Apa la yang ada dari karipap? Murah, kat mana-mana pun ada jual. Semua orang pandai buat. Sayapun sebenarnya tak minat nak bercerita cara-cara nak buat karipap. Saya lebih suka bercerita mengenai perniagaan. Walaubagaimanapun nak cerita pasal hal ni, terpaksa la juga saya paparkan resepi karipap yang paling mudah sebagai rujukan.

Tak kira makanan apa yang kita nak jual, masakan barat, melayu, cina, thai, india, kuih tradisional, kek atau sebagainya yang paling utama kita mesti ada ilmu mengenainya. Bukan sahaja ilmu masakan kerana ramai tukang masak, chef-chef di Malaysia yang pandai masak berbagai-bagai hidangan hebat tapi tak mempunyai perniagaan sendiri. Tapi ramai peniaga makanan mampu mendapat pendapatan yang tinggi walaupun cuma pandai memasak beberapa jenis kuih sahaja. Mereka sebenarnya mempunyai ilmu perniagaan yang tak sepatutnya kita abaikan.

Bila memillih sesuatu resepi makanan untuk berniaga, adalah penting untuk kita menguji dan menilai keberkesanannya. Sesuatu resepi mestilah sedap, mudah dan cepat disediakan dan menjimatkan kos. Perhatikan resepi dan cara membuat karipap dibawah dan saya akan ulas satu persatu ciri-ciri resepi untuk tujuan komersial dan dalam contoh ini, saya menggunakan karipap. Rugi la siapa yang tak baca entri ni sampai habis kerana tip-tip perniagaan yang saya ceritakan bukan mengenai karipap semata-mata.


Bahan-bahan inti
1 kg kentang
½ bj bawang besar
2 ulas bawang putih
1 cmt udang kering
1 cm halia
1 cmb serbuk kari
1 cmb cili kisar
3 cmb minyak masak
Garam dan gula

Cara membuat inti

  1. Kupas kulit kentang, potong dadu dan rebus dalam air yang banyak. Setelah empuk, tuskan airnya dan ketepikan.
  2. Kisar bawang besar, bawang putih, udang kering kemudian bancuhkan dengan serbuk kari dan cili kisar.
  3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan kisar sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan garam dan gula. Biarkan larut sebentar.
  5. Masukkan kentang rebus dan gaul rata. Sejukkan

Bahan-bahan untuk kulit
1 kg tepung gandum
½ cawan minyak masak
380g air
1 cmt garam

Cara membuat kulitnya

  1. Gaulkan tepung gandum dan minyak masak sehingga sebati. Larutkan garam dalam air dan gaulkan dengan tepung sehingga menjadi doh.
  2. Leperkan setebal 2 mm dan masukkan inti dan bentukkan menjadi karipap. Goreng dalam minyak yang banyak dengan api yang sederhana sehingga kekuningan

.


Ulasan

Sedap.
Paling penting kerana tiada sesiapa yang nak beli kuih yang tak sedap. Kalau ada pun mungkin terbeli dan tak akan datang membeli lagi. Untuk menjadikan karipap sedap, kita perlu tahu bahan utama apa yang memberikan rasa dalam karipap. Pendapat saya adalah kentang, kari, perasa dan pastrinya. Tiada apa yang perlu dilakukan dengan kentang cuma boleh digantikan dengan keledek. Kari juga tak tak perlu dibuat apa-apa. Pilih sahaja serbuk kari yang sedap dipasaran. Perasa dan tentunya garam dan gula. Untuk rasa yang seimbang saya cadangkan 5 cmb gula untuk setiap 1 cmt garam yang anda gunakan. Pastri atau kulitnya mesti rapuh, rangup. Untuk menjadikan rapuh, lebihkan minyak masak tapi jangan melebihi 1 cwn. Resepi pastri diatas menjadikan kulit karipap rangup, tidak terlalu rapuh sehingga memberikan rasa muak, dan boleh dikatakan “Dijamin rangup sampai esok” Kesimpulannya, untuk membuat karipap yang sedap, kita hanya perlu menjadikan rasa garam dan gulanya seimbang. Itu sahaja! Memang tak percaya, kalau tak cuba.

Mudah dan cepat disediakan. Konsepnya senang sahaja. Bila sesuatu itu mudah dibuat, tentu kerjanya akan jadi cepat. Dari dulu, saya perhatikan ibu saya membuat karipap, paling leceh ketika membuat intinya. Perlu sentiasa dikacau, sehingga airnya kering. Kalau dibiarkan, hangus pula. Terlebih air, inti menjadi hancur dan lembik. Terkurang air, inti jadi tak empuk pula. Jadi saya rebus dahulu baru digaulkan dengan perencahnya. Pernah seseorang berkata, kalau rebus dahulu, perencahnya tak akan meresap dalam kentang. Jadi kenapa saya mencadangkan supaya kentang direbus dahulu? Sebab utamanya adalah kerana ia amat menjimatkan masa. Tak perlu tunggu dan kacau sentiasa. Masuk kentang dalam periuk bersama air yang banyak, tutup dan nyalakan api sebesar-besarnya terus tinggalkan. Kecilkan api apabila air mula mendidih. Biasanya kentang akan empuk 20 minit selepas air mendidih. Senang bukan? Hanya perlu buka sedikit tutupnya supaya air tidak melimpah keluar. Mengenai rasa perencah yang tidak meresap kedalam kentang bukan lah satu masalah besar. Sewaktu menggaulkan perencah dengan kentang siap direbus perlu mengikuti beberapa tip mudah iaitu, masukkan kentang sewaktu kentang masih panas. Kedua, lenyek sedikit kentang supaya perencah menyaluti kentang dengan lebih baik. Lagipun, pada pendapat saya, tak ada orang yang makan karipap cuba mengasingkan kentang dari perencahnya. Kalau yang asingkan kulit dari intinya, memang banyak! Kelebihan lain, apabila kita merebus kentang terlebih dahulu, rasa tanah pada kentang akan hilang dan rasa perendah yang lembut akan lebih terserlah.

Menjimatkan kos. Ini adalah faktor penting dalam perniagaan untuk mendapatkan keuntungan maksimum. Dari resepi diatas, kita akan memperolehi 86 biji karipap bersaiz sederhana untuk dijual RM1 untuk 3 biji. Keseluruhannya kita akan memperolehi lebih kurang RM28. Modalnya kamu kira sendiri. Tepung baru RM1.35 kentang Cuma RM2.50 se kilogram. Kos yang lain semuanya duit syiling je. Biasanya harga jual sesuatu makanan bergantung kepada kosnya. Lagi mahal kosnya tentulah kita perlu menjualnya dengan harga yang lebih mahal. Jadi tentukan harga jualan sebelum menentukan bahan yang akan digunakan. Memang sedap kalau karipap kita tambah berbagai bahan seperti daging, ayam atau bahan yang menjadikannya lebih wangi seperti rempah-rempah, daun kari, daun saderi tapi berbaloikah dengan harga jualannya? Sesuaikah kita jual karipap ayam dengan harga RM1 sebiji di sekolah rendah? Jadi fikir-fikirkanlah. Kalau dirumah ada pokok kari, boleh la tambah daun kari selagi ia tidak meningkatkan kos. Rempah-rempah lain memang tak perlu kerana semuanya dah ada dalam serbuk rempah kari. Saya memang gemarkan karipap dengan rasa yang rempah yang lembut, tidak terlalu pedas, tidak berbau kuat dan seimbang semuanya. Jika ingin mempelbagaikannya, contohnya karipap ayam, hanya perlu tambahkan ayam goring yang disiat-siat. Ini lebih memuaskan hati pelanggan kerana nampak ketara ayamnya. Kalau nak buat karipap sayur, tambahkan saja sayur campur sejuk beku. Secara tak langsung kita dapat membuat beberapa jenis karipap dalam satu masa dengan kos yang paling menjimatkan.

Seperti resepi karipap diatas, itulah antara yang saya tonjolkan dalam ebook Panduan dan Resepi Masakan Barat Komersial. Membuat beberapa jenis masakan dalam satu masa dengan cara yang mudah, cepat dan menjimatkan sedangkan citarasanya tidak dipandang remeh. Inilah diantara ciri-ciri masakan yang penting dalam perniagaan. Hanya menggunakan bahan yang penting sahaja sedangkan bahan yang kurang atau tidak memberikan kesan langsung dalam masakan boleh diabaikan kerana ini hanya akan menambahkan kos sahaja. Kaedah yang lambat digantikan dengan cara yang lebih cepat tanpa merosakkan rasa masakan. Setiap masakan mudah diubahsuai dan dipelbagaikan kerana pelanggan sukakan variasi dan pilihan tetapi boleh disediakan sekaligus dan tidak membebankan.

Akhir sekali, kalau nak berniaga, fikirkan segala kemungkinan dengan serius. Dapatkan ilmu sebanyak mungkin. Perbaiki setiap kekurangan dari segala sudut. Insya Allah akan berjaya.