Bila menu kambing je, ramai yang mengelak. Tak berani nak makan takut penyakit tekanan darah menyerang. Memang tak boleh nak elak lah. Kesihatan mesti diutamakan. Bagi penggemar daging kambing pula, masakan berasaskan kambing sangat istimewa. Malah ada yang tak menghiraukan penyakit yang dideritai. Memang kambing berbau kuat. Tapi inilah ciri-ciri yang terdapat pada masakan kambing dan tak ada pada masakan lain. Ramai yang berusaha menghilangkan bau kambing. Kalau nak kurangkan baunya, saya setuju. Kalau nak hilangkan terus, lebih baik makan daging lembu. Tak de maknanya masak kambing kalau ciri-ciri kambing tak wujud dalam masakan. Kambing sangat sesuai dengan masakan berempah seperti kari, sup, rendang, beriani dan sebagainya. Aroma rempah yang kuat dapat menutup bau kambing. Jadi kalau buat kari kambing, kuahnya mestilah pekat dengan penggunaan rempah yang lebih banyak dari biasa.


Bahan-bahan untuk Kari Kambing
400 g Daging Kambing
3 cmb Rempah Kari Daging
1 bj Bawang Besar
3 ulas Bawang Putih
1 inci Halia
½ btg Kulit Kayu Manis
3 kuntum Bunga Cengkih
2 bj Buah Pelaga
1 kuntum Bunga Lawang
½ cwn Minyak Masak
1 btg Lobak Merah
2 bj Kentang
500ml Air
2 cmt Garam
3 cmb Gula Pasir
1 kpg Asam Gelugur


Cara membuat Kari Kambing
  1. Kambing dipotong kecil dan dibersihkan. Gunakanlah apa-apa cara yang anda tahu untuk mengurangkan bau kambing.
  2. Bawang besar, bawang putih dan halia dibersihkan dan dikisar bersama 250ml air. Selepas kisar, gaulkan dengan serbuk kari untuk membentuk pes.
  3. Panaskan minyak masak dalam periuk dan tumiskan rempah penumis iaitu kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, dan buah pelaga sehingga naik baunya.
  4. Masukkan pes kari dan masak sehingga pecah minyak.
  5. Masukkan daging kambing dan masak sehingga daging kambing sedikit kecut dan berubah warna.
  6. Tambahkan baki air dan masukkan sekali, kentang dan lobak merah yang dipotong kasar.
  7. Apabila kentang menjadi empuk, perasakan dengan garam, gula dan asam.
  8. Biarkan merenih lagi sehingga kuah menjadi pekat dan daging kambing menjadi lembut.
  9. Sebelum tutup api, rasa dahulu keseimbangan garam dan gula. Perbaiki jika perlu.
  10. Hidangkan bersama nasi berperisa seperti nasi beriani, nasi minyak hujan panas dan sebagainya.


Tip Masakan Komersial
  1. Cara nak mengurangkan bau hamis kambing, dah banyak kat internet. Jadi saya malas nak cerita lagi. Anda boleh google je dan gunakan mana-mana kaedah yang mampu anda lakukan.
  2. Bila menumis menggunakan pes kari, memang banyak minyak yang diperlukan. Lebih banyak minyak digunakan, lebih cepat pecah minyak berlaku tanpa menghanguskan rempah. Jika perlu, boleh tambahkan minyak lagi sewaktu menumis. Minyak ini boleh diasingkan nanti selepas kari masak.
  3. Pecah minyak bermaksud, minyak terbit semula apabila tumisan sempurna. Sewaktu menumis, permulaannya minyak akan bersatu dengan pes kari menyebabkan ia tidak kelihatan. Apabila rempah mulai garing, minyak akan muncul semula. Pada masa ini, haruman rempah-rempah akan mula keluar dengan banyaknya.
  4. Ada 2 sebab mengapa kambing dimasukkan dahulu sebelum air. Pertama, untuk mengunci jus-jus dan rasa yang terdapat dalam daging kambing agar tidak terus keluar dengan banyaknya. Kedua, agar kita dapat menentukan berapa banyak air yang perlu digunakan. Bila daging kambing dimasukkan, jusnya akan keluar menyebabkan kari menjadi cair. Jika kari dah cukup cecairnya, kurangkan penggunaan air. 
  5. Waktu yang sesuai untuk menutup api adalah ketika kita dapati minyak dah mula timbul di permukaan kuah kari. Ada perbezaan dimana minyak yang sememangnya terapung diatas air dan minyak yang mulanya tak kelihatan kemudian akhirnya timbul semula di permukaan. Minyak ini dah menyerap warna, rasa dan rupa masakan anda. Anda boleh bandingkan minyak yang terdapat dalam gambar kari kambing saya.
  6. Banyak perbezaan daging kambing dan daging lembu. Yang paling ketara adalah, daging kambing lebih halus dari daging lembu. Ini menyebabkan daging kambing lebih lembut dan licin. Ciri-ciri ini menunjukkan daging kambing mengandungi lebih lemak.
  7. Saya tak menggunakan santan dalam masakan ini. Kalau menggunakan santan, lebih ramai orang yang tak berani nak makan. Cukuplah kolesterol yang ada dalam daging kambing. Tak perlu ditambah lagi. Kalau anda jenis yang berani sakit, atau hati kering, bolehlah gunakan sedikit sahaja santan atau susu cair. Sekadar nak berikan rasa lemaknya sahaja.
  8. Saya menggunakan rempah kari daging adabi untuk resepi ini. Rempah ini dah cukup merah dan pedas. Kalau rempah anda tak cukup pedas, boleh tambahkan cili boh dalam pes kari. Kalau ada anak-anak, fikirkan tentang tekak mereka juga.
  9. Kadang-kadang saya menambahkan bawang besar dan bawang putih yang dihiris dalam tumisan selain dari yang terdapat dalam pes kari. Bawang yang ditumis akan memberikan lebih aroma kepada masakan. Untuk kali ini, buat cara senang je la. Bawang pun dah mahal sekarang ni. Sejak petrol naik, harga bawang meningkat sedikit demi sedikit dari RM2.00 menjadi RM 2.90 sekilogram.
  10. Untuk resepi ini, saya menggunakan lebih banyak gula supaya rasanya ada iras-iras beriani. Sekali rasa, orang akan kata beriani padahal ia cuma menggunakan rempah kari. Aroma kambing dengan kari yang pekat serta rasa yang lebih manis, menjadikan kari kambing mempunyai rasa sebegini unik. Malah ia lebih mudah dan jimat.