Assalamualaikum sahabat,

Resepi Ikan Masak Asam Rebus Belimbing Cara Kampung

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 13, 2018 In : Tips dan Resepi Malaysia 



Belimbing buluh sangat serasi dengan masakan ikan berkuah sama ada asam rebus atau masak lemak. Rasanya yang masam akan meneutralkan rasa hanyir ikan jadi masak ikan dengan belimbing buluh banyak digunakan dalam masakan ikan darat. Bagaimanapun, saya tak pernah menghadkan masakan ini. Apa sahaja ikan akan saya gunakan terutamanya ikan yang banyak lemak seperti jelawat, patin, ikan merah, baung dan sebagainya.


Continue reading...
 

Resepi Nasi Jagung

Posted by Norasikin Basri on Monday, March 5, 2018 In : Tips dan Resepi Malaysia 

Selalunya dalam sebulan sekurang-kurangnya sekali saya akan membuat nasi berperisa. Nasi berperisa ni contonya nasi beriani, nasi minyak hujan panas, nasi arab, nasi tomato dan sebagainya. Bagaimanapun nasi seperti nasi lemak, nasi ayam juga termasuk dalam nasi berperisa tetapi dihidangkan dalam set berserta lauk yang tertentu.

Kali ini saya teringin pula menikmati nasi jagung. Daripada beberapa nasi jagung yang pernah saya rasa, saya dapati nasi jagung tidak mempunyai rasa rempah yang kuat at...

Continue reading...
 

Resepi Sandwich Tuna Mayonis Sedap dan Senang

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 1, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Orang Malaysia, pagi-pagi dah makan nasi. Extreme betul sarapan kita. Nasi lemak, mi goreng, roti canai. Bukan setakat tu je. Mesti ada telur pulak tu. Semua peniaga yang jual sarapan berhampiran tempat saya, setiap kali pelanggan order nasi lemak, mi goreng, secara automatik dia akan letak telur. Bila tiba giliran saya, saya katakan tak nak telur. Dah cakap macam tu pun dia tetap letak telur. Bila saya suruh keluarkan telur, dia buat muka pelik mata terkebil-kebil. Bila difikir-fikir kan sem...

Continue reading...
 

Resepi Mi Bandung Muar feat. Gearbox

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 29, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mi Bandung Muar Feat. Gearbox seperti ini memberikan kenangan paling menyedihkan dalam hidup saya. Ini adalah hidangan terakhir yang dapat saya nikmati bersama ayah diluar, saya sebelum dia meninggalkan saya buat selama-lamanya pada minggu lepas. Mi Bandung Muar Feat. Gearbox ini akan terus membeikan nostalgia kepada saya setiap kali saya terkenangkan beliau.


Sebelum ini saya ada ko...

Continue reading...
 

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

TERBAIK DAN TERKINI

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola