6. Sewaktu sos ketam sedang mendidih, masukkan telur yang telah dipukul sedikit. Kacau dengan pantas sehingga sosnya menjadi pekat.
  7. Matikan pi dan curahkan sos diatas ketam dan sedia dihidang bersama nasi.


Tip Masakan Komersial
  1. Resepi diatas adalah resepi yang saya olah dari masakan dari restoran thai. Biasanya mereka menggunakan chilli paste iaitu satu bahan segera yang sangat penting dalam masakan thai. Bahan ini sentiasa digunakan dalam nasi goreng, tomyam dan sebagainya. Chilli paste dibuat daripada bahan-bahan biasa seperti cili kering, bawang, bawang putih, asam jawa, minyak masak, garam dan gula. Walaupun restoran masakan thai menggunakan chilli paste ini, mereka masih lagi menggunakan cili boh, bawang serta bawang putih macam biasa. Sehingga kini saya masih belum jumpa lagi chilli paste yang bertulisan melayu, semuanya tulisan thai. Anda boleh mengenali chilli paste ini melalui pembuungkusannya yang unik. Biasanya ia dibungkus dalam tin berwarna putih dipenuhi tulisan thai dan dihiasi gambar wanita thai. Kalau anda jumpa chilli paste ini dengan logo halal JAKIM, sila roger saya. Boleh saya cari di tempat saya.
  2. Begitu juga dengan sos ikan, dahulu memang tak ada sos ikan buatan Malaysia dengan logo halal JAKIM. Kini dah banyak usahawan yang menghasilkannya. Sos ikan ni mempunyai bau dan rasa lebih kurang budu jugak kerana bahan yang digunakannya lebih kurang sama cuma sos ikan lebih jernih dan tiada mendakkan. Paling popular sos ikan buatan thai cap sotong, tapi apahal nak guna buatan thai pulak? Keluaran Malaysia pun hebat juga. Yang paling penting ada logo halal JAKIM.
  3. Kalau di restoran thai, ketam dimasak bersama kulitnya sekali untuk menguatkan rasa ketam. Bukan itu sahaja. Biasanya kulit ketam akan ditanggalkan sejurus sebelum dimasukkan dalam kuali. Dengan ini, segala khazanah yang ada dalam cengkerang akan terserlah dan perisanya akan menyerap dalam sosnya. Apa yang ada dalam cengkerang ketam tu? Anda bedah siasat la sendiri. Saya tak nak cerita...
  4. Ada juga restoran thai yang menggoreng dahulu ketam didalam minyak yang banyak. Cara ini boleh mempercepatkan proses memasak ketam terutamanya ketam yang bersaiz besar dan berkulit tebal. Pastikan ketam digoreng dahulu barulah kulitnya dipecahkan terutama sepitnya. Menggoreng ketam menyebabkan rasa ketam dalam sosnya berkurangan. Seperti makanan laut yang lain, ketam perlu dimasak sekejap sahaja untuk mengelakkan isinya mengecut dan jusnya hilang. Kalau setakat ketam besar tapak tangan budak, lebih baik tak payah goreng dahulu.