Assalamualaikum sahabat,

Resepi Sandwich Tuna Mayonis Sedap dan Senang

Posted by Norasikin Basri on Wednesday, November 1, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Orang Malaysia, pagi-pagi dah makan nasi. Extreme betul sarapan kita. Nasi lemak, mi goreng, roti canai. Bukan setakat tu je. Mesti ada telur pulak tu. Semua peniaga yang jual sarapan berhampiran tempat saya, setiap kali pelanggan order nasi lemak, mi goreng, secara automatik dia akan letak telur. Bila tiba giliran saya, saya katakan tak nak telur. Dah cakap macam tu pun dia tetap letak telur. Bila saya suruh keluarkan telur, dia buat muka pelik mata terkebil-kebil. Bila difikir-fikir kan sem...

Continue reading...
 

Resepi Mi Bandung Muar feat. Gearbox

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 29, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Mi Bandung Muar Feat. Gearbox seperti ini memberikan kenangan paling menyedihkan dalam hidup saya. Ini adalah hidangan terakhir yang dapat saya nikmati bersama ayah diluar, saya sebelum dia meninggalkan saya buat selama-lamanya pada minggu lepas. Mi Bandung Muar Feat. Gearbox ini akan terus membeikan nostalgia kepada saya setiap kali saya terkenangkan beliau.


Sebelum ini saya ada ko...

Continue reading...
 

Resepi Kuih Tradisional Onde-onde Buah Melaka

Posted by Norasikin Basri on Sunday, October 22, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 



Masa kecil-kecil dahulu memang saya kurang gemar kuih-kuih lembut dan manis seperti onde-onde ni. Maklumlah, gigi masih kuat. Badan masih muda. Tentulah suka yang pedas dan rangup. Kini bila rambut dah mula putih, badan dah sakit-sakit, barulah terasa nikmatnya kuih tradisional yang manis dan lembut ni.

Seiring dengan peredaran zaman, kita tak perlu lagi mengisar beras pulut untuk membuat onde-onde. Walaupun guna pengisar modern, teta...


Continue reading...
 

Resepi Nasi Ayam Kangkang Mudah dan Cepat

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, October 17, 2017 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Sekarang ni saya dapati nasi ayam yang dijual dimana-mana tempat yang saya pernah pergi, semuanya terlalu simple. Kebanyakkannya hanya menggunakan tepung ayam goreng segera yang dibancuh cair dan diperap pada ayam sebelum digoreng secara apollo iaitu ayam seekor-seekor dicangkuk pada besi dan digantung dalam periuk yang mengandungi minyak panas yang banyak. Lepas masak barulah ayam dipotong dan dicurahkan dengan sos cili dan sos kicap untuk memberikan rasa pada ayam.


Continue reading...
 

Tudung Batik Canting Sutera - Eksklusif Mariposa

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, September 26, 2017 In : Tudung Batik Canting 


UPDATE : WhatsApp sekarang untuk dapatkan diskaun 28%

Suatu ketika dahulu ramai yang menganggap tudung batik canting adalah barangan mewah. Mungkin kerana pada waktu itu tudung batik canting tidak dikeluarkan secara besar-besaran. Bagi yang mampu pula, perlu menempah dikilang batik canting yang mungkin terletak jauh dan hanya ada beberapa buah sahaja. Bagaimanapun, sekarang tudung batik canting mudah dibeli secara online malah boleh ditempah mengikut citarasa kita.



Walaupun tudung batik telah d...

Continue reading...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

CIRI PEMANDU MALAYSIA

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola