Assalamualaikum sahabat,

Resepi Nangka Muda Masak Lemak

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 24, 2018 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Beberapa hari ni asyik masak masakan bersantan je. Kenapa? Sebab saya banyak santan. Bila habis santan ni, berbulan baru dapat makan santan lagi. Sewaktu membeli belah di pasar, anak saya nampak nangka muda yang dah dibelah dan dibuang kulitnya. Saya tanya dia, kita masak sayur ni hari ni nak tak? Dia kata apa tu? Terpaksa la saya bagi kuliah ringkas. Pelik pulak dia bila nangka warna putih. Selalunya yg dia nampak isinya warna kuning. Tambah lagi masa kuliah. Lepas tu dia kata, tak pernah ra...

Continue reading...
 

Resepi Daging Salai Masak Lemak Cili Padi

Posted by Norasikin Basri on Sunday, November 18, 2018 In : Tips dan Resepi Malaysia 


Salai adalah satu proses pengawetan secara tradisional untuk memanjangkan jangka hayat sesuatu produk makanan. Namun, di zaman yang serba mudah ini, menyalai kurang diamalkan kerana produk segar boleh dibeli setiap hari bila-bila masa sahaja. Jika dulu, kita memelihara haiwan sebagai sumber makanan. Setelah disembelih, haiwan yang besar seperti lembu dan kerbau dimakan sedikit demi sedikit. Untuk memastikan ia tahan lebih lama, ia perlu disalai sebelum disimpan. Kini, salai lebih kepada kaeda...

Continue reading...
 

Resepi Ikan Patin Masak Tempoyak

Posted by Norasikin Basri on Saturday, November 10, 2018 In : Tips dan Resepi Malaysia 

Sewaktu menyesatkan diri ke Kuantan, saya sekeluarga tak melepaskan peluang menikmati masakan popular disana iaitu Ikan Patin Masak Tempoyak. Saya pun tak sangka anak saya boleh menggemari masakan ini. Sebelum ni pun bukan tak pernah saya memasak patin tempoyak tapi tak de la dia suka sampai macam tu sekali. Cuma dah lama saya tak makan ikan patin sejak isu PABIN beberapa tahun lepas. Rasa kembang pulak tekak ni.

Biasa la anak saya ni. Bila dah tengok harga Ikan Patin Masak Tempoyak barulah na...

Continue reading...
 

Resepi Aiskrim Colek Lembut, Halus, Gebu dan Sedap

Posted by Norasikin Basri on Thursday, May 3, 2018 In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Kita akan nampak perbezaan jelas dari segi harga untuk aiskrim dalam bekas yang berada dipasaran. Yang pertama, harganya sangat mahal melampaui RM20 malah ada yang lebih RM30 walaupun kuantitinya sedikit sahaja. Jenis yang kedua berharga disekitar belasan ringgit sahaja manakala jenis yang ketiga, paling murah diantara RM5 hingga RM10. Untuk perbandingan ini, kita perlu melakukan sedikit pengiraan untuk memastikan isipadu aiskrim yang kita bandingkan adalah sama.


Continue reading...
 

Resepi Pizza Lengkap Ringkas, Mudah, Murah dan Paling Sedap

Posted by Norasikin Basri on Tuesday, March 27, 2018 In : Resepi Masakan Barat Komersial 


Ramai yang menggemari pizza tapi rak ramai yang rajin membuatnya. Saya harap dengan adanya artikel Resepi Pizza Lengkap, Ringkas, Mudah dan Paling Sedap dapat mengubah pemikiran ramai surirumah bahawa pizza bukanlah makanan mewah dan pizza juga mudah disediakan. Sentiasa ingat dalam kepala, setiap makanan yang kita beli di pasaran, kita boleh nikmati dengan modal separuh dari harga yang dibeli sekiranya kita masak sendiri. Akan lebih jimat sekiranya kita buat dalam kuantiti banyak dan bekukan...

Continue reading...
 
 

RESEPI PERCUMA SETIAP HARI 

Masukkan email anda:

 

PENAJA RESEPI MASAKAN BARAT

TERBAIK DAN TERKINI

VIDEO MASAKAN TERBARU

 

CARI RESEPI KOMERSIAL DISINI 

 

RAKAN BLOG MASAKAN KOMERSIAL


IKUTI SAYA DI SINI 

 

PERBINCANGAN RESEPI TERKINI 

 

RESEPI-RESEPI UNTUK BERNIAGA 

 

PENULIS BLOG RESEPI DAN EBOOK 

Ilmu untuk dikongsi


Norasikin Basri Saya bekerja sebagai seorang tenaga pengajar yang khusus dalam bidang masakan. Saya membuat blog ini agar saya dapat berkongsikan segala ilmu yang saya ada terutamanya dalam bidang masakan dan tidak terhad kepada masakan barat. Saya tidak suka orang menghubungi saya hanya untuk meminta resepi itu dan ini. Pada saya bidang masakan ini luas. Tak semestinya tahu resepi sahaja seseorang itu akan pandai memasak. Tak semestinya tahu memasak sahaja, masakannya akan sedap. Saya memasak dengan sepenuh perasaan dan kasih sayang. Itulah yang saya amalkan selama ini. Anda akan memahami maksud saya sekiranya anda terus mengikuti blog ini.
Related Posts with Thumbnails
 

Make a free website with Yola